Cinta Buat Gaza

Saturday, November 17, 2012



Jujurlah wahai hati, adakah jauh di sudut nurani ini kita benar-benar berduka atas musibah yang menimpa mereka? Jika tiada, benarkah itu cinta saudara seaqidah? 
Atau ia hanya dusta dihujung kata?



Gaza.
Tangisan berdarah lagi.

Ketika Gaza mulai diserang hebat oleh Zionis Israel, aku dan keluarga sedang bersiap-siap untuk bermusafir ke Terengganu. Tujuan dan misi yang perlu diselesaikan dalam rangka mengeratkan silaturahim, mengharumkan hubungan kekeluargaan dan disamping melunaskan kebahagiaan bersama di pentas cinta bersama zaujati.

Teriakan, jeritan dan mogokan seantero dunia – adalah salah satu luahan jiwa ummat untuk menzahirkan kepada ummat manusia bahawa, secara fitrahnya kita bencikan peperangan, kezaliman dan penindasan.

Namun, dicelah-celah itu adalah kuasa dan kekuatan yang tidak boleh dipandang enteng oleh kebanyakan kita. Ia menjadi senjata yang tidak dapat ditandangi oleh mana-mana kecanggihan, kekebalan dan sedahsyatan senjata yang hebat yang pernah direka cipta sepanjang perabadan dunia.

Senjata tadahan doa, munajat, rintihan dan luahan jiwa-jiwa yang bersih, jernih lagi tulus mengharapkan keampunan, keredhaan dan pertolongan daripada Allah SWT.

“ Ah, kita ini boleh doa sahaja. Lepas itu, tutup mata. Tidur!.”
“ Kesian. Tapi tak boleh buat apa-apa. Yang boleh, doa sahaja.”

Aku membesar dengan doa. Hidup dengan doa. Dan memulakan hariku dengan doa. Ia adalah dialogku dengan Rabbku. Komunikasi terus antara aku dan Dia.

Saudara, usahlah begitu. Doa itu sangat-sangat besar maknanya buat mereka.
Saudari, marilah kita gerakan jiwa untuk mereka.
Walaupun sekadar, tembakan doa buat mereka.

Justeru, tanggungjawab kita adalah memastikan doa kita itu termakbul.
Bagaimana?

Itulah peranan kita.
Kelihatan kecil-kecil, biasa-biasa dan kerdil-kerdil sahaja.
Tetapi, agar doa itu biasa termustajab – pastinya bukan calang-calang manusia sebenarnya kecuali kita adalah insan yang terpilih.

Menjadi insan terpilih yang setiap hasrat, doa, permintaan dan tadahan doanya benar-benar menjadi “senjata”. Bukan sekadar ritual, rutin kebiasaan, adab dan budaya semata-mata.

Nah! Kita punyai tugas, amanah dan kerja yang berat!

-------
BroHamzah
Aku berdoa namun, tanpa air mata bersulam cinta.
Berdustakah aku?

2 comments:

Unknown November 17, 2012 at 8:53 PM  

perkongsian yang mengkesankan hati. jazakallah.

BroHamzah November 17, 2012 at 10:21 PM  

nabilah izzati

Semoga bermanfaat. InsyaAllah
BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP