Memori : MATRI Dalam Kenangan

Friday, March 9, 2012

M. A. T. R. I.


Bismillah,

Entah mengapa, di hujung minggu ini – perasaan kecil saya membawa fikiran saya mengimbau semula segala kenangan saya di sekolah lama saya nun jauh di utara sana. – Ma’had Attarbiyah al-Islamiyah (MATRI).

Selalu, orang bertanya – apa istimewanya sekolah ini?

Dan – kawan-kawan juga selalu menyoal – kenapa kesemua adik-adik saya bersekolah di sini kecuali adik kami yang bongsu di Ma’had Tahfiz?

Hmm.. kekadang sukar juga hendak menjawabnya kerana bagi setiap orang berbeza sudut pengalaman, pengamatan dan pandangannya. Saya jika ditanya : - Saya akan jawab di dalam hati : -

“ MATRI istimewa sebab namanya adalah MATRI - !.”

Eh??


Kenangan silam dan lampau - adakah ia telah meninggalkan
bekas, pengaruh dan kesan terhadap kita ?


Catatan Seorang Hamba

(1) Pengalaman menuntut ilmu selama 5 tahun di MATRI , banyak memberikan kesan kepada siapakah saya hari ini. Saya benar-benar menghargai jasa baik dan sumbangan kesemua murabbi saya yang telah mendidik, menyantuni dan mengasuh saya. – Terutamanya, pengasas MATRI – Almarhum Ustaz Dahlan Mohd Zain.

(2) Dan – satu lagi, apabila menyebut MATRI, ada suatu perkara lagi yang tidak boleh dipisahkan daripada aset MATRI iaitu Pusat Rekreasi MATRI di Wang Mu. Saya kongsikan tentang Wang Mu dengan anda. Di sini, pusat dan tempat kami berkhemah, mendaki bukit tunjung, berekreasi dan sebagainya.

(3) Semasa dibangku sekolah menengah, saya dan kawan-kawan sering bergurau untuk melangsungkan perkahwinan di MATRI. Dan, Allah SWT kabulkan hajat saya – majlis perkahwinan saya - sebelah isteri saya adalah di MATRI. Macam tidak percaya pulak!

BroHamzah
Jalan Long Yunus, Kota Bharu
Kelantan Darulnaim

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP