Sesuatu yang menakutkan

Saturday, February 20, 2010

Keruntuhan akhlak dan rosaknya nilaian dalam masyarakat lebih dahsyat kesannya berbanding kemusnahan bangunan dan berleluasannya peperangan
Sesuatu yang menakutkan

Saya kongsikan satu hakikat yang tidak dapat kita nafikan lagi. Kebatilan, kerosakan, kejahilan dan kemusnahan sosial masyarakat dunia semakin parah. Sumber berita yang didedahkan ini telah membuktikan kepada kita, dunia kini kian parah dan sangat tenat.


Ketenatan masyarakat, itu menunjukan natijah kepada kerosakan yang dahsyat kepada masyarakat umum secara amnya apabila kehidupan manusia itu tidak berteraskan kepada Aqidah mentauhidkan Allah SWT.


Dunia pada hari ini, telah menyaksikan bahawa manusia telah mempunyai KRISIS yang sangat besar dan bahaya. Krisis saya maksudkan ialah mereka tidak mentauhidkan ALLAH SWT dan hilang hubungan antara mereka dengan Allah SWT dan inilah sebenarnya yang kita maksudkan Mungkar Al-Akbar.


Natijahnya atau kesannya, kita boleh lihat gejala yang bertentang dengan nilaian Islam yang menular dan bernanah dalam masyarakat..

Oleh Hafizahril Hamid
Sumber : http://utusan.com.my/utusan/
21 Februari 2010

KEMODENAN dunia telah memungkinkan segalanya. Pengaruh dunia moden juga telah membenarkan manusia untuk melakukan apa saja atas alasan itu adalah hak asasi manusia. Sebut apa saja, kebebasan bersuara, berpakaian, berpolitik, beragama, hidup bersama tanpa ikatan sah mahupun perkahwinan sejenis semuanya dibenarkan tanpa sebarang batasan. Semua ini dibenarkan atas alasan dihambat arus kemodenan. Tidak ada salahnya kemodenan namun akibat terlalu dibuai perasaan dan nafsu maka manusia mula bertindak di luar kawalan.


Dalam kita mengakui peradaban moden ini kita juga turut dihimpit dengan kehendak manusia yang semakin tidak terbatas. Kebebasan yang sepatutnya memandu manusia ke arah kehidupan yang lebih baik akhirnya menghanyutkan manusia itu sendiri.


Kenapa semua ini berlaku. Jawapannya mudah hanya kerana kita hidup di dunia moden tidak bermakna agama bukan lagi satu institusi penting yang perlu dipertahankan. Ini tidak, agama kini merupakan perkara yang ditolak dan didakwa hanya membataskan kebebasan manusia.

Seiring dengan kemodenan jugalah nafsu manusia menjadi pelbagai dan tidak lagi terbatas kepada hubungan yang diredai antara lelaki dan wanita. Di Barat hubungan sejenis yang lebih dikenali sebagai homoseksual dan lesbian semakin mendapat tempat di kalangan penduduknya.


Negara-negara Barat semakin mengiktiraf perkahwinan sejenis walaupun adalah jelas kita tidak boleh menerima perlakuan terkutuk sebegini. Lebih malang lagi para pemimpinnya turut tidak teragak-agak untuk memberitahu kepada umum bahawa mereka adalah pengamal homoseksual.


Dunia telah dikejutkan tahun lepas dengan pelantikan Johanna Sigurdardottir sebagai perdana menteri pertama dunia daripada golongan lesbian. Bekas pramugari itu dilantik menjadi Perdana Menteri Iceland pada Februari tahun lepas dan sangat berbangga dengan kecenderungan seks luar tabiinya.


Ahli politik berusia 67 tahun dan mempunyai dua anak lelaki hasil dari perkahwinan sebelumnya kini tinggal bersama pasangannya Jonina Leosdottir seorang penulis dan ahli teater. Namun ini tidak bermakna kehidupan peribadinya menjadi perhatian umum kerana beliau sangat mempertahankan kehidupan peribadinya. Adalah tidak mengejutkan jika kebanyakan penduduk Iceland yang hanya berjumlah 320,000 orang itu tidak mengetahui kecenderungan seksualnya yang sebenar.


Itu belum lagi pemimpin-pemimpin lain di Barat.


Datuk Bandar Paris Bertrand Delanoe dikatakan sebagai pemimpin gay paling berpengaruh di dunia. Malah beliau dikatakan mempunyai potensi yang cerah untuk menjadi Presiden Perancis jika bertanding dalam pilihan raya presiden pada 2012.

Beliau yang dilahirkan di Tunisia pada Mei 1950 telah dilantik menjadi Datuk Bandar sejak 2001 namun tidak pernah bergiat secara aktif dalam pertubuhan gay di negaranya.

Selain itu pemilihan ahli politik yang dilahirkan di Malaysia Penny Wong juga memberi signifikan yang besar dalam politik Australia. Beliau yang memegang jawatan Menteri Perubahan Iklim dan Air merupakan orang Asia pertama dilantik memegang jawatan menteri. Namun kontroversi yang lebih besar ialah beliau juga merupakan menteri Kabinet pertama yang mengumumkan dirinya sebagai seorang yang mempunyai kecenderungan di luar tabii dengan mengaku sebagai seorang lesbian.


Tidak sah jika tidak dimasukkan cerita mengenai lelaki gay pertama Amerika Syarikat (AS) yang memenangi jawatan awam iaitu Harvey Milk.


Beliau terpilih menganggotai Lembaga Penyelia Bandar raya Los Angeles pada 1977. Beliau yang dianggap sebagai "tokoh politik gay" mati dibunuh pada 27 November, 1978, tidak sampai setahun memegang jawatan tersebut bersama Datuk Bandar George Moscone oleh bekas anggota Lembaga Penyelia Los Angeles Dan White. Alasan utama kenapa pembunuhan ini berlaku adalah atas agenda politik selain White dikatakan sangat anti dengan golongan gay. Akhirnya beliau hanya dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun tetapi dibebaskan awal kerana berkelakuan baik.

BroHamzah menulis :


Kesimpulannya


Nilaian masyarakat pada hari ini tidaklah bertunjangkan nilaiaan Allah SWT dan Islam sebagai satu cara hidup. Apabila mengamati semua ini, kerja kita sememangnya banyak dan kerja-kerja pemulihan dan pembaikan masyarakat perlu diteruskan. Siapa yang akan melakukan semua ini?

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP