Dahsyatnya Taubat Nasuha

Monday, November 5, 2012





Buku : Dahsyatnya Taubat Nasuha, karangan Ibnu Qudamah al-Maqdisy. 
Terbitan PTS Islamika Sdn Bhd




Benar. Ia sungguh dahsyat dan hebat.
Taubat itu ertinya kembali.

Kembali kepada Allah SWT.
Kembali kepada Rabb Yang Maha Agung Lagi Berkuasa.
Kembali kepada Tuhan Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Tiada amalan yang lebih mulia melainkan, bertaubat dan sentiasa memperbaharui taubat. Harumannya mewangi dan melebar menghiasi udara-udara kehidupan mukmin.

Udaranya segar dan membangkitkan jiwa. Tiada apa yang dihajati daripada taubat ini kecuali keampunan dan keredhaan daripada Allah SWT.

Keampunan Allah SWT terjadi dengan ketulusan, kejernihan dan keikhlasan hati dalam bertaubat.

“ Sesungguhnya Allah mencintai orang yang banyak bertaubat.”

(Surah Al-Baqarah 2 : 222)

“ Wahai orang yang beriman, bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Mudah-mudahan Allah menghapuskan kesalahan kamu dan memasukan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.”

(Surah At-Tahrim 66 : 8)

Kisah-kisah taubat makhluk yang bernama malaikat dan  manusia benar-benar menggugahkan jiwa. Mereka hanya insan biasa yang akhirnya menjadi mulia hanya kerana taubat nasuha. Sebelum-sebelum ini semua perbuatan jijik, kotor, keji, hina dan mungkar menjadi pakaian dan darah daging mereka. Tetapi, itu cerita lama. Pintu lama ditutup, lalu dibuka lembaran baru.

Pintu taubat adalah seluas-luas pintu yang sentiasa terbuka buat hamba-hamba Allah SWT. Kesedaran, keinsafan dan suntikan penyesalan membuatkan mereka bertindak untuk kembali kepada Allah SWT. Kisah-kisah mereka – dibuka satu persatu. Dibelek satu persatu. Dihayati satu demi satu. Dan, ketahuilah bahawa kisah-kisah ini sangat unik dan menggugah perasaan ini!

Kitab Mukhtasharu Kitabit-Tawwabiin adalah kitab karangan Ibnu Qudamah Al-Maqdisy yang telah pun diterjemah dalam bahasa Melayu dengan judul Dahsyatnya Taubat Nasuha. Saya mengesyorkan anda memilikinya. Kisah-kisah dan cerita-cerita dalam karya ini akan membawa hati kita ke suatu sudut yang berbeza dan akan menyentuh jiwa-jiwa kita untuk kembali kepada Allah SWT.

Dapatkan segera! Percayalah  – anda tidak rugi memilikinya.

-----
BroHamzah

2 comments:

BroHamzah November 5, 2012 at 4:06 PM  

syamilsynz

Saya amat syorkan!

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP