Musafir Tarbawi

Monday, April 26, 2010

Sabah semakin subur dengan ruh Dakwah


Musafir Tarbawi

Oleh : BroHamzah

Alhamdulillah, hari ini 26 April 2010 Allah SWT memberikan keizinan dan kesempatan kepada saya untuk duduk seketika mengemaskini blog perkongsian saya yang tidak seberapa ini. 2 minggu yang lalu adalah 2 minggu yang terisi dengan pelbagai program dan pengisian. Perjalanan 5 hari ke Sabah, kemudian hampir seminggu lebih di Utara bersama team Marketing KTD serta sempat bertandang ke program Hijrah Menara Gading (HIMEGA’10) anjuran HALUANSiswa National di Bangi telah memberi pelbagai pengalaman untuk saya. Allamdulillah.

Sabah – Bumi yang subur dengan dakwah



Pertama kali menjejak kaki ke Sabah, hati saya diwarnai dengan pelbagai perasaan. Sebelum ini, Sabah hanya dikenali melalui cerita teman-teman, dokumentari di televisyen dan coretan dari media massa dan media cetak. Alhamdulillah, peluang ke Sabah adalah peluang untuk meluaskan lagi “pandangan” dan menambahkan lagi pengalaman hidup saya sebagai seorang hamba Allah SWT.

Kota Kinabalu, adalah destinasi saya bersama sahabat saya dan juga Murabbi saya Abu Umar. Misi kali ini adalah bersama-sama sahabat-sahabat HALUAN Malaysia di sana mengadakan sebuah program berbentuk perkongsian kehidupan dengan bertemakan “ Remaja Bersahsiah Mutiara Ummah.” Kali ini, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Kota Kinabalu menjadi tempat kami berbakti, mendidik dan berkongsi cerita.

Dengan perasaan penuh rendah diri, gembira dan terharu, saya mulakan setiap sesi bersama para pelajar tingkatan 3 dan 5 MRSM Kota Kinabalu yang bijak dan pandai. Senyuman dan jiwa yang dipenuhi perasaan untuk memberi segala pengetahuan dan perkongsia itu membuak-buak dan Alhamdulillah program selama 3 hari 2 malam berjaya dijalankan dengan lancar. Ucapan terima kasih kepada Cikgu Syed dan sahabat-sahabat HALUAN di sana ( Cikgu Rudi, Cikgu Jamal, Cikgu Rahman, Cikgu Ahad dan lain-lain). Semangat juang antum adalah masa depan untuk melebarkan kefahaman Islam di Sabah. Saya lihat, Sabah subur dengan sebaran dakwah islamiyah.

Marketing KTD

Seusai ke Sabah, saya pulang ke Semenanjung untuk bersama Team Marketing KTD untuk siri jelajah promosi KTD. Alhamdulillah, sepanjang itu jua saya bersama dengan Abu Ridhwan dan sahabat saya Ahmad Syukri dalam permusafiran ini. Abu Ridhwan tidak kekok untuk berkongsi pengalaman hidupnya dan syuurnya sentiasa membakar dalam jiwa saya untuk terus berkhidmat untuk deen Allah SWT.




Mungkin, di kesempatan yang ada saya boleh kongsikan pengalaman saya bersamanya.Paling menarik, beliau mencerita pengalaman hidup beliau ketika kecil yang diwarnai dengan kesusahan dan kepayahan. Pengalaman hidup beliau inilah yang mahal untuk dicari dan ditimba. Di sebalik kisah hidupnya, terdapat pengajaran yang boleh saya ambil.

Kesibukan terancang

“ Berbaloikah anta sibuk macam ini?,” Suatu hari ada pertanyaan yang singgah di telinga saya.



“ InsyaALLAH, kesibukan yang memberi kekuatan kepada ruh iman,” Jawab saya.
Saya sempat bersembang dengan Abu Umar berkaitan perkara ini. Dan beliau jua akui bahawa tahun ini beliau sangat sibuk. Namun, persoalan yang harus kita lihat adalah ke manakah kesibukan ini akan membawa kita?



Sejak di zaman IPT lagi, saya selalu pastikan masa kehidupan saya ini harus diisi dan disibukan dengan aktiviti yang membuahkan AMAL. Saya selalu diingatkan oleh sahabat-sahabat agar memastikan kesibukan ini adalah kesibukan yang mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dengan erti kata lain, kesibukan ini harus dirancang dan pengisian haruslah tarbawi dan mendidik jiwa.



Memetik ungkapan Abu Umar dari Blognya :



Ketika berdepan dengan kesibukan yang luarbiasa ini saya sering ingat-ingatkan diri saya dengan pesanan Imam Al Ghazali; "orang yang rugi itu ialah orang yang terlalu sibuk tetapi segala kesibukannya hanyalah untuk dunia yang sementara". Kesibukan adalah saham Akhirat tetapi juga kecelakaan yang akan mengorbankan kebahagiaan dunia dan akhirat. Kesibukan ini jika tidak diuruskan akan menjadikan kita hilang matlamat hidup bahkan sampai saatnya, kehidupan itu sendiri bukan lagi milik kita.

Semoga kesibukan ini membuahkan amal. Sebagai bekalan yang akan menjadi peneman di hari pertemuan dengan Allah SWT.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP