Petua : Bila Si Kecil Selsema dan Demam Panas

Monday, October 8, 2012



Kasihan kan?

“Berpeluh dan kasihan”

Itulah gambaran yang sesuai saya nyatakan apabila si kecil saya menghidap penyakit selsema dan demam panas. Bagaikan melalui suatu pengalaman baru, saya dan zaujati benar-benar rasai saat menjaga anak kecil ketika dia sakit.

Apabila si kecil sakit, dia tidak punyai “bahasa” komunikasi yang mampu kita fahami dengan jelas kecuali bahasa tangisan dan rengetan yang menyentuh hati. Apa tidaknya, lelahan air matanya dan esakannya pastikan mengganggu jiwa si ayah dan si ibu daripada diam tidak berbuat apa-apa.

Ketika pertama kali melaluinya, saya kelam-kelam kabut dan terdiam bagaikan tidak tahu nak buat apa. Melihat zaujati yang bertindak segera untuk menenangkan tangisan bayi lantaran selsema dan suhu badan yang kian meningkat – membuatkan jiwa saya tersentuh. Jiwa keibuaan itu ada padanya. Segera, pantas dan cakna!

Serba sedikit petua, apabila si comel anda terkena demam panas :

Sebelum itu, apa tanda anak kita demam atau tidak?

Tips ini boleh membantu :

Suhu badan yang normal ialah 36.7 C. Justeru, gunakan thermometer yang boleh didapati dikedai-kedai farmasi. Sebaiknya, setiap famili ada thermometer ini. Sama ada, jenis letak di dahi, di mulut, atau ditelinga. Terpulang kepada bajet dan kemampuan.





Termometer - alatan sukat suhu badan

Jika tiada? ( Bagus soalan ini)

Letakan belakang tapak tangan di dahi anak anda. 5 saat. Jika rasa panas, tanda dia demam.Mudah bukan?.^^

PETUA APABILA SI COMEL ANDA DEMAM PANAS

(1) Sebagai ibu bapa, tenangkan hati. Banyakan istighfar. Ingatlah bahawa, musibah yang terkena pada anak bukannya untuk menguji si anak itu, tetapi ia adalah ujian dan dugaan untuk ibu bapa.

(2) Tenangkan hati, rileks dan jangan dikuasai emosi. Suami isteri perlu saling bantu-membantu dan bahu-membahu. Bukakan pakaian anak kita dan gunakan kain yang direndam dalam air untuk dilapkan ke bahagian muka, tangan, leher, badan, ketiak dan kaki. Selimutkan badannya. Pastikan suhu bilik berada dalam keadaan sederhana, jangan terlalu panas dan usah terlalu sejuk. Elakkan kipas yang kelajuannya 130 kilometer sejam dan aircond dibawah paras beku!

(3) Sambil-sambil itu berikan anak kita minuman air masak sekerap yang boleh, tujuaannya untuk mengelakan dehidrasi. Masa ini, kita akan lihat anak kita yang sebelum ini aktif, akan pasif. Memang syahdu la masa ini. Kalau silap gaya, boleh menitiskan air mata.

(4) Berikan ubat yang disarankan dan dibenarkan oleh doktor. Dapatkan rawatan sesegera mungkin jika anda dapati : - bintik-bintik dalam mulut, muntah-muntah yang kerap, cirit-birit, ruam pada badan dan anak alami kekejangan otot.

(5) Pantau keadaan anak secara berkala, pastikan ubat dan air masak diulang beri agar usaha untuk merawat itu ada. Ikhtiar itu penting dan dalam masa yang sama jadikan ia stesen muhasabah buat diri.

(6) Oh ya, satu lagi boleh berikan alat menyejuk suhu badan bayi kita. Coolfever khusus untuk bayi, boleh dibeli di mana-mana kedai runcit, farmasi dan supermarket – ia memang mudah diperolehi.


Bagaimana pula dengan selsema?

PETUA APABILA SI COMEL ANDA SELSEMA

Apabila demam, kita boleh lihat anak kita pasif dan merenget sahaja tetapi apabila selsema – lebih kasihan lagi! Dia tidak selesa, hingus yang meleleh dari hidung, nafas yang berbunyi dan pendek kata nampak “kesengsaraan” pada dirinya. Si kecil tiada kemahiran untuk hembus dan buang hingusannya.

 Justeru, apa yang sewajarnya kita buat?

(1) Pastikan anak-anak kita mandi seperti biasa, terutama jika umur di bawah 6 bulan. Tujuannya untuk pastikan suhu badan tidak meningkat.

(2) Cara moden biasanya untuk hilangkan selsema dengan makan ubat yang disyorkan oleh doktor. Nanti akan timbul kekangan, apabila anak meragam tidak mahu makan ubat. Justeru, harapannya kesabaran kita tertingkat dalam usaha memberikannya makan ubat.




Kenali alat yang pastinya diketahui oleh kebanyakan ibu bapa.


(3) Selain itu, kita boleh gunakan alat penyebut hingus bayi (rujuk gambar diatas). Banyak dijual dikedai dan farmasi. Mudah guna jika anak masih kecil, tetapi kalau dah besar pastinya dia akan mengelak. Kesabaran akan teruji lagi. Ganjaran pahala menanti lagi.



Anda kenal ini apa? Inilah kunyit. Kunyit Hidup!


(4) Cara tradisionalnya – gunakan kunyit hidup. Langkahnya, bersihkan kunyit hidup dan asahkan kunyit itu untuk ambil hasil asahan kunyit dan disapukan ke hidung bayi kita. Mujarab dengan izin Allah SWT, selsema boleh hilang. InsyaAllah.

Itulah serba sedikit petua, tips dan kaedah yang saya cedok daripada pengalaman orang tua, kawan-kawan, saranan doktor dan “tanya” pak Google. Semoga bermanfaat.

-----------------------

BroHamzah

Membelek-belek buku “Prophetic parenting - Cara Nabi Mendidik Anak” karya Dr Muhammad Nur Abdul Hafizh Suwaid. Teruja! Buku ini begitu hidup. (Terima kasih banyak-banyak kepada yang sudi menghadiahkannya kepada kami)

Petikan mutiara kata di dalamnya :

“ Bersegeralah dalam mendidik anak sebelum kalian disibukkan oleh berbagai kesibukan. Sebab, semakin pandai akal orang dewasa, maka hatinya pun juga semakin sibuk.”

5 comments:

artnash August 16, 2013 at 11:00 AM  

Salam bro..mohon dikongsidi blog saya ibusrikandi.blogspot.com

Rasidda Norazmi November 22, 2015 at 8:06 PM  

Assalam Wahh . .Selesema ni memang sedikit sebanyak akan menganggu aktiviti seharian kita .Macam macam benda boleh jadi kalau kita pandang ringan terhadap masalah selesema kita.Sebenarnya ada Cara Atasi Selesema Berpanjangan Daripada Menghantui Hidup Anda
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Kalsom Ali January 20, 2016 at 3:20 AM  

Anak anda alami masalah antibodi yang lemah, kurang selera makan, tak suka makan sayur...boleh whatsapp saya 0176607841 untuk info lanjut. Terima kasih

Kalsom Ali January 20, 2016 at 3:21 AM  

Anak anda alami masalah antibodi yang lemah, kurang selera makan, tak suka makan sayur...boleh whatsapp saya 0176607841 untuk info lanjut. Terima kasih

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP