JDK 2010 Mengorak Langkah

Thursday, December 30, 2010

Majlis Perasmian Kursus JDK Zon Timur yang dirasmikan oleh Yang Mulia Pegawai Daerah Besut


JDK 2010 Mengorak Langkah
Oleh : BroHamzah

Salam penuh kemuliaan dan penghormatan Islam. Buat sahabat-sahabat pembaca yang budiman. Semoga kehidupan kalian, dilimpahi kurniaan hidayah-Nya dan dipayungi kasih sayang-Nya.

Pertamanya, saya memohon maaf kepada semua yang berkunjung ke pondok teduhan saya ini saban hari, tetapi tuan rumahnya “tiada” meninggalkan pesan. Afwan ya.

Saya kini berkampung selama 22 hari di Institut Latihan Islam Malaysia, Besut Terengganu kerana diamanahkan untuk menjalankan tugas sebagai kem komandan bagi Kursus Jatidiri dan Kesukarelawanan Remaja (JDK) 2010/2011. Tempoh seminggu yang lepas adalah tempoh fasa pertama untuk saya membiasakan diri dengan suasana kursus. Tempoh untuk menyelami jiwa, perasaan dan rasa hati para peserta JDK 2010/2011. Alhamdulillah, tempoh itu sudah berlalu. Dan jika ditanyakan perasaan saya saat ini, saya sangat bahagia, tenang dan benar-benar selesa di sini.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Syukur kepada Allah SWT yang memberikan peluang, kesempatan, ruang dan keizinan kepada saya untuk berada di sini. Inilah pemilihan yang sangat berbekas dan mengesani hati saya.

Sekitar JDK 2010/2011

Coretan ringkas berkaitan JDK 2010/2011 di Zon Timur.

(1) Apa itu JDK ? Anda boleh layari laman ini http://jdk2010.haluan.org.my . Penerangan ringkas boleh dilihat pada brosur yang disediakan di sini.

(2) Gabungan Urusetia dan fasilitator sekitar Zon Timur telah melancarkan perjalanan kursus ini. Alhamdulillah, usahasama & komitmen itulah yang akan menjayakan kursus ini.

(3) Peserta seramai 79 orang dengan pecahan lelaki seramai 37 orang dan perempuan 39 orang. Saya memanggil mereka dengan panggilan khas! – Adik-adik Syabab dan Adik-adik Nisa’. Melihat wajah mereka, jiwa saya terus dan sentiasa bersemangat.

(4) Kemudahan di ILIM ini sangat membantu saya mengendalikan kursus JDK ini. Alhamdulillah, bilik kuliah yang selesa, penginapan yang baik, dewan makan yang bersih dan kawasan persekitaran yang kondusif.

(5) Kerjasama, sikap tolak ansur, sikap proaktif, prihatin, sentuhan kasih sayang, pengorbanan dan komitmen para urusetia dan fasilitator sangat menonjol sepanjang saya bersama-sama mereka. Alhamdulillah.


Adik-adik Syabab & Nisa', bergerak proaktif merentas modul-modul JDK

Adik-adik Syabab dan Nisa’

Ada beberapa perkara yang menarik yang ingin saya kongsikan tentang mereka.

(1) Di dalam kursus ini ramai di kalangan adik-adik Syabab adalah mereka yang sangat mahir dalam ilmu Al-Quran. Bacaan mereka, masyaAllah sangat merdu. Yang lebih menyejukan hati adalah dikalangan mereka yang menghafal 30 juzuk, 20 juzuk dan beberapa juzuk daripada Al-Quran. Bersama mereka, jiwa dan hati saya tenang. Ruh Al-Quran mengalir dengan lembut dan tenang dalam kursus JDK 2010/2011. Ada yang datang dari Mahad Tahfiz Quran, Pulai Condong dan juga dari Sekolah Imtiaz, Dungun dan sekolah-sekolah yang lain.

(2) Di kalangan mereka juga kebanyakannya adalah kepimpinan pelajar semasa di sekolah menengah. Antaranya ialah Ketua Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaa Bukit Mentok, Kemaman. Ketua Umum, Sekolah Menengah Agama Kampung Laut( SMAKL), Ketua Pelajar Sekolah Menengah Ibnu Khaldun (SMIK) dan timbalan Ketua Pelajar Ma’had Attarbiyah Al-Islamiyah ( MATRI).

(3) Alhamdulillah, para peserta memberikan komitmen yang terbaik dari segala aspek. Setiap pagi kami berkumpul seawall 5.30 pagi di Dataran JDK untuk sesi Rolecall. Alhamdulillah, penghulu Muhammad Hazmin bin Zolkapli dan Penghuluwati Yumni Amirah Bt Ahmad Ghazali telah melakukan tugas dengan baik. Begitu juga dengan ketua-ketua kumpulan Syabab dan Nisaa’. Alhamdulillah – kita akan teruskan sehingga ke akhirnya.

(4) Di dalam Kursus ini para peserta diwajibkan menghafal Surah As-Sajdah dan 3 buah hadis pilihan. MasyaAllah, hampir kesemua sudah menghafalnya. Dan – jiwa mereka ini begitu mudah menghafal hadis yang diberikan walapun agak panjang. Saya yakin jiwa dan hati mereka begitu bersih.

Penutup Komentar seorang hamba

(1)- Memandang wajah-wajah adik Syabab dan Nisa’ memberikan ruh semangat yang berkobar-kobar bagi saya untuk memberikan yang terbaik dalam kursus JDK kali ini.

(2)- Ketika Dr Abdullah Sudin datang ke sini dalam siri lawatannya, beliau berpesan kepada saya, urusetia dan fasilitator : “ Berimanlah dengan Allah SWT, dan jangan beriman dengan perancangan dan usaha kita.” Tambahnya lagi : “ Banyakan doa dan mohon bantuan serta pertolongan daripada Allah SWT dalam setiap gerak kerja kita.” InsyaAllah.

(3)- Setiap hari, kami mulakan pagi kami dengan bangun Subuh awal sebelum subuh. Dihiasi dengan zolat tahajud dan kami sama-sama membaca Zikir Al-Mathurat yang diselang-selikan dengan Sughra dan Kubra. Alhamdulillah, inilah kekuatan kami menghadapi hari-hari mendatang di dalam kursus ini.

(4)- Ya Ilahi, Aku memohon kepada-Mu agar berikanlah kekuatan kepada kami untuk sentiasa mendahulu suruhan, perintah dan arahan-Mu dalam mengendalikan kursus ini. Tiada pengharapan kecuali kepada-Mu. Ya Allah, ampunilah segala kelalaian, kealpaan dan ketidakupayaan kami dalam mengikut neraca syara-Mu.

(5)- Dalam Kursus ini motto kami ialah : “Syara Di Depan, Allah is number One!.”

4 comments:

Unknown December 31, 2010 at 4:40 AM  

Program yang bagus. Motto yang mantap. “Syara Di Depan, Allah is number One!.”

Firman Allah Ta'ala:
Dan tidaklah harus bagi orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan apabila Allah dan RasulNya menetapkan keputusan mengenai sesuatu perkara (tidaklah harus mereka) mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka. Dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum Allah dan RasulNya maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang jelas nyata.
(Al-Ahzab:36)

Semoga mardhotiLlah sentiasa mengiringi langkah perjuangan kalian.

Aisyah Ulya January 25, 2011 at 2:23 AM  

Tersenyum sendirian.. Post ini ditulis ketika JDK sedang berlangsung baru sahaja 5 hari.. Dan hari ini genap 10 hari setelah JDK usai.. Dan hari ini juga, 25 Januari, terkenang pendaftaran JDK 25 Disember tahun lalu.. Saya tersenyum lagi..

Moga ALLAH jadikan ini amalan Qawi kita untuk menapak ke FirdausiNya yang agung.. :)

Syabas untuk Abang Ali, Abang Ruqaimi, Abang Umeir, dan Kak Syuwaida..

Kebersamaan antum dengan kami adalah satu nilai yang tak dapat kami bayar..

Moga ALLAH membalasnya..

Sekian..
Moga ALLAH sayang kalian..

Aisyah Ulya January 25, 2011 at 2:31 AM  

Tersenyum sendirian.. Post ini ditulis ketika JDK sedang berlangsung baru sahaja 5 hari.. Dan hari ini genap 10 hari setelah JDK usai.. Dan hari ini juga, 25 Januari, terkenang pendaftaran JDK 25 Disember tahun lalu.. Saya tersenyum lagi..

Moga ALLAH jadikan ini amalan Qawi kita untuk menapak ke FirdausiNya yang agung.. :)

Syabas untuk Abang Ali, Abang Ruqaimi, Abang Umeir, dan Kak Syuwaida..

Kebersamaan antum dengan kami adalah satu nilai yang tak dapat kami bayar..

Moga ALLAH membalasnya..

Sekian..
Moga ALLAH sayang kalian..

BroHamzah January 25, 2011 at 5:03 AM  

1)- Aisyah Ulya

Syukran atas coretannya. Walaupun JDK telah berlalu, kenangan dan tarbiyah akan diterus tersemat kukuh disanubari.

InsyaAllah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP