Kajian Tarbawi - Selamilah Hatimu

Tuesday, April 27, 2010

Koreksi Diri, Muhasabah Hati


KAJIAN TARBAWI Edisi 2
Oleh : Abu Munzir
http://tinta-tarbawi.com





Pusat kebahagiaan itu terletak di hati. Apabila hati seseorang itu dipenuhi dengan cahaya keimanan sesuai dengan petunjuk Allah dan Rasul-Nya, dia akan bahagia di dunia dan akhirat. Sebaliknya, bagi mereka yang berpaling dari jalan Allah dan mengikuti jalan lain dengan konsepsi syaitan dan konco-konconya, pasti cepat atau lambat akan mendapat kesengsaraan dunia, apalagi di akhirat.

Majoriti manusia memberikan tumpuan kepada pelbagai sudut kehidupan kecuali yang paling memerlukan perhatian, malah perhatian yang paling teliti, iaitu HATI. Maka lahirlah mereka yang bijak tanpa RUH. Yang lebih teruk yang bodoh tanpa ruh.

Anak-anak yang dikasihi, berhentikan kehidupanmu sekejap dan selongkarlah hatimu, lihatlah apa yang engkau cintai, takuti dan harapkan. Jangan sekali-kali biarkan hatimu dipenuhi oleh segala bentuk kecintaan, ketakutan dan kebergantungan tetapi langsung tiada ruang untuk Allah.

Allah SWT berfirman (yang artinya), "Dan barang siapa yang berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, ...." (At-Taubah: 124).


0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP