Santai : Kenapa berblog?

Friday, December 17, 2010

B L O G

Santai : Kenapa berblog?
Oleh : BroHamzah

Salam buat semua sahabat-sahabat sidang pembaca yang budiman,
Sedikit perkongsian santai untuk semua. Saya doakan agar semua dalam rahmat dan kasih sayang-Nya. Ayuh, kita janakan iman dengan proses tarbiyah imaniyah secara berterusan tanpa jemu.

Blog dan tujuaannya

Suatu hari, ada seorang adik menanyakan satu soalan yang membuatkan saya terfikir dan merenungi panjang pada saat itu.

“ Abang, kenapa abang berblog? Tiap-tiap hari menulis dan update post abang disitu,” Tanya.
Persoalannya mudah dan sangat pendek. Tetapi membuatkan saya menyoal diri saya sendiri.

“ Berblog kerana Allah,” Hati kecil saya berbisik. Tetapi, suara kecil itu tidak terkeluar menyapa telinganya.

Saya berblog, mempunyai blog, sentiasa menulis dan berkongsi di sini, sudah tentu saya mempunyai sebab utamanya dan kenapa saya jadikan ia sebagai daripada agenda kehidupan saya. Sedikit perkongsian, agar saya sendiri jelas akan hakikat ini :

(1)- Tujuan utama ialah saya berblog kerana Allah SWT. Ia adalah titik keikhlasan dan kemurniaan yang niat yang perlu sahaja diperbaharui setiap pagi dan setiap hari. Sesuatu itu menjadi ibadah, apabila kita lakukannya adalah : - kerana Allah SWT.

(2)- Berblog untuk berkongsi dan menyelami sisi kehidupan ini melalui medan penulisan yang sangat unik dan mempunyai pengertiaannya yang tersendiri. Dunia penulisan telah memberikan satu pengaruh yang besar kepada saya dan mencorak perjalanan bakat serta potensi dalaman saya yang dikurniakan oleh Allah SWT.

(3)- Berblog, saya jadikan ia sebagai medan mengumpulkan aset dan dana dalam akaun bank “pahala” saya. Amalan yang saya lakukan tidak banyak, malah tidak pasti tahap penerimaannya oleh Allah SWT. Berblog dengan niat sebaran kebenaran adalah pahala kebaikan yang saya hajatkan.

(4)- Menulis melalui blog adalah medan latihan saya di dalam menggilap kemahiran dan keseniaan saya di dalam menulis serta pengurusan masa yang ada. Dua kemahiran yang saya perolehi daripada berblog ini : menulis dan mengurus masa. Penulisan memerlukan masa untuk diasah dan dipertajamkan mutu dan kualitinya. Bagi saya, latihan itu akan menghasilkan kesempurnaan.

(5)- Berblog ia telah memberikan inspirasi, dorongan dan motivasi kepada saya untuk sentiasa bersemangat, bangkit bekerja dan sentiasa konsisten dalam beramal. Titipan dan coretan di dalam blog ini adalah untuk diri saya sebenarnya. Segala luahan, gesaan, cadangan, ,dan sebagainya adalah untuk insan yang mencatat ini.

(6)- Berblog- ia juga adalah wasilah saya mendidik diri untuk terus menerus meningkat. Setiap kali membaca sebuah buku, akan saya rumusankan ia dalam sebuah artikel yang berbentuk cerita, perkongsian, peringatan atau motivasi. Saya akan membacanya berulang-ulang kali. Jika saya tidak melakukannya, maka jiwa kecil saya akan berbisik : “ Kamu telah menulis dan berbicara tentang ini, kenapa kamu gagal membumikannya?.”

(7) – Berblog juga bererti saya sedia untuk berkongsi dengan para sahabat-sahabat, teman-teman dan rakan-rakan saya. Sharing is caring. Saya kongsikan kisah-kisah yang bermanfaat, memberikan pengajaran dan iktibar untuk dikutip ibrahnya untuk dijadikan sempadan dan pedoman.

(8) – Berblog , memberikan satu ikrar dan janji saya kepada diri untuk melaksanakan dengan penuh usaha dan bersungguh-sungguh dengan apa yang saya nukilkan dan kongsikan. Dengan diri yang penuh kelemahan, kekurangan dan kesalahan, saya mengagahkan diri untuk menjadi hamba Rabbani.

(9) – Berblog , juga adalah peluang dan kesempatan kepada saya menyelami kecanggihan dunia teknologi dalam nada yang syara’ dan turut serta dalam bermasyarakat di alam maya. Ia memberikan pendedahan kepada saya secara realiti untuk bermuamalat secara Islam bersama masyarakat maya, separa maya dan juga masyarakat realiti.

(10)- Berblog secara tidak langsung saya berkeupayaan meluaskan empayar perkenalan, persahabatan dan persaudaraan saya dengan saudara-saudara saya berada di seluruh Malaysia dan dunia. Bermula titik berkenalan melalui bicara maya, ia akan membawa kepada proses taaruf yang lebih hakikat di bumi yang sebenarnya. Pengalaman saya, telah mengiyakan semua ini.

Bagi saya itulah tujuan saya berblog dan bersama-sama dengan anda untuk menjadi daripada sebahagian mereka yang berblog dan mempunyai rangkaian blogger. Semoga blog-blog kita ini menjadi bekalan untuk kita kumpulkan pahala dan dikira sebagai amalan soleh.

Kita semua akan kembali bertemu Allah SWT, dan semua amalan serta tindakan kita akan dinilai oleh-Nya. Dan salah satunya adalah sikap, prinsip dan kaedah kita berinteraksi di alam maya ini terutamanya berblog. Saya lihat, ramai mempunyai blog. Pelbagai fokus, tujuan dan matlamat kita semua berblog. Cuma, saya selalu pesan kepada diri saya – jika saya berblog haruslah saya letakan nilai dan panduan syara’ itu dihadapan.

Neraca saya ialah syara'.

Apa yang syara' kata baik, itulah baik bagi saya. Apa yang syara' kata buruk itulah buruk bagi saya. Anda pula bagaimana?

Kerana apa? – Apa yang kita tulis, kongsikan, berikan coretan, lakukan dan sebagainya akan dinilai dan dilihat oleh Allah SWT. Selamat berblog dengan nilai syara’.

Semoga blog kita akan membawa kita menuju jalan-jalan yang mendekatkan kita kepada Allah SWT.InsyaAllah

“ Setiap yang bernyawa akan merasakan kematian. Dan hanya pada diri kiamat sahajalah diberikan dengan sempurna balasanmu. Barang siap yang dijauhkan dari neraka dan dimasukan ke dalam syurga, sungguh, dia memperoleh kemenangan. Kehidupan dunia hanyalah kesenangan yang memperdaya.” [1]

Sekadar perkongsian, santai .
[1] Ali Imran (3) : 185

11 comments:

Qawiem Khairi December 18, 2010 at 3:01 AM  

Salam ceria..

Terima kasih brohamzah atas coretan santai ini..
jiwa ana seakan terpukul..
benar2 tersedar..

Ya Allah, ikhlasknlah diriku ini..
moga Allah merahmati brohamzah..

BroHamzah December 18, 2010 at 6:35 AM  

1)- MQ

Sama-sama, ana hendak ingatkan diri ana ini yg terutamanya. Sama-sama kita saling ingat memperingati antara satu dengan yang lain.

InsyaAllah

UmarMita December 18, 2010 at 8:13 AM  

syukran share.
Allah bless you roomate =)

BroHamzah December 18, 2010 at 10:01 PM  

1)- mitaUMARu

Alhamdulillah, semoga Allah rahmati anta juga
Sharing is caring, my sahabat.

BroHamzah December 18, 2010 at 10:02 PM  

1)- ummu uswah

Sama-sama

2)- Fareha Azhar

Berjaga-jaga

Syukran atas coretan di pondok dan warung ini.Tk

Anonymous,  December 21, 2010 at 1:00 AM  

syukran atas perkongsian.. smoga rahmat Allah sntiasa mengiringi prjalanan hidup kita semua.Amiin

BroHamzah December 21, 2010 at 6:36 AM  

1)- Anonymous

InsyaAllah, semoga Allah redha.
Wassalam

FN January 8, 2011 at 3:53 AM  

pengisian yg bagos..

BroHamzah February 28, 2011 at 12:00 AM  

1)-fizanooh

Semoga bermanfaat!

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP