Mudahnya Menjadi Suami

Thursday, December 23, 2010





Mudahnya menjadi suami
Oleh : BroHamzah

Suatu petang yang hening lagi mendamaikan. Seorang abang dan adiknya berbual-bual panjang setelah begitu lama tidak bertemu. Maklumlah, kedua-duanya sibuk dengan pengajian masing-masing.

Dikesempatan ini mereka berbincang sesuatu yang bernada serius tetapi penuh dengan suasana harmoni.

“ Abang rasakan, mudah sahaja untuk menjadi seorang suami,” kata abangnya.

“ Eh, kenapa abang cakap macam tu?,” Soal adiknya sedikit gusar.

“ Mudahnya menjadi suami, jika kita buat persiapan dan persediaan,” Lanjut abangnya.

“ Dan, yang menjadikan ia sesuatu yang sukar, payah dan membebankan apabila kita tidak bersedia dan bersiap dari segala perkara,” Tambah abangnya lagi.

“ Ooo.. kalau kita bersedia memanglah abang, macam kita masuk exam la. Bagi saya bang, sebenarnya hendak melakukan persiapan dan persediaan itu yang susah. Ramai dikalangan kita hari ini melangkah kea lam rumah tangga tanpa persediaan dan persiapan yang rapi,” Adiknya berbual panjang mengulas seakan-akan berminat dengan tajuk yang diperbincangkan.

“ Tapi, apa yang sebenarnya yang perlu kita persiapkan?,” Persoalan itu bermain-main difikiran abangnya.

“ Ha’a la, apa yang penting, segera dan utama?,” Tambah adiknya.

Saya yakin, setiap daripada kita mempunyai hasrat, keinginan dan berhajat untuk menjadi suami. Suami kepada seorang wanita dan gadis yang bergelar isteri.

Begitu juga bagi yang wanita – baik puteri-puteri manis, siswi-siswi dan nisa’-nisa’ sekalian – menyimpan impian untuk memegang takhta sebagai seorang permaisuri di hati seorang insan yang bergelar lelaki. Ya, menjadi seorang isteri kepada seorang suami.

“ Dan, kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) di kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah Maha Luas (rahmat-Nya dan limpah kurnia-Nya), lagi Maha Mengetahui.” [1]

Suami

Menjadi seorang suami adalah satu amanah, tanggungjawab dan bebanan yang sangat berat dan sangat-sangat penting. Saya teringat kata-kata seorang doktor perubatan dalam ceramahnya :

“ Jatuh bangun sebuah keluarga, terletak sepenuhnya di atas pundak (bahu) seorang lelaki, suami dan ayah!.” [2]

Apabila mendengar ungkapan ini, seram sejuk saya dibuatnya. Beratnya, menjadi seorang suami. Harus mengalas dan memikul amanah yang tersangat berat. Perlu mendidik, membimbing dan menunjuk ajar isterinya. Dan, sekiranya dizinkan Allah SWT suami juga akan menjadi ayah yang akan membesarkan, memberi nafkah dan memberikan pendidikan kepada anak-anaknya.

Sinisnya, ramai yang bersegera ingin menjadi suami dan ingin secepat yang mungkin untuk melangsungkan perkahwinannya, tetapi ramai yang tida pernah terfikir untuk mempersiapkan diri untuk menjadi suami. Suami yang baik, terbaik dan bersiap sedia!

Saya tiada apa sangat yang ingin dikongsikan, cuma ingin mengajak sama-sama kita semak dan menilai apakah sebenarnya persiapan untuk menjadi seorang suami. Anda ingin menjadi suami atau tidak? Jika berhajat, ayuh sama-sama kita lihat dan semak diri kita. Bersedia atau belum?

3 Perkara Asas

Semasa bermusafir dengan murabbi saya, saya bertanyakan kepadanya apakah persediaan dan persiapan yang perlu kita lakukan sebelum melangkah ke alam perkahwinan? Beliau, memetik panduan yang diberikan oleh Hisyam al- Awadi bahawa kita perlu bersiapkan kepada 3 perkara asas sebelum mendirikan rumah tangga.[3]

(1) Pertamanya, ialah mengenal dan mendalami ilmu deen. Kita benar-benar mendalami aspek keagamaan kita meliputi semua aspek seperti keimanan, ketaqwaan, akhlak, muamalat dan perkara-perkara yang akan menjadikan kita sebagai seorang muslim muslimah yang sejati.

(2) Keduanya, ialah mengenali dan mengetahui perbezaan antara lelaki dan perempuan. Mengetahui dengan jelas, siapakah sebenar lelaki dan siapakah sebenarnya perempuan. Memahami dan mengetahui secara umum mengenai perbezaan antara kedua-dua psikologinya dan corak kehidupannya.

(3) Ketiganya, mengetahui apa itu baitul muslim daripada pelbagai sudut dan aspek. Menuntut banyak buku dan kitab berkaitan baitul muslim bermula daripada proses pemilihan calon isteri sehingga belajar bagaimanakah kehidupan baitul muslim yang diredhai oleh Allah SWT.

Persiapan, persediaan dan perapian

Saya kongsikan beberapa panduan, tips dan ilmu berkaitan hal ini berdasarkan perkongsian saya bersama mereka-mereka yang lebih arif, berilmu, pakar dan berpengalaman. Semoga Allah merahmati mereka. InsyaAllah.

Bakal-bakal suami harus bersiap sedia, meletakan mindsetting dan perlu paksa diri untuk menjadi suami yang :

(1) Mampu menjadi Imam kepada isteri dan rumahtangganya.

(a) Pemimpin keluarga iaitu kepada isteri dan anak-anaknya. Ia bertanggungjawab sepenuhnya terhadap mereka.

Mampu membuat pemilihan dalam soal kehidupan, mempunyai kemahiran untuk berbincang dan membuat keputusan dan sanggup berkorban. Eh, bagaimana hendak belajar ini jika belum berkahwin? Murabbi saya sebut, kita sudah boleh belajar soal ini dalam kita menjalinkan persaudaraan dan persahabatan. Di dalamnya, begitu banyak ibrah dan iktibar yang kita boleh belajar.

(b) Mampu menjadi imam solat berjemaah di dalam rumah tangganya. Ini penting, kerana rumahtangga yang diberkat oleh Allah SWT adalah rumahtangga yang di dalamnya ada nilai-nilai keagamaan antaranya ialah selalu mendirikan solat bersama dan berjemaah. Harus selesai dalam soal bacaan Al-Quran sebelum berkahwin. Surah al-Fatihah telah diperdengarkan bacaannya dihadapan ustaz-ustaz yang berkelayakan dan lulus bacaannya.

Banyak menghafal Al-Quran sebagai pedoman dan kekuatan untuk jiwa dan hati. Semua ini harus diselesaikan sebelum mendirikan rumah tangga. Anda bagaimana?

(c) Pembimbing isteri yang bijak, lemah lembut dan bertoleransi. Mendidik isteri adalah tanggungjawab suami sepenuhnya. Suami perlu tahu secara teori teknik-teknik mendidik, keseniaannya, kaedah-kaedahnya, cara-cara perlaksanaannya, menegur dan menasihatinya dengan mencontohi Rasulullah SAW.

(d) Seorang lelaki yang kuat tarbiyah ruhaniyahnya. Ini kerana seorang lelaki yang akan mengemudi rumah tangga sangat-sangat berhajatkan kepada kekuatan ruh yang tinggi untuk sentiasa bersedia dengan segala kemungkinan yang akan menimpanya dalam bentuk ujian dan cabaran. Al-Quran, Al-Mathurat, Zikrullah dan solat sunatnya harus dilakukan secara konsisten.
Hal agama ini juga harus menjadi perkara asas dan agenda utama kepada kaum lelaki untuk memperdalaminya. Ia ibarat maruah kita. Jangan sehingga satu tahap, kita yang menolak isteri kita ke depan untuk mengimami solat kita!

Tanya diri anda, sebelum berkahwin. Adakah aku ini sudah biasa menjadi imam dalam solat? Perhatikan betul-betul perkataan saya, sudah biasa. Bukannya – pernah ya.

Saya pernah jadi imam. Bukan yang itu,
Tetapi saya biasa menjadi imam.

Ya, itulah maksud saya. Kita sudah membiasakan diri kita mengimamkan solat berjemaah dan perkara ini tidak akan berlaku kecuali kita ini adalah mereka-mereka yang mementingkan solat berjemaah, merupakan ahli surau atau masjid dan sangat-sangat mencintai amal ibadah.

(2) Mampu menjadi manager atau pengurus rumahtangga

Suami harus berkemampuan mengurus rumahtangga dengan bijak, cermat dan berhemah. Kemahiran pengurusan harus digilap dan dikembangkan dari semasa ke semasa. Antara kemahiran yang perlu dipelajari ialah kemahiran pengurusan kewangan, pengurusan tekanan, pendidikan kejiwaan, kemahiran komunikasi, kemahiran berbincang, mampu menghadapi konflik , mampu menjaga perhubungan, mengetahui perundangan institusi kekeluargaan, tahu untuk hidup berkeluarga secara sihat dan berkemahiran dalam membuat keputusan.

Perkara ini tersangat-sangat penting. Saya lihat ramai yang ingin berkahwin, tetapi gagal dalam soal mempersiapkan diri untuk menjadi pemimpin dan pengurus. Inilah antara kepincangan dan dilemma yang berlaku kepada para pengantin baru.

Sehinggakan, ada dikalangan kita (siapa?) begitu kekok untuk mengurus hal-hal yang mudah seperti membayar bil elektrik, mengurus hal berkaitan urusan kehidupan di kaunter bank dan sebagainya. Kerana apa? Kerana semasa muda tidak pernah cuba untuk belajar dan melakukanya. Ayuh, kita ringankan diri menerokai perkara-perkara ini di awal usia peringkat keremajaan kita. Anda mampu mengubahnya.

(3) menjadikan rumahtangga sebagai daya motivasi, pendorong dan kekuatan untuk menggapai kejayaan di dalam kehidupan.

Hal ini harus bermula dengan visi serta misi yang ditetapkan secara bersama oleh suami dan isteri. Perkara ini boleh dibincangkan secara serius apabila berumahtangga kelak, cuma saya pernah diingatkan oleh seorang murabbi bahawa rumahtangga ini adalah anak tangga kedua untuk sama-sama mencapai cita-cita pembangunan Islam dalam kehidupan ini.

Perkara terpenting juga ialah, mendirikan rumah tangga ini adalah bertujuan untuk mempertingkatkan keimanan kita kepada Allah SWT. Inilah asas yang utama dan terpenting. Bersama pasangan mengharungi arus kehidupan dengan ketabahan, kesabaran dan keazaman yang tinggi.InsyaAllah.

(4) menjadi suami tidak lengkap jika tidak melakukan persiapan untuk menjadi seorang bapa atau ayah.

Saya masih ingat, seorang sahabat saya ketika beliau mula-mula menyatakan hasratnya untuk berkahwin kepada ayahnya. Lantas ayahnya bertanya :

“ Sebelum berkahwin ini, ayah hendak tanya. Dah habis baca buku Tarbiyatul Aulad ( Pendidikan anak-anak) ?

Terkedu sahabat saya. Ke situ pula ayahnya bertanya. Kenapa ayahnya bertanyakan soalan sedemikian? Ia adalah berkaitan persoalan persediaan, persiapan dan mindsetting untuk melihat bahawa perkahwinan ini bukalah sesuatu yang kecil.

Untuk yang berhajat berkahwin, kita harus melihat kehadapan dan berpandangan jauh. Sekurang-kurangnya, kita melangkah ke alam perkahwinan dengan jiwa yang bersedia dan sudah mengetahui ujian-ujian dan cabarannya.

Mereka yang berjiwa besar, akan melakukan persiapan sebelum menempuhi jalan yang akan dilaluinya kerana mereka sudah mengetahui halangan-halangan di hadapan.

Alah, nanti bila dah kahwin kita mulakanlah

Jika ayat ini yang terpacul keluar dari mulut kita, berwaspadalah. Kita sebenarnya, adalah seorang yang tidak berhajat untuk benar-benar mendirikan rumahtangga. Bermain-main dalam soal perkahwinan, bererti kita sudah meruntuhkannya sebelum berkahwin.

Dalam soal ini, ramai yang mengesyorkan kepada saya agar banyak membaca buku-buku yang berkaitan, antaranya :

(1) Buku pemantapan jati diri mulism, tulisan ulama muktabar seperti Apa Ertinya saya menganut Islam? Oleh Fathi Yakan, Keperibadian Mukmin oleh Ali al- Hashimi, Menuju Ketakwaan oleh Mustafa Masyhur dan banyak lagi.

(2) Perkongsian pengalaman dalam mendirikan rumahtangga boleh kita kutip dan timba daripada mereka-mereka yang lebih arif, berpengalaman dan telah lama mendirikan rumahtangga. Banyakan sesi perbincangan, sembang-sembang dan kutiplah rahsia pengalaman mereka. Mungkin kita jadikan ibu bapa kita sebagai tempat rujuk dalam soal sebegini. Perbincangan yang terbuka sangat diperlukan bagi memudahkan proses pembelajaran berkaitan pembinaan bahtera rumahtangga. Buku yang baik, saya cadangan tulisan Ustaz Hasrizal Mohd Jamil, Buku Aku Terima Nikahnya dan sebagainya.

(3) – Buku yang baik untuk mengetahui perbezaan psikologi antara lelaki dan wanita tulisan John Gray, Men Are From Mars, Women Are From Venus. Selain itu boleh harmonikannya dengan ceramah-ceramah dan tulisan-tulisan yang disampaikan oleh ulama muktabar yang anda kenali.InsyaAllah

(4)- Buku berkaitan pendidikan anak-anak. Harus baca dan dapatkan gambaran awal ialah Tarbiyatul Aulad oleh Abdullah Nasih Ulwan. Buku yang sangat bagus untuk ditelaahi. InsyaAllah.

Penutup – Komentar seorang hamba

(1)- Persiapan, persediaan dan perapian sebelum melangkah ke alam perkahwinan harus dilihat secara serius, menyeluruh dan penting. Ini yang utama, persiapannya. Jika anda telah bersiap, insyaAllah kita akan melangkah dengan langkahan penuh keyakinan, kebergantungan dan kepasrahan kepada Allah SWT.

(2)- “ We get married, to increase our iman,” : Slogan ini harus dibumikan. Perkahwinan adalah sebuah perjalanan untuk meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT. Kayu ukur yang diletakan dalam sebuah perkahwinan yang barakah, mawadah dan rahmah.

(3)- Menjadi suami begitu sukar, jika kita menempuhinya tanpa apa-apa persediaan dan persiapan. Seharusnya, kita sudah meletakan diri dalam lingkungan bersedia dengan ilmu, proses pendidikan diri dan berusaha meningkatkan amalan harian tanpa jemu dan bosan.

(4)- Bagi saya, menjadi seorang suami itu amat sukar jika kita tidak punyai hasrat, tekad dan usaha untuk memperbaiki diri dan melakukan perubahan. Bak kata orang, perkahwinan ini adalah turning point berubah dalam hidup. Ayuh kita lakukan perubahan dengan berkahwin! ('',)

(5) – Jika saudara-saudari mempunyai pandangan dalam soal ini, dipersilakan. Semoga Allah redha dengan perkongsian saudara saudari.

_________________________________

[1] Surah An Nur (24) : 32
[2] Dr Hafidzah Haji Mustakim, Klinik Perdana Cawangan Islah, Kursus Pra Perkahwinan Balai Islam Lundang, 21-22 Disember 2010
[3]Abu Munzir, Musafir Tarbawi Utara, 1 Oktober 2010

32 comments:

aiNulHusNa ^-^ December 23, 2010 at 5:45 PM  

salam.. btul tu.. penting ada prsiapan.. biar lama..asalkn yakin dgn kekuatan IMAN.. agar bhgia kekal abadi ^-^

brohamzh December 23, 2010 at 5:52 PM  

1)- Ismi Ammar

Cepatnya anta, 1 st komen. Tahniah!

brohamzh December 23, 2010 at 5:53 PM  

1) Ainul Husna

Wassalam, bukan sekadar penting, tetapi sangat penting. Siapa pun tidak akan menafikannya.

- BroHamzah

Shida Risha December 23, 2010 at 7:05 PM  

Bagus sungguh info ni... semoga menjadi panduan utk bakal yang mendirikan rumahtangga... dan juga kepada yang sdhpun berumahtangga....

brohamzh December 23, 2010 at 7:14 PM  

1)- Shida Risha

Alhamdulillah, buat panduan saya dan saya kongsikan dengan sidang pembaca. Semoga Allah reda usaha kita.

Zaid Harithah Mohd Badry December 23, 2010 at 8:27 PM  

mungkin (insya Allah), ada beberapa tahun lagi sebelum ber-baitul muslim. lepas baca blog nta, perh. a lot of things need to be revised. jazakallahu khair for the sharings. :)

ukur kira December 23, 2010 at 8:40 PM  

@ismi ammar:
Ammar,nta tu laju ja..hehe.Nta kena mai berguru dgn ana dulu.

@BroHamzah:
Setuju.persiapan itu SANGAT PENTING..tapi yang payahnya,KURANG MERASAI KEPENTINGAN perlunya kepada persiapan.

Sekadar tahu tapi bila nak berubah,payah la pulak..(ana la)- That is why I didn't plan to kawin awal/dalam masa terdekat..I'm afraid my marriage will 'spoil' other's life.Wallahu'alam.
-MEMANG SANGAT TIDAK BERSEDIA-

maCy December 23, 2010 at 10:27 PM  

thanks for the sharing. harap berguna buat yg bakal berumahtangga :)

.::: mr IQ :::. December 23, 2010 at 11:40 PM  

Banyak dikalangan shbt2 ana yg nak kawin awal.. katanya mahu menjaga hati, tak tahan, atau takut org yang 'dimahukan' dirampas org lain...

ana teringat Seorang Murobbi berkata, "perkahwinan menyelesaikan masalah bujang, tapi bila sudah kawin akan timbul masalah kekeluargaan pula".... alasan perkahwinan menyelesaikan masalah adalah tidak relevan. sememangnya perlu persediaan yg amat rapi...

(p/s: ana cukup sensitive bila ada org menyetuh soal kawin kpd ana dlm FB, huhuhu)

brohamzh December 24, 2010 at 4:11 AM  

1)- Zaid Harith Mohd Badry

Kita seharus melakukan penyemakan dari semasa ke semasa. Penting utk menilai diri kita.InsyaAllah

brohamzh December 24, 2010 at 4:54 AM  

1)- Ukur kira


Begitukah cara anta berfikir? - Anta beranggapan perkahwinan itu menyusahkan kehidupan ke?

brohamzh December 24, 2010 at 4:55 AM  

1)- maCy

Ia adalah perkongsian. Apa yang baik boleh dijadikan panduan dan yang sebaliknya jadikan sempadan buat diri.

brohamzh December 24, 2010 at 4:58 AM  

1) mr IQ

Alhamdulillah, perkongsian yang baik. Semoga anta menjiwai erti yang sebenarnya dalam bahtera perkahwinan kelak.

Fareha Azhar December 24, 2010 at 6:07 AM  

insyaAllah. ada beberapa buku yang baru first time dengar. nanti boleh cari. jazakallah. mari buat persediaan dari sekarang :)

ukur kira December 24, 2010 at 7:39 AM  

Eh,bukan maksud ana kahwin itu menyusahkan.

Dengan KETIDAK SEDIAAN ana,ana tak fikir akan getting marriage in short coming of times.Sbb dengan KETIDAK SEDIAAN ana tu,ana lebih risau the foresee impacts i.e.drawbacks lagi banyak daripada benefits.(maybe?Wallahu'alam)

Ana ni jenis lambat sikit matang,so maybe lambat lagi la untuk ana ke arah itu.Itu ja..

brohamzh December 24, 2010 at 2:50 PM  

1)- Fareha Azhar

Alhamdulillah, satu anjakan yang harus digerakan untuk menggapai sesuatu yang lebih baik dan membahagiakan di masa hadapan.

Persediaan ilmu dan perkongsian pengalaman bersama mereka yang lebih tua dan berusia sgt penting. Boleh rujuk mereka.InsyaAllah

BroHamzah

brohamzh December 24, 2010 at 2:53 PM  

1)- Ukur kira

Kerana ketidak sediaan itu lah anta perlu memulakan langkah untuk bersedia.

1 anjakan baru dari ukir kira utk hijrah 1432 H ialah mempersiapkan diri untuk melangkah ke fasa-fasa perubahan hidup yang lebih dinamik, proaktif dan dewasa.

Anta ini dah matang, akhi. Tengok pun dah tau.('',)

Syukran atas komentarnya.
- BroHamzah

~sEtAnGGi SyurGA~ aka Nur Hidayah Ali December 25, 2010 at 8:13 AM  

wah..ayuh!!
ustaz ali..ana nk copy leh x??
nk share kat kwn2...

brohamzh December 25, 2010 at 8:26 PM  

1)- Setanggi Syurga

Dipersilakan. Syukran atas usaha anda

Musafir December 26, 2010 at 2:39 AM  

Subhanallah..

mabruk!

akhi yg dihormati, tertarik ana pada buku2 yg nta bicarakan yg wajar untuk dibaca sebagai bekal persiapan ke alam rumah tangga..

kalau boleh dikongsikan juga, dimana ya untuk dapatkan buku seumpama itu..

insya'Allah ana berminat untuk memilikinya..
~semoga Allah membantu

incik December 26, 2010 at 4:14 AM  

wah..bagusnye entry ni..alhamdulillah..wpun sy prmpuan..sy berminat nk baca buku2 tersebut..perkahwinan bukan untuk sehari dua..sehingga ke syurga.tapi perjalanan untuk ke syurga perlukan cara-cara begini..insyaAllah..terima aksih atas entry yang begitu bermanfaat.

brohamzh December 26, 2010 at 6:52 AM  

1)-Musafir

Alhmadulillah, buku-buku English yang saya sebutkan itu boleh di MPH. Dulu,sukra juga saya hendak mencarinya.

Kebanyakan buku-buku deeniah yang saya nyatakan, saya ambil daripada koleksi perpustaakan ibu bapa saya.

-BroHamzah

Musafir December 29, 2010 at 2:20 AM  

Jika ana mahu dapatkan buku deeniah, dimana boleh ana dapatkannya?
Toko buku mana yg ada jualnya ya?

brohamzh December 29, 2010 at 6:05 PM  

1)- Musafir

Boleh ke Fajar Ilmu, Wisma Yakin, Masjid India. Kuala Lumpur.

HaDi December 30, 2010 at 7:16 PM  

Salam...

Buku2 tersebut jika sukar untuk membeli di kedai,,mungkin blh membuat tempahan secara online...sy tlh byk kali melakukannya..Memang ia agak memudahkan! Mungkin link sini dpt membantu mencari buku2 tersebut...

http://pustakaiman.blogspot.com/
http://galeriniaga.blogspot.com/

brohamzh January 1, 2011 at 1:32 AM  

1)- Hadi

Syukran atas infonya. Alhamdulillah

bintang timur January 5, 2011 at 5:36 PM  

Assalamualaikum,
mohon izin brohamzh utk link entry ini di status fb sy.
terima kasih ats perkongsian ilmu saudara.

Wan-ita,  January 22, 2011 at 2:50 AM  

Assalamualaikum....

Tertarik dengan artikel di atas....
Saudara penulis sangat bijak, dan berpandangan jauh serta berilmu...alhamdulillah....

Izinkan saya untuk memberi pendapat...
Saya adalah seorang perempuan, isteri dan ibu kepada 6 orang cahaya mata, yg sulung 18 tahun dan paling kecil 3 tahun...
Saya berkahwin selepas tamat pengajian...sekitar umur 21 tahun.

Saya berharap pengalaman lebih 18 tahun perkahwinan dapat dikongsikan dgn pembaca yang membaca rencana di atas.

Bagi saya, sekiranya seseorang lelaki atau perempuan itu dapat mengawal dirinya daripada rantaian nafsu yang jahat sebelum kahwin, tidak mengapa jika dia berkahwin agak lambat sedikit, mungkin selepas tamat pengajian.

Akan tetapi, jika kita nilai diri kita sendiri dan kita rasa kita tak dapat mengawal diri kita sebegitu lama...lebih baik nikah daripada 'berpacaran' terlalu lama....memang tidak baik...agak sukar untuk 'menjaga diri' di zaman yang serba 'keterbukaan' ini, walaupun ilmu dan iman penuh di dada....kerana janji dan sumpah syaitonnirojim kepada Allah SWT untuk menyesatkan manusia itu benar2 dilaksanakannya dengan sebaik2nya pada saat yang sesuai...

Sahabat....saya setuju benar, seseorang lelaki dan perempuan itu membuat pembacaan, dan persediaan utk menjadi seorang suami atau isteri serta ayah dan ibu...

TETAPI,
Jika kita kahwin muda, banyak perkara tidak baik yang dapat kita elakkan...insyaAllah....
pasangan yang baru berkahwin, janganlah hanyut dalam lautan madu sahaja....perbanyakkan membaca bahan bacaan, daripada sepenting Tarbiyatul Aulad sehinggalah buku resepi ...

Bila pasangan itu, experience dan explore dunia perkahwinan, itu lebih menyeronokkan dan membahagiakan....semua dibuat bersama....
Apa yang penting, bukan sekadar KERJASAMA tapi, PERSEFAHAMAN...dan KESABARAN....

Dua orang yang berlainan jantina, berlainan asal usul dan berlainan asuhan keluarga...HIDUP BERSAMA sebagai SUAMI DAN ISTERI...mustahil kalau tak bertingkah....tapi, secara berhemah dan lembut dan berbudi bahasa, insyaAllah...akan dapat menangani segala permasalahan yang ada...

Jika sekiranya ada pasangan perempuan dan lelaki yang kebetulan membaca rencana ini, fikirkanlah sejenak...dan buatlah keputusan, kita ada Allah SWT untuk mengadu segalanya...

Kesimpulannya....perkahwinan dapat menyelamatkan banyak akhlak2 insan yang semakin jauh....semakin lari dari kesucian dan kemurnian hidup beragama...

Maafkan saya jika tersilap bicara,
sekadar berkongsi secebis pengalaman,
Ikut nafsu diri kan sengsara,
Ikut iman meniti kebahagiaan...

brohamzh January 22, 2011 at 8:59 PM  

1)- Bintang Timor

Alhamdulillah, dipersilakan. Syukran atas usaha anda utk menyebar luaskannya.

Alhamdulillah

brohamzh January 22, 2011 at 9:04 PM  

1)- Wan-ita

Alhamdulillah, syukran atas perkongsian pengalaman dan ilmu saudari. Terima kasih banyak-banyak. Mungkin sesuai dengan memanggil Kakak atau Mak Cik ini. ('',)

Kakak telah melalui pengalaman yg real dan telah melakukan sesuatu yang mampu memberikan sesuatu bagi mereka-mereka yang belum berkahwin.Alhamdulillah. Coretan di atas akan saya jadikan panduan buat diri saya kelak.

Benar, IMAN adalah INTIPATI utama kepada pembinaan rumah tangga. Semoga Allah rahmati Kakak atas perkongsian di atas.

MasyaAllah, syukran sekali lagi.
Wassalam

nurzunairah,  May 2, 2011 at 6:51 PM  

Alhamdulillah..beberapa buku yang disyorkan telah diperolehi. Tinggal beberapa buku lagi untuk melengkapkan diri sementara menunggu kekasih halal yang tak tahu di mana akan tiba...:)

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP