Murrabi Mithali ( Dakwah & Tarbiyah)

Wednesday, March 31, 2010



Murabbi Mithali (Dakwah dan Tarbiyah)

Oleh : BroHamzah

Suatu hari, ketika sekitar tahun 1997, Abah saya memberitahu kepada saya bahawa saya akan dimasukan ke sebuah sekolah yang terletak di Perlis.

Abah saya memaklumkan nama sekolah tersebut :

“ MATRI”

“Siapa pengetua sekolah tu abah?”

Nama mudirnya Ustaz Dahlan Mohd Zain.”

Seingat saya itulah kali pertama saya mendengar dan mengenali susuk tubuh seorang insan yang bernama Ustaz Dahlan Mohd Zain. Rupa-rupa, Ustaz Dahlan bukanlah seorang Ustaz biasa. Di sebalik namanya dan akhlaknya, bagi sesiapa yang rapat dan mengenalinya pasti akan terkesan dengan keperibadiannya. Bagi saya, dialah Murabbi Mithali. Seorang pendidik yang boleh dijadikan contoh dan qudwah.

Saya, catatkan sedikit pandangan peribadi anak, anak didik dan juga mereka-mereka yang pernah mengenali Al-Fadhil Ustaz Dahlan Bin Mohd Zain.




" Murabbi Mithali adalah individu yang mempunyai kekuatan nurani yang tulen dan sentiasa menjaga hubungan hatinya dengan Allah SWT sepanjang masa. Sikap kepekaannya akan membangkitkan jiwa-jiwa yang mendampingnya dan sentiasa menanti mutiara kata-kata yang meniti dari bibirnya. Setiap ungkapan nasihat dan rangsangan rohani dari tutur bicaranya akan menambahkan rasa cinta kepada hari di saat pertemuan dengan Allah SWT. Malah setiap amalannya yang terpamer akan menambahkan syuur dalam beramal."


~ BroHamzah

“Semoga Allah redha dengan Ustaz Dahlan.
Mari kita, dari sekadar berbangga, mengaplikasikan didikannya.
Mari kita, dari sekadar bercerita, bergerak meneruskan perjuangannya.
Semoga Allah redha juga anak murid-anak murid Ustaz Dahlan “

Seorang Hamba
~ Hilal Asyraf

“Assalamualaikum, pak cik berbangga dgn kebesaran Allah menjadi anak murid Ust Dahlan walaupun tak berkesempatan duduk bersama dengan beliau seperti anak-anak di MATRI. Kasihkan Ustaz kerana Allah , ditunjukkan dengan ramai para dai dan murobbi yg keluar dari madrasah MATRI. Ini harapan Pak Cik,moga Hilal dan Ali Irfan serta lainnya dapat membimbing adik2 yg masih bersama MATRI menjadi dai yg kita harapkan.”


~ Abu Fatimah Muhammad

“Sebagai anak, dialah bapa yang tiada pengganti. Sebagai anggota, dialah ketua yang ku dengar dan taat demi Allah dan Islam, dialah murabbi yang mengasuh dan mengajar jiwa-jiwa ini. Moga Allah pimpin kita semua menuju redhaNya. Ku kasihi dia dalam kedua-dua keadaanku....”

~ Akram Dahlan


“No words able to describe what AlQaid has had done to all of us. He takes and cleans our 'HEART', he opens our blurred 'EYES', he shows us a straight 'PATH' , he pours us with great 'LOVES' and with those and many other things in Tarbiyyah. He pass us a baton of 'AMANAH QUBRA' for us to pass to next generation! So, are we going to dissapoint him? Shame for those, infront of ALLAH SWT.


~
Abu Muaz Ahmad


“ Bagi saya yang mengenali beliau sejak 1986 lalu, Al fadil dato UDMZ adalah manusia ajaib dan beliau berjaya berperanan memenuhi ciri-ciri spt yang IHAB sebutkan dalam risalah At Taalim,Guru (memberi ilmu), Qaid-Panglima (memberi arahan dan ditaati), Syaikh (meningkatkan rohani) dan Ayah (untuk disayangi dan dihormati).”

~ Abu Salman Said


“Hanya satu kenangn yg membuatkan daku sebak dan terharu...Ana bersyukur kerana diberi peluang mendapat kasih sayang beliau. Satu harir, ana dan shbt-sahabat pergi ke kebun di Semadong.Alhmdulillah Ustaz dan arwah Umi ada membantu. Allah izin ana kena sengat kala jengking. Bila ana di sandarkan, Ustaz dengan pantas mencapai batang kayu yang lembut lalu diikatkan di kaki ana.Ikatan yg kuat dan ana pasti ustaz gunakan khudratnya sepenuh hati. Ana rasa macam nak menangis saja time tu.Tiba-tiba saja rasa sakit hilang. Ustaz terus usap-usap kaki dan belakang ana, sambil menenangkan hati ana. Sukar ana nk tafsirkan perasaan ana time itu.”
~ Ahmad Syukri, ( Bekas Pelajar MATRI SPM 2009 dan antara Best Student SPM 2009)


Semoga segala ilmu, didikan dan pengorbanan yang dicurahkan oleh Ustaz, dirahmati, diredhai dan diterima oleh Allah SWT sebagai bekalan menuju hari pertemuan dengan Allah SWT.InsyaALLAH.


2 comments:

BroHamzah September 18, 2011 at 7:00 PM  

Menitik air mata membaca kembali tulisan ini... teringat hati sering cemburu kepada para 'syabab' kerana berpeluang dekat dan mengenali ustaz secara terus... alangkah ruginya mereka yg tidak mengoptimumkan peluang itu...

salam rindu,
Sincere Servant

BroHamzah September 18, 2011 at 8:01 PM  

Sincere Servant yg dikasihi

Cemburu itu cemburu yang membuahkan semangat untuk terus beramal dan sentiasa menghargai peluang yang ada.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP