Majalah Pilihan : SOLUSI

Tuesday, November 30, 2010

SOLUSI Isu terkini no. 26

Majalah Pilihan : SOLUSI
Oleh : BroHamzah

Alhamdulillah, terima kasih kepada sahabat-sahabat sidang pembaca yang memberi respon, cadangan dan komentar berkaitan dengan post berkaitan buku. Ya, inilah keindahan berada dalam alam yang sangat mengasyikan, penuh keseronokan dan kelazatan. Membaca, ia akan mencorak keperibadian dan kehidupan kita.

Menyebut tentang membaca ini, saya berhajat ingin kongsikan sedikit bahan bacaan yang saya beli dan tatapi secara bulanan melalui media bercetak terutamanya majalah. Hari ini, terdapat banyak majalah yang boleh kita perolehi dipasaran. Dan, setiap bulan saya memperuntukan sejumlah wang untuk memiliki beberapa majalah yang bagus, berinfomasi, mendidik dan penuh dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat. Salah satunya ialah Majalah SOLUSI.

Anda kenal dan pernah membaca majalah SOLUSI? – Seingat saya kali pertama melihat majalah ini adalah edisi perdana atau isu sulung majalah ini.

“ Eh, majalah apa ini? – SOLUSI.” Getus hati kecil saya. Asing benar nama majalah ini. SOLUSI. Jarang-jarang mendengar perkataan sebegini.

Isu pertama yang memikat dan menyentuh hati saya. " Jagalah H A T I"

Ketika itu, saya tidak terdetik langsung dihati untuk membacanya. Saya abaikan kewujudan majalah ini daripada pandangan dan perhatian saya sehingga, isu no.4. – Ketika itu fokusnya, sangat menyentuh hati dan jiwa saya.

“ Jagalah hati” – Itulah tajuknya. Saya membelek-belek dengan penuh perhatian dan teliti. Bagus ini. Dan saya terus beli dan pulang membacanya di rumah.

Dan, Alhamdulillah. Solusi – adalah majalah yang padat dengan pelbagai ilmu, perkongsian, dan pengalaman. Ia mendekatkan saya kepada Allah SWT. Saya teruja, suka dan gembira. Inilah majalah yang sangat memuaskan hati saya.

Majalah bulanan yang mengetengahkan isu-isu yang dekat dihati pembaca. Padat dengan hasil tulisan penulis-penulis yang prolifik, tips dan panduan serta tulisan-tulisan yang menyentuh hati.


SOLUSI merangkumi keseluruhan aspek kehidupan ummah: Motivasi untuk ibubapa, suami isteri, anak-anak, remaja, pelajar, pekerja, dan lain-lain.

Ia juga membincangkan banyak perkara seperti Fiqh Amali, Tauhid, Muamalat, Munakahat, Muqasid Syarie, Fadhail amal, Faraid, isu-isu semasa, perubatan, motivasi kerja dan sebagainya.

Komentar saya tentang SOLUSI :

1)- Majalah yang sangat memikat hati – Susunan grafik, persembahan intipati artikel dan rekaletak gambarnya sangat menarik, dan indah. Sedap mata memandang apatah lagi membaca. Bagi saya, hal ini sangat penting dalam menarik perhatian untuk seseorang membacanya.

2)- SOLUSI – membariskan penulis-penulis yang hebat, terkenal dan yang penting – kupasan yang baik. Penulis kegemaran saya ialah Pahrol Mohd Juoi – ( Ruangan fokusnya sangat berilmiah, kemas dan membuatkan kita bergerak untuk berfikir, beramal dan bertindak). Dan, diantara ruang kolum yang saya minat ialah Kolum Mahmudah tulisan Ustaz Umar M Noor. Saya suka kerana beliau mengambil kisah-kisah sirah para sahabat, para tabiin, ulamak dan orang-orang warak yang jarang sekali saya dengar. Saya peminat sirah no. 1 yang sangat kagum dengan sirah-sirah yang luar biasa dan menakjubkan.

3)- Tulisan-tulisan yang lain juga, saya minati dan sukai. – Dr Mohd Fadzillah Kamsah, Ust Hasrizal Jamil, Ustaz Zaharuddin Abd Rahman, Fatimah Syarhan Noordin, Dr Farhan Hadi dan ramai lagi. Setiap bulan, saya menanti untuk mendapatkan keluaran SOLUSI yang baru. Bagi saya RM 9.00 yang dilaburkan adalah pelaburan yang sangat-sangat berbaloi. Pelaburan yang akan menghasilkan pemulangan yang menguntungkan. Yakinlah. Saya sangat-sangat mengesyorkan agar anda memilikinya.

4)- Harapan saya, aka nada banyak lagi majalah sebegini. Hari ini kita dipenuhi dengan majalah picisan, berbentuk hiburan, khurafat dan berbau dosa. Semoga kelahiran pelbagai majalah yang soleh, baik dan islamik akan menjadi medan alternative masyarakat untuk mendapatkan bahan bacaan yang mendidik jiwa dan hati.

Sekiranya, anda ingin berkongsi pandangan berkaitan Majalah SOLUSI. Saya sangat alu-alukan. Bagi, yang belum pernah membaca dan memilikinya – anda harus dapatkanya segera. Terkini, Majalah SOLUSI sudah memasuki isu no. 26.

Sekian, perkongsian ringkas dan padat.
Semoga bermanfaat.

6 comments:

Unknown November 30, 2010 at 11:50 PM  

Salam, brohamzah.
Setuju sekali dengan anta !
Tidak rugi beli SOLUSI dengan RM9 kerana isinya dan cara penyampaiannya yang padat dan menarik.

BroHamzah November 30, 2010 at 11:59 PM  

1)- Wassalam akh,
Ya. Alhamdulillah, mana yang baik kita share dan kongsi-kongsikan.

Inilah pelaburan yang sangat menguntungkan.InsyaAllah.

Qawiem Khairi December 1, 2010 at 2:15 AM  

Masih mencari isu-26.

InsyaAllah akan dptkannya segera..
Jazakallah. =)

zubair ghazali December 1, 2010 at 8:32 AM  

salam..

oh, jual buku solusi jugak ke?hehe,
sekarang senang je, kontek ahli stormreaders
boleh terus sampai ke depan rumah~

BroHamzah December 1, 2010 at 4:07 PM  

1)- MQ

Sama la kita, kat kelantan ini dapat lewat sikit. biasa 5 hb baru ada kat gerai-gerai atau pasaran sekitar KB

~ BroHamzah

BroHamzah December 1, 2010 at 4:08 PM  

1)- Ibnu_ghazali

Wassalam, tidak. Saya tidak jual majalah ini. Saya cuma ini mengesyorkan sahaja kerana mana yg baik harus disebarkan.

Ya, boleh contact ahli stormreaders.

Syukran

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP