Kejutan dan Ingatan

Friday, February 26, 2010

Ia adalah Muhasabah Buat Diri


Kejutan dan Ingatan
Oleh : BroHamzah

Minggu ini saya dapat satu mesej melalui Laman Sosial Networking yang saya miliki. Ia amat menghairankan dan mengejutkan. Mesej daripada seorang adik peserta kem rasanya, tetapi saya tidak pasti sekolah mana.



Assalamualaikum


Abang Ali Meninggal?


Ramai kawan-kawan saya yang bagi tahu. Kami semua terkejut la. Ini nak Tanya betul atau tidak. Macam tidak percaya. Ada yang kata mereka dengar melalui pengumuman kat Sekolah. Ada kata tidak dengar apa-apa pun.

Bila direnungkan kembali. Lucu pun ada. Kehairanan pun ada juga. Tetapi, bila direnungkan, saya tetiba teringkat satu hakikat yang sangat besar.Ia sangat mengerunkan. Iaitu sesuatu yang akan kita lalui.



“Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.”



Surah Ali-Imran ayat 185.

Saya teringat satu Kata-kata Ustaz Muhammad Najib Abdullah dalam satu penyampaiannya.Katanya simple tetapi dalam pengertiannya :

“ Yang muda AKAN mati, dan yang tua PASTI mati.”

Ertinya apa?

Kita semua akan menemui Allah SWT. Namun bagaimana persiapan kita?

As Syahid Imam Hassan Al-Banna pernah berpesan :

“ Semua manusia akan menemui kematian, dan mereka yang berjiwa besar adalah mereka yang mengolah seni kematiannya.”

Benarlah kata para Ulamak :

“ Jika engkau inginkan pengajaran, cukuplah kematian itu sebagai peringatan.”

Saya tertunduk, insaf dan melihat diri saya sedalam-dalamnya.

PERSIAPAN BERTEMU ALLAH SWT
Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa salah satu cara untuk bersihkan hati yang berkarat ialah dengan mengingati mati. Ia bererti agar kita perlu sentiasa ingatkan diri tentang hakikat diri dan hakikat pengakhiran kita. Ke mana kita selepas ini?

Kehidupan kita yang hanya avaragenya 60 – 70 tahun umur kehidupan, adalah untuk mengumpul bekalan sebelum saat-saat pertemuan dengan Allah SWT. Nilaian dan tempoh umur yang terlalu singkat inilah menjadi penentu kehidupan kita di akhir kelak. Soal pemilihan jalan hidup ketika ini, menjadi AGENDA yang penting dalam hidup.

Saya inginkan kehidupan saya ini, kehidupan yang diredhai oleh Allah SWT. Kehidupan yang dihiasi dengan keimanan dan kepergantungan sepenuhnya kepada Allah SWT. Jalan hidup yang dilimpahi keberkatan dan keampunan Allah SWT. Dan yang terpenting jalan hidup yang boleh memberi manfaat kepada orang lain yang berada disekeliling saya.

Jalan dakwah dan jalan tarbiyah adalah jalan kehidupan yang menjadi nadi kehidupan saya. Ia merupakan jalan yang menjadikan saya hamba rabbani yang sentiasa peka tentang keadaan diri saya dan sentiasa mempunyai hasrat dan perasaan untuk memperbaiki dan mempertingkatkan diri saya. Bagi saya inilah sunnah Rasulullah SAW yang terbesar yang seharusnya kita ikuti.

Jika kematian itu menjemput saya, biarlah dalam keadaan Allah SWT meredhai dan menerima saya sebagai hamba dhaif yang sentiasa patuh dan taat kepadanya.

“ Ya Allah ya tuhanku, Engkau Ampunilah segala dosaku dan terimalah aku sebagai hambaMu. Ya Allah ya tuhanku, Engkau ambillah aku dalam keadaan Engkau meredhaiku dan janganlah Engkau membiarkan diriku ini dalam kelalaian dan kealpaan daripada mengingatimu.”

MUHASABAH HARIAN

Namun, jika direnungkan kembali ternyata banyak masa saya masih terluang dan dihabiskan dengan sia-sia. Banyak dosa saya kepada Allah SWT, kepada ibu bapa dan jua kepada manusia yang berada disekitar saya. Bayangkan jika kematian menjemput saya ketika ini?

Ya Allah, kuatkan aku Ya Allah.
Dosaku menggunung tinggi, tetapi rahmatmu melangit luas
Walaupun taubat seringku mungkiri, tetapi pengampunanMu tidak pernah bertepi
Ya Allah, pandanglah Aku
Bimbinglah aku dan berikanlah Taufiq Hidayahmu kepadaku
Berikanlah kesempatan hidupku ini, untuk mencari bekalan Taqwa
Sebelum saat-saat pertemuanku dengan Mu
Terimalah aku dalam keredhaan dan keampunanMu..

P/S : Bulan lepas, seorang sahabat satu batch saya semasa saya di sekolah menengah telah dijemput oleh Allah SWT pulang ke rahmatullah. Siapa sangka usia yang muda begitu, sihat tanpa sakit akan menemui kematian. Peristiwa di atas memberi peringatan yang sangat berguna untuk hati saya.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP