Blog Pilihan - Halaqah Muntijah

Saturday, November 27, 2010

Halaqah - ia umpama charger kepada iman



Blog Pilihan – Halaqah Muntijah
Oleh : BroHamzah

Url : http://halaqahmuntijah.wordpress.com/
Pemilik/ Penulis : Abu Ridhuwan

Fokus : Perkongsian berkisar halaqah, bahan-bahan pengisiannya, persoalan-persoalan seputar perjalanannya halaqah dan bagaimana menghidupkan halaqah sehingga ia dikatakan muntijah.


Halaqah Muntijah

Halaqah membawa maksud kepada bulatan atau secara umumnya pada hari ini ia menjadi medium pertemuan jiwa-jiwa yang berhajatkan kepada proses didikan tarbiyah imaniyah dan mempunyai murabbi atau pembimbing yang akan mengendalikan perjalanan halaqah tersebut.

Blog Halaqah Muntijah kendalian moderatornya Abu Ridhuwan menjadi salah satu blog yang baik untuk dijadikan rujukan bagi memperolehi bahan-bahan untuk dibincangkan di dalam halaqah.

Tema Halaqah Muntijah

Dengan menjadikan kata-kata ini sebagai temanya : Tarbiyah Bukanlah Segala-galanya, Tetapi Segala-galanya Bermula Dengan Tarbiyah.” – Halaqah muntijah memfokuskan kepada aspek tarbiyah yang menjadi tunjang kepada penghayatan ruh pendidikan pembentukan keperibadian mukmin.

Tarbiyah – satu perkataan dan perbuatan yang harus dibumikan dalam kehidupan seseorang mukmin muslim agar setiap kehidupannya adalah berlandaskan Islam. Tarbiyah inilah yang menjadi focus utama baginda Rasulullah SAW di dalam mendidik para sahabat generasi awal pada zaman kebangkitan awal Islam di Makkah suatu masa dahulu.


Keistimewaan Halaqah Muntijah

Halaqah Muntijah juga menyediakan bahan-bahan tarbiyah dan penyampaian daripada Murabbi-murabbi tarbiyah yang pernah mendidik Abu Ridhuwan antaranya ialah Mohd Abd Ghani Bin Mohd Salleh, Sheikh Abu Muhammad ( al-Marhum Ustaz Dahlan Mohd Zain), Ustaz Abdullah Akhili, Ustaz Abu Hussein dan Ustaz Omar Haji Salleh. Perkongsian sebegini amat berharga untuk dijadikan sebahagian bahan-bahan untuk proses peningkatan diri. Selain itu, ia juga mewujudkan ruangan pertanyaan dan persoalan untuk sama-sama diperbincangkan bagi isu-isu yang berkaitan dengan halaqah.

Saranan saya

Saya juga sering mengunjungi blog ini untuk mendapatkan bahan-bahan tarbiyah halaqah untuk proses pendidikan diri saya. Alhamdulillah, banyak manfaat yang akan kita perolehi untuk kesejahteraan iman kita. InsyaAllah.

2 comments:

Unknown November 27, 2010 at 10:26 PM  

InsyaAllah. Saya akan masukkan dalam bloglist saya dan terus follow blog ini. Ya, ia sangat-sangat best dan bermanfaat!

BroHamzah November 27, 2010 at 10:32 PM  

1)- iqbalsyarie

Syukran, atas respon anda.Semoga dirahmati Allah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP