Luahan : Bangkitkan Himmahmu!

Thursday, December 16, 2010

Munajat seorang hamba - Ia adalah kekuatan bagi jiwanya



Luahan : Bangkitkan himmahmu!
Oleh : BroHamzah

“ Abang, kekadang saya rasa sangat lemah apabila hidup keseorangan ini,” Seorang sahabat dan juga adik di sisi memulakan bicara.

“ Kenapa?,” Soal sahabatnya dengan tenang.

“ Saya rasa sangat lemah semangat, hilang semua ruh dan tekad saya untuk melakukan kebaikan. Ya lah, banyak sangat dugaan dan cabarannya,” Katanya lemah.

“ Anta kena kuat, akhi. Kuatkan hubungan dengan Allah SWT. Tidak boleh lemah. Dalam diari kehidupan mukmin tiada langsung istilah putus asa,” Kata sahabatnya itu dengan penuh keikhlasan.

Suasana sepi seketika.

Kedua-duanya terdiam.

“ Anta tahukan, hanya dengan menjadi pendokong dan penggerak dakwah dan tarbiyah ini kita akan dapat mengecapi nikmat hidup yang sebenar.” Sambungnya lagi.

“ Pendokong Aqidah,” Getus hati kecilnya.

“ Umur kita menjadi panjang, sepanjang umur dakwah. Dunia kita menjadi luas, seluas lautan yang ada malah lebih luas daripada itu. Dunia kita menjadi medan amal dan medan untuk kita memproses diri.” Kata sahabatnya lagi.

Bicara sahabatnya itu sangat-sangat menyentuh hati. Dirinya terdiam kaku dan mendengar sambil tertunduk khusyuk.

“ Dengan tarbiyah ini, kita akan diproses dengan keimanan dan keyakinan kepada Allah SWT. Hidup kita dipenuhi dengan cinta dan kasih sayang. Dada terasa sangat lapang dengan keimanan dan jalinan ukhuwah sesama kita. Terasa manis dan indah. Bukankah anta sendiri yang pernah sebutkan perkara ini kepada abang dulu,” Ungkapan sahabatnya itu mengalir ke hatinya.

Kehidupan kita ini sememangnya tidak pernah sepi daripada ujian, cabaran dan dugaan. Halangan dan mehnah itu kita anggaplah sebagai dapur pembakar semangat dan tempat untuk meleburkan rasa lemah dan cuai kita,” Mutiara nasihat sahabatnya itu mulai menggugah perasaanya.

Bahunya dipegang oleh sahabatnya itu.

Akhi, segala pengalaman, perkongsian dan pengajaran dalam melalui jalan ini ia akan mendewasakan dan mematangkan kita. Langkahan kita akan diatur dengan penuh pengharapan dan kepasrahan kepada Allah SWT.” Bicara sahabatnya membuatkan matanya berkaca-kaca.

“ Kita jadikan janji-janji Allah sebagai pengubat duka dan lara. Sirah-sirah para sahabat sebagai penghibur dan pendorong semangat dan kisah-kisah para ulamak serta pejuang agama Allah sebagai lampu penyuluh kehidupan,” Kata sahabatnya dengan tutur kata yang menyentap jiwanya.

“ MasyaAllah akhi, alangkah beruntungnya kita kerana dipilih untuk hidup dalam ‘Aqidah yang benar ini. Kita merasa mulia dengan Islam. Janganlah sedih dan kecewa. Allah SWT bersama dengan kita!,” Kata sahabatnya itu.

Air matanya mengalir laju. Syukran sahabat. Syukran atas nasihatmu. Engkaulah temanku di atas jalan perjuangan ini.

“ Terima kasih, abang. Syukran atas kata-kata semangat ini,” Kata temannya itu sambil menangis.

“ Sudah, sudah. Usapkanlah air matamu. Jangan menangis depan abang, menangislah di hadapan Allah dalam tahajudmu. Ayuh kita bangkitkan himmah kita,” Katanya tersenyum lalu memeluk sahabatnya itu dengan kasih sayang kerana Allah SWT.

Komentar seorang hamba – BH

(1) – Di dalam diari seorang muslim, tiada ada istilah keputus asaan dan kekecewaan. Dalam jiwanya dipenuhi dengan keimanan yang membulat, kepasrahan yang jitu dan kepergantungan sepenuhnya kepada Allah SWT. – Untuk memperolehi, hasil yang sebegini saya kira ianya adalah sesuatu yang sangat sukar. Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada kami!

(2) – Mukmin yang sejati akan meluahkan segala perasaannya, mengadu segala luluhan jiwanya dan bermunajat di hadapan Allah SWT diwaktu hening yang sepi. Di saat itulah, ia akan merayu dan berbisik-bisik segala kesukaran, kepayahan dan ketidakmampuannya dalam mengharungi bahtera kehidupan. Munajat sebeginilah yang harus berlaku dalam kehidupan seorang mukmin sejati!

8 comments:

zahra' December 16, 2010 at 7:33 AM  

subhanallah... inilah hakikat sebuah tarbiyah!

doakan ALLAH pautkan hati2 yang dahagakannya...

ALLAhUAKBAR!

brohamzh December 16, 2010 at 10:30 PM  

1)- zahra'


Hakikat tarbiyah, dan membumikannya dalam kehidupan. Ia bukannya sebuah teori tetapi praktik dalam kehidupan. InsyaAllah

naurah musyahidah December 17, 2010 at 3:34 AM  

alhamdulillah. hati ini masih tersentuh dgn bicara ini. terim aksih ats tazkirah yg begitu bernas

Anonymous,  December 20, 2010 at 12:11 PM  

mohon share~

brohamzh January 26, 2011 at 2:30 AM  

1)- naurah musyahidah

Syukran, semoga ia bermanfaat. Perkongsian di atas adalah ingatan utk diri ini dan kalian. Semoga kita dalam payungan rahmatnya.

BroHamzah

brohamzh January 26, 2011 at 2:31 AM  

1)- Anonymous

Dipersilakan. Syukran atas usahanya.

Anonymous,  January 26, 2011 at 2:40 AM  

slm. himmah tu apa ya?

Anonymous,  January 26, 2011 at 2:44 AM  

mashaallah...syukran jazilan
sungguh menyentuh kalbu ku. semoga allah merahmati
akhi. sememangnya anta amat memerlukan
pengisian rohani dari semasa ke sesama...
kerana suatu waktu terasa tergugat imanku...
mari kita sama2 doakan agar diberi perlindungan dan ditarbiyah oleh Allah....

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP