Soal Jawab ~ Berdepan dengan Keluarga

Sunday, February 28, 2010

Kebenaran itu mesti disampaikan kepada sesiapapun hatta kepada keluarga kita


Soal satu



Assalamualaikum WBT,



Harap abang sihat. Saya ingin kongsikan sedikit masalah keluarga saya. Saya mempunyai bilangan adik beradik yang agak besar. Masalah saya ialah kebanyakan adik beradik saya adalah mereka yang selalu menimbulkan masalah dan terlibat dengan masalah akhlak. Maksud saya, masalah dari segi hubungan dengan ibu bapa, masalah pelajaran dan akhlak. Sebagai pelajar yang ingin berubah, saya benar-benar ingin untuk membimbing mereka, tetapi apakan daya saya terlalu lemah untuk buat semua ini. Siapa la saya dimata abang dan kakak saya.


( Soalan diolah sedikit bahasanya tanpa mengubah maksud pertanyaan yang diajukan)

Jawapan seadanya



Kehidupan ini tidak sunyi daripada ujian, dugaan dan mehnahnya. Inilah kehidupan yang sedang kita lalui. Kehidupan ini bersilih ganti siang dan malamnya, dicelah-celahnya dihiasi dengan ujian dan cabaran yang pelbagai.


Ibnu Qayyim Al-Jauziyah pernah menyebut : “ Jika kita memilih jalan keimanan dan ketaqwaan ia bermakna kita memilih jalan kepayahan dan kesukaran.”


Ujian yang Allah SWT timpakan kepada kita, adalah ujian untuk menguji keimanan dan ketaqwaan kita kepada Nya. Menguji keyakinan kita kepadaNya, Menguji sifat kebergantungan kita kepada kekuasaan dan kehendakNya.

Dalam menghadapi segala Ujian hidup, perkara yang terpenting adalah bagaimana sikap kita menghadapinya dan bertindak untuk bertindak balas dengan ujian ini?


Bersedih, Kecewa, Merungut, Marah?


Atau bersabar, berusaha menyelesaikannya dan sentiasa bersikap positif


Berat sungguh ujian anda kerana ia melibatkan individu yang anda sayangi dan hampir dengan anda. Apa yang boleh saya katakan sekarang adalah kuatkan hati untuk hadapi semua ini. Jalinkan kerendahan hati untuk menghadapi semua ini. Marilah sama-sama kita kuatkan hubungan hati kita dengan Allah SWT dan yakinlah pertolongan Allah SWT itu sangat hampir dengan kita.

Apabila melibatkan permasalahan keluarga, suka abang ingatkan tentang 3 T yang boleh kita laksanakan iaitu Time, Talk dan Touch.

TIME – berikan masa kita kepada mereka dan banyakan masa kita bersama mereka. Bina hubungan dan jangan sesekali membiarkan hubungan kekeluarga itu retak. Hargai setiap detik bersama mereka.

TOUCH – sentuhan itu penting. Apatah lagi sentuhan kasih sayang, selalu bersalaman, memeluk dan mencium tangan kedua ibu bapa kita. Ia adalah tanda memesraan dan tanda bahawa kasih sayang itu memayungi sesebuah keluarga.

TALK – bersembang dan bergurau semasa ahli keluarga adalah medium yang penting untuk mengukuhkan silaturahim sesama ahli keluarga. Banyakkan sesi luah hati secara tidak formal dengan keluarga anda. Jika sukar, bina lah ruang-ruang dan peluang-peluang untuk mewujudkan suasana harmoni untuk mengeratkan hubungan sesam ahli keluarga.

Diatas ada sedikit panduan untuk anda. Semoga Allah SWT permudahkan.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP