Blog Pilihan : English Version

Wednesday, December 15, 2010

English Blog



Blog Pilihan : English Version
Oleh : BroHamzah

Salam penuh himmah dan salam perjuangan buat semua.

Setiap hari, saya yakin apabila kita melayari dunia internet ini pasti kita akan singgah, mengunjungi atau bertandang ke blog-blog yang ada di alam maya.

Kekadang, sekiranya ada masa yang terluang saya suka menziarahi blog-blog kenalan-kenalan maya, blogger dan sesiapa sahaja yang mempunyai blog. Menariknya, di sana terdapat ribuan blog dengan pelbagai jenis fokus, perkongsian dan tema. Ada yang menulis perkongsian untuk proses peningkatan diri, memberi komentar berkaitan isu semasa, ada juga mencoretkan nukilan jiwa umpama diari perjalanan diri, malah ada juga yang berkongsi karya-karya nukilan sendiri seperti cerpen, puisi, sajak dan pantun.

Alhamdulillah, semoga apa jua yang anda kongsikan itu mampu menjadi medan untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Selalu saya diingatkan oleh sahabat-sahabat dan ibu bapa saya, apa yang ditulis, dinukilkan dan diperkongsikan dimana-mana medium penulisan, termasuklah blog akan dipersoalkan di akhirat kelak. Kerana itu, harus ada ketelitian dan sifat berhati-hati ketika menulis dan berkongsi. Bimbang ia akan menjadi debu-debu yang berterbangan dan menjadi asbab untuk dimurkai oleh Allah SWT.

Blog versi Bahasa Inggeris

Dan, antara blog-blog yang akan saya kunjungi juga ialah blog-blog yang ditulis di dalam Bahasa Inggeris. Sekurang-kurangnya, saya boleh membaca dalam bahasa Inggeris dan mempertingkatkan pembacaan di dalam bahasa Inggeris. Saya kongsikan dengan sidang pembaca blog-blog yang sering saya kunjungi yang ditulis di dalam bahasa Inggeris.

[1] Blog Seek For The Light

Alamat Blog : http://seekforthelight.blogspot.com
Pemilik : Ameen Misran

Ameen Misran merupakan pelajar tahun satu UIAM, dan menuntut dalam Ijazah Kesusasteraan dan Bahasa Inggeris. Bahasa Inggerisnya, Alhamdulillah sangat baik dan saya sangat sukakan perkongsian-perkongsiannya yang dicoretkan di dalam blognya. Beliau juga adalah salah seorang daripada Team Langit Ilahi yang baru bermula versi yang baru tahun 2011.

[2] The Colours Of Life

Alamat Blog : http://ukurkira.blogspot.com
Pemilik : Ahmad Nabil Jamil (NJ)

NJ adalah penuntut jurusan Quantity Surveyor (QS) di UIAM. Bekas junior saya semasa di MATRI. Seorang yang berwatak tenang, segak dan agak-agak pemalu sikit (‘’,). Tulisannya, berkisar perkongsian yang pelbagai. Fokus saya, memahami gagasan coretan yang dikongsikan olehnya. Tulisan Bahasa Inggerisnya juga baik untuk saya belajar dan fahami. Saya yakin, beliau juga menulis dalam blog dalam bahasa Inggeris ini adalah salah satu cara untuk mempertingkatkan penguasaannya dalam bahasa ini. Wallahua’alam. It’s right, NJ?

[3] 360 Sendi

Alamat Blog : http://sendi2ku.blogspot.com
Pemilik : Sir Irwan Affendi

Beliau merupakan seorang pensyarah Bahasa Inggeris. Sahabat saya di KTD dan mulai mengenalinya ketika di tahun akhir universiti. Saya suka tulisannya, kerana berbentuk pandangan kritis, dan suka membuatkan saya berfikir walaupun apa yang dikupaskannya ia adalah sesuatu yang kecil dan jarang-jarang difikirkan oleh kebanyakan orang.

Dan, itu lah sedikit perkongsian berkaitan blog kenalan saya yang ditulis menggunakan bahasa perantaraannya ialah Bahasa Inggeris. Banyak manfaat yang saya perolehi daripada mereka. Terima kasih sahabat-sahabat atas usaha, kesudian dan kemahuan anda itu.

Komentar ringkas

(1)- Penguasaan dan kemahiran berbahasa adalah sesuatu yang sangat penting dewasa ini. Tiada siapa yang dapat menafikannya. Sekurang-kurangnya, hari ini kita sebagai muslim perlu kuasai tiga bahasa : - Bahasa Ibunda kita ( Bahasa Melayu), Bahasa No 1 Dunia ( Bahasa Inggeris) dan Bahasa Kaum Muslimin (Bahasa Arab).

(2) – Kemahiran penguasaan bahasa juga pelbagai. Kemahiran bertutur, menulis, membaca dan berkomunikasi. Untuk menguasai setiap kemahiran ini, ia memerlukan kaedah dan cara yang berbeza juga. Tetapi, dua kunci utama untuk memperolehi kesemua kemahiran ini iaitu kesungguhan dan konsisten dalam menggunakannya.

Sekadar perkongsian ringkas. Semoga bermanfaat. Sekiranya, anda ingin mencadangkan dan berkongsi blog-blog berbahasa Inggeris yang bermanfaat – dipersilakan. Syukran.

BroHamzah

9 comments:

sfatimahzj December 15, 2010 at 4:48 PM  

alhamdulillah..
seronok juga baca blog bi ni...
saya selalu kunjungi blog ni...
effysaiful.blogspot.com
student medik al-azhar..
menarik untuk dibaca...:)

BroHamzah December 15, 2010 at 5:44 PM  

1)- sfatimahzj

Alhamdulillah, syukran atas responnya. Akan saya kunjungi. InsyaAllah.

- BroHamzah

irwan_on December 15, 2010 at 7:01 PM  

jazakallah. terasa kecil pula bila dibanding dengan brohamzah. ana cadang few sites yg bagus utk diziarah dan baca;

- www.suhaibwebb.com (skrg dlm poses upgrade..insyaAllah kembali)
-www.owhsomuslim.com
-www.productivemuslim.com
-www.humayrasolehah.blogspot.com - Bint Syed Helmi. Bagus bahasanya.

BroHamzah December 15, 2010 at 7:30 PM  

1)- irwan_on

Alhamdulillah, kalau tulis dalam BI ana ini kira tak tertulis lah semampu anta. Alhamdulillah, syukran Sir. Kongsi-kongsi yang bermanfaat buat ummah dan kita semua.

Alhamdulillah

SIDDIQIjr December 15, 2010 at 8:09 PM  

Alhamdulillah..it is good to practice your english..nak kena try ni insyaAllah

Nabil MJ December 15, 2010 at 8:32 PM  

Salam..

Alamak..Malunya ana.Comparing my blog with sir Irwan and Ameen Misran.In fact my blog sometimes reflecting my 'dumbness'.

Ya ya..Betul2.Nak improve English ana yang sememangnya teruk ni.

Insha Allah i'll try to make this medium beneficial as possible.

Doakan ana..~live in dignity or die as a martyr~

BroHamzah December 15, 2010 at 8:39 PM  

1)- SIDDIQI jr

Ah, apalagi - boleh try menulis dalam BI. InsyaAllah
BroHamzah

BroHamzah December 15, 2010 at 8:41 PM  

1)- Ukur kira

InsyaAllah, anta akan memberikan manfaat kepada ramai orang. InsyaAllah.

Menulis itu adalah satu proses. - Writing is a process, process to improve ourselves.

BroHamzah

abu,  December 19, 2011 at 6:07 AM  

salam all,

ada antara blog yg kna invited by owner baru leh bukak/baca...camna nk share ilmu camnih;p
just my 2cents of complain.hehe

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP