Qudwah : Pengaruh mereka terhadap saya

Monday, November 22, 2010

Daya pengaruh itu, akan mencorakan keperibadian kita


Qudwah : Pengaruh mereka terhadap saya
Oleh : BroHamzah

Salam penuh kerahmatan, keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Semoga – anda dan saya – terus menerus berada di dalam lindungan dan limpahan kasih sayang Allah SWT. Tiada yang lebih membahagiakan dan menyenangkan daripada kemanisan beriman, menyakini dan berada dalam kepasrahan sepenuhnya kepada janji-janji Allah SWT.

InsyaAllah.

Marilah kita mulakan, hari ini dengan penuh keceriaan dan keriangan. Saya bangun dan bangkit pagi tadi dengan penuh ketenangan. Syukur – Alhamdulillah masih diberikan peluang dan nikmat untuk meneruskan kehidupan di alam fana’ ini. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

Dan, kita mulaikan juga pagi ini dengan S E N Y U M A N. Senyumlah seikhlas hati dan penuh kerendahan jiwa, insyaAllah sekuntum senyuman anda itu akan membahagiakan sesiapa sahaja yang melihat wajah cerahceria anda itu. [“,]

Qudwah dan role model

Hari ini, perkongsian saya berbentuk sembang-sembang alam maya. Sekadar sharing sebagai pembuka bicara sahaja. Selalu, saya sebut : “ Sharing Is Caring”. Apabila berkongsi sesuatu pengalaman, ilmu atau pengetahuan walaupun ianya kecil, perkara-perkara biasa sahaja – namun ia memberikan kebahagiaan dan kepuasan kepada sanubari saya. Semoga perkongsian demi perkongsian ini berada dalam kerangka ubudiyah Illahi Wahdah. [ Kerana Allah semata-mata]

Saat ini, saya mengimbas kembali saat-saat awal saya mulai mengenal dunia. Banyak perkara yang saya timba, belajar, dan cuba di dalam hidup ini. Saya memerhati, melihat, membuat penilaian dan cuba untuk membuat tindakan. Saya belajar mengenal kehidupan, belajar berdikari, belajar untuk hidup di kaki sendiri, belajar mempertingkatkan diri, belajar untuk menyara kehidupan sendiri dan belajar untuk membina keperibadian yang diredhai Allah SWT.

Dan, di dalam proses belajar ini – kita sangat-sangat berhajatkan kepada role model atau qudwah yang berada di hadapan kita. Sifat manusia sememang begitu, cepat terpengaruh dan suka meniru tindakan tanduk seseorang. Daripada sifat inilah, saya belajar mencari qudwah, contoh ikutan dan – individu- yang akan saya belajar untuk menjadi sepertinya. Saya kongsikan dengan anda – mereka-mereka yang telah banyak mempengaruhi kehidupan saya,- cara saya berfikir, cara saya bertindak dan yang terpenting secara tidak langsung telah mendidik saya untuk menjadi seperti saya ada pada hari ini.

Kepimpinan dan ketokohan

1)- Nabi Muhammad SAW [ Rasulullah SAW] – Seorang tokoh kepimpinan ummat yang sangat dikagumi di seluruh dunia. Diletakan sebagai manusia yang paling berpengaruh sepanjang sejarah manusia. Kepimpinan baginda, telah menghasilkan manusia-manusia yang hebat disampingnya.

2)- Sultan Muhammad Al-Fateh [ Penakluk Kota Konstantinaple]- Dikatakan sebagai sebaik-baik pemimpin di zamannya. Kejayaan baginda menakluki Kota ini telah memberikan pengajaran yang sangat besar kepada kita. Saya sangat mengagumi kaedah dan cara baginda menyusun strategi untuk melaksanakan peperangan.

3)- As Syahid Imam Hassan Al-Banna [ Tokoh gerakan Islam abad ke 21]. Walaupun syahid di usia yang sangat muda, iaitu sekitar 42 tahun. Tetapi beliau telah memberikan sumbangan yang besar kepada era kebangkitan umat Islam setelah kejatuhan Khilafah. Kepimpinannya melalui tauladan – menjadi inspirasi untuk semua gerakan Islam.

4)- Dato’ Kaya Bakti Ustaz Dahlan Mohd Zain [ Mudir saya semasa disekolah menengah dahulu]- Kepimpinannya disegani dan dihormati. Wajahnya tenang dan bersahaja. Tetapi, kesan didikan dan kepimpinan benar-benar berbekas bagi setiap anak didiknya.

5)- Dr Abdullah Sudin Bin Abd Rahman [ Ketua Eksekutif di tempat saya bekerja sekarang] – Corak kepimpinan organisasinya bermula dengan contoh. Sentiasa memelihara hubungan sesama pekerja dan berusaha keras untuk memberikan inspirasi kepada staffnya untuk sentiasa berkerja kerana Allah dan untuk Allah SWT.

Pengurusan dan Keorganisasian

1)- Nabi Muhammad SAW [ Rasulullah SAW] – Seorang tokoh yang telah membina sebuah empayar keorganisasian yang sangat hebat ]

2)- Saidina Umar Al-Khattab – Khalifah Ar Rasyidin ke 2 – banyak pembaruan dari segi pengurusan keorganisasian yang dilakukannya. Sirahnya harus diselusuri dengan kajian yang teliti dan berhimmah. Kerana banyak ibrah dan manfaat yang akan diperolehi.

3)- Jamalludin Bin Ramli [ Abah saya, melihat secara real bagaimana beliau mengurus keluarga kami. Membesarkan 10 orang anak bukanlah sesuatu yang mudah tetapi perlu diurus dengan bijak. Saya lihat, abah saya Berjaya melakukannya walaupun banyak rintangan dan halangannya.

4)- Dato’ Kaya Bakti Ustaz Dahlan Mohd Zain [ Mudir saya semasa disekolah menengah dahulu]- Kepimpinannya disegani dan dihormati. Wajahnya tenang dan bersahaja. Tetapi, kesan didikan dan kepimpinan benar-benar berbekas bagi setiap anak didiknya.

5)- Dr Abdullah Sudin Bin Abd Rahman [ Saya belajar daripadanya, ketelitian, teknik membangkitkan semangat bekerja secara kumpulan dan hubungan keorganisasian]

Keilmuan dan Keintelektualan

1)- Nabi Muhammad SAW [ Rasulullah SAW] – Keilmuan baginda datang terus daripada Allah SWT. Bersumberkan kalam Allah SWT. Ia adalah cahaya yang menyinari kegelapan dan kegelitaan.

2)- Saidina Ali Bin Abi Talib [ Pintu kepada ilmu] – Antara sahabat Rasulullah SAW yang pintar, bijak dan alim. Keilmuaannya, diakui oleh baginda Rasulullah sehingga digelar gerbang keilmuan.

3)- Imam Syafii’ Ra [ Sangat kagum dengan keilmuannya dan kesungguhannya dalam menuntut ilmu] Kisah hidupnya sangat memukau. Saya fikir, jarang sekali ada orang sepertinya.

4)- Ibnu Qayyim Al-Jauziyah [ Ketinggian ilmu dalam soal ilmu kejiwaan, dan kecintaan yang hakiki ] Kehalusannya dan kepekaanya dalam menulis ilmu sangat dikagumi oleh kebanyakan orang. Tulisannya tetap relevan dan evergreen sepanjang zaman.

5)- Ustaz Abdul Hadi Bin Osman [ Ustaz saya di MATRI, saya segan kepadanya kerana keilmuannya di dalam ilmu Al-Quran dan juga hebat dari segi Sirah Nabi dan Para sahabat)

Pengucapan Awam dan Kemahiran Komunikasi

1)- Nabi Muhammad SAW [ Rasulullah SAW] – Pandai berinteraksi dengan semua lapisan masyarakat. Sebaran dakwah dan didikan baginda telah melahirkan generasi ummat yang terbaik di dalam sejarah peradaban manusia.

2)- Abu Umar [ Murabbi saya] – banyak mengajar kepada saya teknik komunikasi dan public speaking yang betul. Saya sering mengikutinya berceramah dan belajar melalui pemerhatian dan latihan secara praktikal.

3)- Dr Azizan Ahmad [ Pensyarah UKM] – saya menyukai tekniknya memberikan ceramah. Memotivasikan, membangkitkan dan menyedarkan.

4)- Tuan Haji Noor Azman Shamsudin [ Aktivis kemanusiaan] – Kata-katanya sangat menyentuh hati dan menusuk kalbu. Saya pernah menghadiri kursus public speaking yang disampaikan olehnya. Banyak tips dan input yang saya dapat. Alhamdulillah.

5)- Tuan Haji Rosdi Baharom [ Pengurus HEP KTD, Pakar Motivasi Jiwa] – Saya suka cara daya penyampaian dan daya tarikannya dalam memberi nasihat serta ceramah. Dengan penuh perasaan dan jiwa, kata-katanya membangkitkan rasa.

Murabbi/ah dan Pendidik Sejati

1)- Nabi Muhammad SAW [ Rasulullah SAW] – Baginda adalah murabbi terulung yang mendidik ummah ini untuk mengenal Allah SWT. Didikan baginda berbekas sehinggalah ke hari ini.

2)- Abah dan Emak saya – Murabbi dan murabbiah pertama yang mendidik saya daripada kecil sehinggalah kini. Penekanan soal aqidah dan keimanan kepada Allah SWT menjadi tunjang utama didikan berkeluarga dan faktor inilah yang mencorak perjalanan kehidupan saya.

3)- Dato’ Kaya Bakti Ustaz Dahlan Mohd Zain [ Murabbi sejati ] – Beliau mendidik dengan akhlak dan qudwah. Tidak banyak mengarah dan berkata-kata. Beliau buat dan lakukan sehingga ianya menjadi qudwah yang baik untuk diteladani.

4)- Abu Umar – didikannya secara tidak langsung telah banyak mendidik saya semenjak mengenalinya 10 tahun yang lalu. Beliau selalu menekankan aspek melalui tarbiyah secara amaliyah dan menekan tarbiyah ruhiyah sebagai dasar utama pembentukan keperibadian diri.

5)- Abu Munzir – sifat kesungguhan dan keistiqamahannya menjadikan saya sentiasa ingin berusaha mempertingkatkan diri. Beliau selalu memfokuskan berkaitan kejernihan, kehalusan dan kebersihan hati.

Karya penulisan dan kesenian kreatif

1)- Nabi Muhammad SAW [ Rasulullah SAW] – bagi berkarya secara realiti dengan menghasil manusia-manusia yang menjadi kitab yang berjalan. Hadis-hadis baginda, adalah sumber rujukan yang terpenting selepas kitab Al-Quranul Karim

2)- Ibnu Qayyim Al-Jauziyah – penulisannya dalam karya-karyanya seperti Kitab Zad al-Ma’ad, Madarij al-Salikin, Rawdah al-Muhibbin wa Nuzhah ai-Mushtaqin membuatkan saya semakin dekat dan menyayangi Allah SWT. Sangat hidup dan menyegarkan!

3)- Harun Yahya [ - Pastinya ramai yang mengenalinya. Saya sangat sukakan buku-bukunya dalam menerokai alam ini dan dihubungkaitkan dengan perhambaan kepada Allah SWT. Banyak juga bukunya yang saya beli. Antaranya buku Zaman kegelapan Islam dan ketibaan era kebangkitan Islam, Malapetaka Darminisma terhadap kemanusiaan dan sebagainya. Sangat mengujakan!

4) Dr Aid Abdullah Al-Qarni – Beliau antara tokoh keilmuan dan merupan seorang penulis yang prolifik. Buku-bukunya saraf dengan ilmu, nasihat, kata-kata ulama dan puisi serta syair-syair yang indah-indah. Sebuah bukunya, yang sangat berbekas dihati ialah – La Tahzan Janganlah bersedih. Saya membacanya sebanyak 2 kali. Sangat memotivasikan untuk terus berjuang di muka bumi ini dengan keimanan dan keyakinan kepada Allah SWT.

5)- Mujahid Fathi Yakan- seorang ulama terkemuka Islam. Bukunya Maza Yakni Intima’I Lil Islam meninggalkan kesan yang besar kepada corak kefahaman saya berkaitan Islam. Tulisannya bersistematik, teratur, dipenuhi dalil-dalil ayat Al-Quran dan mudah difahami.

Itulah, serba sedikit beberapa tokoh dan individu yang telah menjadi qudwah, dan role model kepada saya untuk terus mempertingkatkan diri dari satu tahap ke suatu tahap. Bagi saya, kita harus ada contoh. Kita boleh mengenali tokoh kita ini melalui pembacaan, kajian, penelitian, pemerhatian yang mendalam, serta mendampingi individu tersebut sekiranya masih bersama dengan kita.

Qudwah utama

Dan, tiada ada qudwah yang paling utama dan terutama kita ialah baginda Rasulullah SAW. Baginda yang akan menjadi sumber inspirasi, qudwah, kekuatan dan cetusan motivasi saya yang terkuat untuk membangunkan diri sehingga ke tahap tertinggi.

Benarlah, firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Sesungguhnya, telah ada pada diri Rasulullah SAW itu suri teladan yang baik bagimu iaitu bagi orang yang mengharapkan rahmat) Allah dan kedatangan hari kiamat dan yang banyak mengingati Allah.”

[ Al-Ahzab[33] : 21]

Inilah role model, qudwah, ikutan dan manusia mulia yang akan saya jadikan sumber inspirasi. Pengaruh mereka akan terus mengalir dalam darah saya dan akan saya usaha bersungguh-sungguh untuk menjadi seperti Rasulullah SAW dan mereka-mereka yang baik dan soleh.

Penutup

1)- Tentukan role model dan qudwah anda. Kenali dan kaji kekuatan mereka, dan berusaha mengikuti mereka kerana mereka telah menunjukan hasil kejayaan dan kecemerlangan

2)- Kita ada short- cut untuk lebih gemilang dan berprestasi dalam kehidupan, contohilah mereka yang telah berjaya dan menunjukan hasil yang memberangsangkan. Kita juga berhak untuk berjaya seperti mereka. Ikutilah langkah-langkah dan amalan-amalan yang membawa mereka ke mercu kejayaan.

3)- Pilihan ditangan anda, dan andalah yang akan MENGUBAHKAN nya.





6 comments:

Qawiem Khairi November 22, 2010 at 11:54 PM  

Terima kasih abg ali sbg Brohamzah di alam maya.

semakin hari semakin tertarik dgn gaya penulisan..
hebat2..
menyentuh hati ini..

teruskan menulis akhi.(",)

Unknown November 23, 2010 at 2:24 AM  

mungkin perlu saya katakan, bahawa enta sebenarnya juga salah seorang yang saya kagum dan saya sedang belajar dari enta :)

Sarah ZainalPuteh November 23, 2010 at 3:51 AM  

assalamualaikum abg ali,

ana sangat suka bila abg ali tulis@berkongsi berkenaan apa yang abg ali dapat daripada murobbi kita - teruskan berkongsi mengenainya.

sebab tak semua orang mendapat peluang - macam ana sendiri - untuk berada dekat dengan murobbi dan mengambil ibrah daripada mereka.

bila ana baca, ana rasa seolah olah berada bersama mereka. jadi ana sangat menghargai dan ternanti nanti setiap hari post dari abg ali.

moga terus istiqomah

BroHamzah November 23, 2010 at 4:08 PM  

1)- MQ

Abang Ali @ BroHamzah - insyaAllah seorg yg saman sama akhi. Sebagai insan biasa, ana juga seperti anta. Mengharapkan sesuatu utk sentiasa mempertingkatkan diri. Doakan ana.

Syukran

BroHamzah November 23, 2010 at 4:10 PM  

2)- iqbalsyarie

Afwan akhi, kita sama-sama belajar. Ana juga byk belajar daripada anta. Afwan.

Insan biasa yang cuba hidup dengan kebiasaan-kebiasaan yg boleh mendekatkan diri kepada Allah SWT.

~ BroHamzah

BroHamzah November 23, 2010 at 4:14 PM  

3)- sarah zainalputeh

walaikumusalam,

perkongsian ini untuk sama-sama kita merasai bahawa kehidupan ini sangat manis dan berharga jika setiap apa yg kita dapat, kita usahakan dlm jelmaan kehidupan nyata.

Murabbi, mereka yg punyai hati nurani utk mendidik seikhlas hati. Hasilnya , kita merasai didikan mereka. Sangat berbekas dan mengesani hati.

Dan perkara sehingga kini yang ana cuba dan laksanakan dlm kehidupan ialah I S T I Q A M A .

Murabbi kita, istiqamah dlm perjuangan mengamalkan Islam dalam kehidupan dan kita juga harus menyantuni dan berqudwahkan mereka.

Syukran
~ BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP