Qudwah dalam berjiddiyah!

Tuesday, November 22, 2011

Majalah HALUAN Edisi 4 2011 - Nyahlah Malas!
Hubungi Zulkarnain Zainuddin 013-954 4197 untuk dapatkannya.



Menyelami Jiddiyah Di Sebalik Sorotan Sejarah
BroHamzah

Jiddiyah itu adalah kesungguhan, ketekunan dan semangat yang membara di dalam jiwa. Ia adalah lambang keperibadian insan yang mempunyai harga diri yang tinggi dan mulia.

Kesungguhan, keseriusan dan komitmed adalah sesuatu yang harus dibicarakan dengan penuh ketulusan dan keikhlasan. Menyelusuri sirah dan sorotan sejarah mereka-mereka yang hebat di sepanjang peradaban manusia kita akan dapati mereka ini sangat luar biasa kehidupan mereka.

Kesungguhan dalam beramal, menuntut ilmu dan berjihad di jalan Allah SWT, membuatkan nama mereka harum semerbak kasturi di kalangan penghuni dunia bahkan ia berterbangan sehingga ke penghuni langit yang tinggi.

Saya suka berkongsi kisah-kisah mereka yang luar biasa dalam usaha dan kegigihan mereka menuntut ilmu. Kegigihan mereka menyentuh perasaan, membangkitkan jiwa dan memberikan dorongan motivasi untuk menjadikan mereka qudwah dan contoh utama dalam kehidupan. Kita selusuri setiap kisah mereka dengan mata hati.

Qudwah Jiddiyah ( Contoh kesungguhan) , saksikan kehidupan mereka

Ahmad bin Hanbal, pengasas Mazhab Hanbali sanggup berjalan sejauh 30 000 batu untuk mencari hadis dan menghafal sejuta atsar dan mewariskan 40 000 hadis dalam Musnad.

Jabir Bin Abdullah sanggup menempuh perjalanan selama sebulan ke Mesir semata-mata mencari satu hadis. Ibnu Hibban meriwayatkan hadis daripada 2 000 orang syeikh dan mengarang kitab sahih sehingga menjadi kitab yang menakjubkan. Beliau menguasai banyak ilmu sehingga menjadi bintang pada zamannya. Imam al- Ghazali telah menghafal al-Quran pada usia 6 tahun dan menjadi ulama besar yang mengajar ulama seluruh negara pada usia 9 tahun.

Ibnu Taimiyah menulis empat topik dalam satu hari dan setiap buku diselesaikan dalam seminggu. Beliau pernah menyiapkan sepenuhnya sebuah buku dengan hanya sekali duduk. Bukunya menjadi rujukan lebih daripada 1000 penulis. Ibnu Sina menulis kitabnya dalam satu hari 25 halaman. Al-Sarkhasi mampu menulis 30 jilid kitab al-Mabsuth ketika di penjara. Begitu juga Ibnu Taimiyah dapat mengarang 30 jilid kitab Majmu’ Fatawa di dalam penjara.

Itu kesungguhan mereka dalam menuntut ilmu, bagaimana pula para ulamak, ilmuwan dan cerdik pandai dalam melakukan persiapan dan persediaan untuk alam akhirat?. Imam Al-Nawawi menyebutkan bahawa Karz bin Wabrah mengkhatamkan al-Quran empat kali pada malam hari dan empat kali pada siang hari. Ibnu Idris pernah mengkhatamkan al-Quran di rumahnya sebanyak 4 000 kali. Imam Syafie mengkhatamkan al- Quran pada bulan Ramadhan sebanyak 60 kali dan Imam Bukhari sebanyak 30 kali. Imam Ahmad mengerjakan solat sunat dalam satu hari sebanyak 300 rakaat.

MasyaAllah. Terkedu saya membacanya. Inilah sesuatu mustahil jika kita ingin lakukan. Tetapi, apakah rahsia para sahabat dan ulamak sehingga begitu hebat dan luar biasa dalam beramal? Saya membelek-belek dan mencari-cari jawapannya. Banyak buku motivasi, kitab-kitab rujukan yang ditelaahi dan saya temui satu jawapan.

Jawapannya.

Kesungguhan dan jiddiyah itu bermula daripada hati. Inilah tapak asasnya. Hati tempat tumbuhnya keimanan, ketaqwaan dan keyakinan kepada Allah SWT. Tanpanya, ruh yang mengalir di saluran darah dan jiwa tidak akan membangkitkan kekentalan perasaan untuk tekun, bersungguh dan serius dalam apa jua perkara yang kita lakukan.

Sungguh, sesiapa yang memiliki cita-cita yang membakar, jiwa yang teruja, usaha yang giat dan kesabaran yang berterusan, maka dia mememenuhi cirri-ciri manusia yang ulung. Benar, Dr Abdullah ‘Aid Al-Qarni pernah menyebutkan :

“ Sesiapa yang cita-citanya hanya untuk syahwatnya dan mencari kenikmatan hidup semata-mata, maka banyak kegagalan yang akan ditemui, terserlah kekurangan dan terdedah aibnya.”

Cita-cita yang benar dan matlamat yang jelas kerana Allah SWT akan memandu kita untuk melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh, mempunyai tekad yang luar biasa dan tidak pernah kenal erti putus asa. Cita-cita setinggi bintang dan tekad secekal para nabi mampu menggoncangkan gunung-ganang.

Kerana itu, saya sangat setuju bahawa untuk mengekalkan momentum kesungguhan dalam diri kita – sifat berusaha dengan iltizam harus kita bumikan dalam kehidupan ini. Benarlah kata-kata seorang ulamak :

“ Sesiapa yang berpendirian akan menonjol. Sesiapa yang berusaha bersungguh-sungguh, akan berjaya. Sesiapa yang menyemai, akan dapat menuai. Sesiapa yang bersabar akan menang, Sesiapa yang menang akan mendapat habuannya.”

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Dan bahawasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa-apa yang diusahakannya. Bahawasanya usahanya itu kelak akan diperlihatkan (kepadanya). Kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna.”

( Surah al-Najm (53) : 39 – 41)

Ayuh, sama-sama kita menyemarakan jiddiyah (bersungguh) ini dalam kehidupan kita. Agar ruhnya itu mengalir hangat dalam setiap saluran darah kita semua. InsyaAllah.

Komentar seorang hamba

(1) Artikel ini tersiar di dalam Majalah HALUAN Edisi 4 2011 di ruangan Kita Janakan. Semoga ia memberikan manfaat.InsyaAllah.

(2)Kobarkan semangat kesungguhan kita dalam beramal, bekerja dan berprestasi. Sesungguhnya, amalan yang dicintai Allah SWT adalah amalan yang soleh, benar dan dilakukan dengan penuh bersungguh-sungguh serta dengan komitmen yang dalam.

(3) Saya sedang belajar untuk sentiasa bersungguh-sungguh dalam apa jua pekerjaan yang diberikan, diamanahkan dan dilakukan. Sungguh, ia bukanlah sesuatu yang mudah!

(4) Saya kongsikan juga artikel Himmah saya untuk minggu ini di Langit Ilahi yang bertajuk Berubah, kenapa terlalu sukar? - Semoga ada manfaatnya. Muhasabah untuk diri ini juga.

BroHamzah
Pengkalan Chepa, Kota Bharu
Kelantan Darulnaim.


3 comments:

Anonymous,  November 25, 2011 at 8:51 PM  

Assalamualaikum.. Perkongsian yg sangat2 bermakna..Membaca mengenai kesungguhan ulama2 terdahulu membuatkan sy terkedu jga..Mengalir air mata ini merasakan diri yg kurang bersungguh2 untuk merubah diri ke arah yg lebih baik..Tetapi membaca artikel Bro Hamzah ini..membuatkan sy cepat tersedar dan masih ada peluang untuk sy memperbaiki diri dengan penuh jiddiyah InsyaAllah..Terima Kasih Bro Hamzah.

- lina

BroHamzah November 26, 2011 at 7:09 AM  

Wassalamualaikum, saudara/i

Sama-sama kita gerakannya, ia dalam diri kita. Jiddiyah ia memerlukan tindakan yang kental dan cekal daripada kita.

Bersungguh-sungguhlah kerana Allah SWT.
BroHamzah

Anonymous,  March 9, 2012 at 11:36 AM  

assalamu'alaikum abg 'Ali...
mhon guna mklumat2/kisah2 ttg jiddiyyah...
ana hjat nk msukkn dlm ia dlm risalah ttg jiddiyyah yg akan dkluarkn nnti...
mhon kbnaran utk mngmbil sdikit prkongsian d atas sbgai bahan rujukn ana...
syukran abg 'Ali...

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP