Perkongsian : Musafir Ke Utara

Sunday, February 14, 2010

Musafir Luaskan Pengalaman dan Pandangan. Cahaya untuk diri jua

Perkongsian : Musafir Ke Utara



Artikel ini saya tulis pada tahun lepas, saya siarkan kembali atas permintaan dan kongsi muhasabah untuk kita semua.

Semalaman saya duduk terpaku memikirkan tentang diri sendiri. Ada kalanya hati rasa begitu sayu.Ada saatnya terasa begitu hiba. Tidak semena, air mata mengalir. Manik-manik jernih mengalir laju membasahi pipi saya.

Saya sebenarnya baru sahaja membaca satu artikel yang ditulis oleh Murabbi yang sangat saya hormati. (UDMZ) Kupasannya sangat menyentuh. Dan paling saya tersentuh adalah pada tajuknya." Titisan Air Mata Lantaran Dakwah Kehilangan Dai'," Dunia Dakwah pada hari ini kehilangan dai yang berjiwa kental dan berhati sufi. Medan ini benar-benar menguji sehingga ramai yang pernah menapak dalam semaian tarbiyah, hanyut dibawa oleh arus dunia yang deras dan dahsyat.

" Jahiliyah mencengkam jiwa-jiwa putera-puteri yang pernah kita didik sehingga mereka tewas dibawa arus jahiliyah yang dahsyat,"

Masih terngiang-ngiang kata-kata seorang Ustaz saya. " Jalan ini, jalan yang panjang. Tidak semua mampu bertahan dengan jalan ini." Kata seorang sahabat saya. Saya mulai melihat diri saya sendiri. Semakin hari semakin banyak ujian, cabaran dan mehnah yang hadir dalam kehidupan saya. Saya tahu inilah sunnah kehidupan. Inilah warna-warni kehidupan yang perlu saya tempuhi.

" Anta perlu perbagaikan warna dalam hidup enta. Kehidupan yang hanya dengan satu warna adalah kehidupan yang kosong dan hambar. Warna-warni kehidupan akan mengajar kita untuk lebih matang dan dewasa. Jangan takut untuk menghadapi kesusahan dan kepayahan.Ada masanya anta perlu susah dan merasai kegetiran. Dengan kesusahan inilah, jiwa anta akan lebih peka dan sensitif."

Inilah nasihat daripada seorang Murabbi saya. Abu Umar. Kata-katanya sentiasa bermain-main difikiran saya. Kata-kata jiwa untuk meningkatkan lagi syuur untuk terus bertapak pada jalan dakwah dan tarbiyah ini. Wahai sahabat ikhwah sekalian, Ayuh kita bangkitkan syuur kita untuk mempersiapkan diri untuk sentiasa istiqamah pada jalan Dakwah dan Tarbiyah. Jalan yang akan membersihkan diri kita dan memelihara kesolehan hati serta kejernihan niat kita kepada Allah SWT. Jadikan kehidupan ini sebagai kehidupan untuk mencari keredhaan Allah SWT

Hidup ini bagaikan satu pelayaran yang sukar. Bersabarlah kerana sabar itu indah, sabar adalah bunga-bungaan dari keimanan yang benar. Harumannya ialah kepasrahan iaitu memandang baik segala keputusan Allah disamping meyakini hikmah yang tersembunyi disebaliknya. Kelopak-kelopaknya diwarnai ketabahan, ketenangan, keteguhan jiwa sebagai lambang kepuasan dengan qadar Allah SWT.

Marilah sahabat-sahabat kita bina Keimanan yang benar kepada Allah SWT. Kuatkan pergantungan kepada Allah SWT.Keimanan yang benar menjadikan perjalanan kehidupan seperti sebuah kisah cinta; kesetiaan dan pengorbanan menukarkan ujian pahit menjadi kenangan manis, kesabaran menjadikan segala beban yang ditanggung menjadi ringan, keyakinan pada janji-janji Allah menjadikan jiwa tenang ketika perjalanan begitu sukar, kerinduan padaNya menjadi pembakar semangat setiap kali berdepan dengan kegagalan.


Ayuh Pemuda, kita bangkitkan Ruh kita! Ruh untuk mendidik dan berbakti kepada Manusia. Usah kecewa dan kesal dengan karenah manusia. Bersabarlah.Kerana Buah kesabaran mu itu adalah kejayaan yang sebenarnya disisi Allah SWT.

Tambahan :

Kemaskini pada 15 Februari 2010, Perlis Indera Kayangan

Semalam saya bersama KE KTD Prof Madya Dr Abdullah Sudin dengan beberapa orang sahabat diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk menziarahi UDMZ, alhamdulillah Ustaz kelihatan ceria dan semakin sihat.

Ustaz nampak begitu bersemangat semasa kami menziarahinya. Seolah-olah Ustaz tidak sakit dan uzur. Tampak semakin sihat dan bertenaga. Wajahnya nampak tenang, bersih dan bercahaya. Sejuk hati memandangnya.

Ustaz sempat berkongsi syuur dan memberi kami nasihat sebagai bekalan dakwah. Teringat kata Ustaz :

“ Ana dah bazirkan banyak masa muda ana dengan perkara-perkara yang tidak bermanfaat. Pada umur 31 Tahun baru ana dapat kesedaran Islam. Antum patut bersyukur kerana umur semuda ini sudah diberi taufiq dan kesedaran oleh Allah SWT.”

Untuk makluman, esok 16 Februari 2010, Ulangtahun umur UDMZ ke 76 Tahun. Semoga Allah SWT sentiasa merahmati dan memberkati perjalanan hidup Ustaz dan terus menyumbang untuk pembangunan Ummah.



0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP