Bicara Murabbi : Menjadi Bintang ?

Sunday, November 28, 2010

Bintang - ada apa dengan bintang?


Bicara Murabbi : Menjadi Bintang?
Oleh : BroHamzah

Sedikit coretan daripada Abu Riduan.

"Hari ini ramai orang ingin menjadi BINTANG. Mahukah anda menjadi BINTANG? Bukan di pentas, bukan di televisyen tetapi di hadapan Allah."

Semua orang mahu jadi bintang. Saya juga. Menjadi bintang itu kan kebanggaan keluarga? Disanjung dan dipuja orang. Seperti bintang-bintang AF yang digilai oleh anak-anak muda malah 'nenek-nenek muda'!

Tetapi menjadi bintang di dunia hanyalah bersifat sementara. Hilang kecantikan atau ketampanan di wajah atau kelunakan suara, bintang tersebut akan dilupakan orang. Atau lahir bintang baru yang lebih hebat, perhatian tidak tertumpu lagi kepada bintang lama...

Namun, apabila kita menjadi bintang di mata Allah, kepopularan kita tidak akan hilang selagi kita mengekalkan prestasi kita. Tidak kira berapa banyak bintang baru muncul atau semakin usia kita meningkat, kita akan tetap menjadi bintang Allah.

Bagaimana mahu menjadi bintang di hadapan Allah?

Abu Riduan

Coretan dan komentar – BH

1)- Menjadi bintang itu adalah saat kemuncak untuk mempersembahkan bekalan yang terbaik untuk Allah SWT. Bekalan keimanan dan ketaqwaan hanyasanya untuk-Nya. Bintang di sisi Allah SWT, terkenal di langit tinggi, di langit Ilahi.

2)- Para sahabat yang didik oleh Rasulullah SAW telah menunjukan amal yang nyata dan prestasi yang mengagumkan. Mereka diiktiraf sebagai bintang oleh Allah SWT. – Bintang yang terbaik di dalam sejarah perabadan manusia.

3)- Bintang di sisi Allah SWT – ia bergemerlapan dengan sinar cahaya keimanan, wajahnya putih berseri kesan daripada air wudhuk serta kerap sujud menyembah Allah SWT, berprestasi dengan amal-amal nyata yang cemerlang, penuh kesungguhan dalam beramal, konsisten dalam memperkasakan medan dakwah dan sentiasa memelihara kebersihan, kejernihan & kesejahteraan hati.

4)- Di dalam sejarah, para sahabat Rasulullah SAW adalah bintang-bintang yang menyinari alam dengan kewujudan dan keberadaan mereka. Kehadiran mereka telah mencorak suatu perubahan yang sangat luar biasa kepada iklim dunia. – Mereka hadir mengubah dunia dan merekalah benar-benar bintang yang harus dijadikan contoh, qudwah, role model dan ikutan. Bintang akhirat yang terkenal di dunia dan disegani oleh seluruh penghuni langit!

Kita berkeupayaan untuk menjadi bintang!

2 comments:

Buku November 29, 2010 at 12:27 AM  

Salam,
"Hari ini ramai orang ingin menjadi BINTANG. Mahukah anda menjadi BINTANG? Bukan di pentas, bukan di televisyen tetapi di hadapan Allah."

Kata-kata kat atas seakan-akan dalam(atau dkt cover buku):Menjadi Muslim Terbaik karangan Aa Gym.

Bintang: Jauh utk dicapai namun cukup utk membuat hati makhluk terhibur dgn keindahannya.Subhanallah! Moga umat Islam menjadi bintang-bintang tersebut.

brohamzh November 29, 2010 at 1:00 AM  

1)- Buku

Ya, tepat sekali. Buku ini benar-benar byk membaca.Byk membaca luas ilmunya.Tahniah

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP