Kenapa tidak menulis buku ?

Monday, October 31, 2011

Menulis buku : keperluan dan kemampuan.
Mampukah kita?



Memulakan coretan ringkas di awal pagi sebelum bermusafir.
Bismillah.

(1) Serikali saya diajukan soalan sebegini. Pertanyaan serta persoalan yang selalu membuatkan saya berfikir jauh ke hadapan. Dan – saya, tanyakan diri saya :-

“ Perlukah aku menulis buku?”
“ Berkemampuankah aku untuk merealisasikannya?”
“ Layakah aku untuk menghasilkan karya dalam bentuk buku?”

Saya pernah menghantar satu tulisan saya kepada editor sebuah penerbitan untuk diberikan komentar beberapa tahun yang dahulu, namun tiada jawapan serta komentar balasan. - Mungkin penulisan saya ini tidak menepati kriteria yang sepatutnya. Wallahu'alam.

(2) Di dalam penghasilan buku-buku yang baik, berkualiti serta sangat bagus :- saya sangat mengagumi Sayyid Syed Qutb, Sheikh Abul Ala Al-Maududi, Ustaz Abdullah Nasih Ulwan, Mujahid Fathi Yakan, Prof Dr Yusof al-Qardhawi, Dr Majdi Al-Hilali, Dr Amru Khaled serta Dr ‘Aid Abdullah Al-Qarni. Membaca tulisan, garapan dan karya mereka membuatkan saya dekat dan hampir dengan Allah SWT.

(3) Menulis, ia mempunyai suatu kepercayaan dan keyakinan yang mampu meninggalkan kesan kepada sesiapa sahaja yang menatapinya serta memahaminya. Namun, yang lebih penting ialah keikhlasan, kejujuran dan kesungguhan seseorang penulis dalam menyampaikan mesejnya. Menulislah kerana kebenaran dan kebaikan untuk mendapat keredhaan Allah SWT.

(4) Persiapan dan persediaan untuk menulis, :- Membersihkan hati, Berwudhuk sesempurna mungkin, Mendirikan Solat Sunat Dua Rakaat, Berdoa kepada Allah SWT agar diberikan kekuatan untuk menulis dan terus menulis dengan lafaz bismillah.

(5) Saya titipkan sebuah coretan dan titipan seorang pengunjung pembaca yang meninggalkan jejak tulisan yang menyentuh jiwa dan nurani saya :

Nukilan : Odah ( Tarikh : 27 Oktober 2011)

Sesungguhnya, apa yang membuatkan hati kita lembut adalah melalui alunan ayat-ayat aL-Quran. Maka disitulah air mata akan mengalir dengan sendirinya.

Manusia yang benar-benar merapatkn hubungn-Nya dengan Ilahi,maka ia akan bertambah kuat dlm beribadah, pengharapannya kepada Ilahi dan menjadi hamba yang disayangi oleh Allah SWT.

AL-QURAN adalah kalam yang suci,maka bagi sesiapa yang membacanya , maka jiwanya akan menjadi suci, insyaAllah.


Nukilan : Odah ( Tarikh : 30 Oktober 2011)

Tarbiyah : mempunyai peranan yg besar kepada diri seseorg untuk mendidik dirinya menjadi yg terbaik dan disayangi. Oleh itu, tarbiyah ia bermula dari hati dan jiwa. Apabila ia sudah bermula dari hati dan jiwa , maka ia akan bersambung dengan fizikal {diri kita}, dan tarbiyah yang didik cara yang baik maka akan menjadi satu matlamat.

Matlamatnya adalah menjadi manusia yang menyeru kepada kebaikan, akan menjadi manusia yang disayangi oleh Allah SWT dan Rasulullah SAW. Matlamat yang terbesar adalah mencapai syurga.

Terima kasih atas bingkisannya! Semoga Allah SWT redha dan rahmatinya.

(6) Terima kasih dan syukran kepada semua yang sentiasa memberikan sokongan, dokongan dan dorongan kepada saya untuk terus menulis. – Isteri tercinta yang sentiasa menjadi teguran yang membina akan tulisan saya, Emak saya yang selalu berikan komentar yang jujur dan gesaan agar sentiasa memperbaiki tulisan "cacarmerba" saya. – Serta sahabat-sahabat yang lain yang selalu meniupkan semangat untuk terus menulis di mana jua lapang serta medium yang ada. Saat ini, saya selesa berkongsi di alam Online ;- blog serta website. Ia easy going, terus kepada sasaran dan saya lakukannya tanpa paksaan serta mendapat kepuasan yang tinggi.

(7) Saya sedang bersiap dan bersedia :- untuk bermusafir bersama zaujati yang dikasihi ke utara. Mudahan, safar ini dalam lindungan serta kasih sayang Allah SWT. Redupan awan yang mendung dan diringi dengan titisan air hujan yang menyejukan membuatkan kami benar-benar merasai keteduhan musafir ini. InsyaAllah.

BroHamzah
Jalan Long Yunus,
Kota Bharu.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP