Kata-kata Penguat Jiwa

Saturday, June 26, 2010

Doa juga adalah bicara penguat jiwa

Kata-kata Penguat Jiwa
Oleh : BroHamzah

Tiada apa yang boleh saya kongsikan selain apa yang saya rasa, dan benar-benar ingin dikongsikan. Kata-kata penguat jiwa ini, hadir memberi kekuatan semangat dan meniupkan kecekalan buat jiwa saya. Saya kira, inilah kata-kata dari hati yang turun menyentuh ke sanubari. Ia memberi kesan kepada saya sehingga kini.

Sejarah Dunia

" Tanganmu sedang mengukir sebuah sejarah. Sejarah perjuangan Umat, sejarah menegakan Cita-cita dan Agama. Benang yang Engkau sumbangkan itu telah memperindahkan sulaman dari Umat ini."~As Syahid Imam Hassan Al Banna

Peluang Beramal

"Setiap nafas yang baru kita sedut adalah peluang untuk kita meraih janji-janji Allah SWT, walaupun hanya beberapa saat." -Abu Umar ( Azmi Bin Bahari)

Sabar dalam ketaatan

" Apabila seseorang sudah terbiasa bersabar dlm melaksanakan ketaatan & sudah terbiasa bersabar dalam meninggalkan kemaksiatan, maka pada saat itu Allah SWT akan memberikannya KEKUATAN agar mampu bersabar dlm menerima ketentuan-Nya." ~ Sahl bin Abdillah al-Tustari.

Ketenangan dalam kegoncangan

" Ketenangan dan kebahagian adalah hembusan dari langit, diturunkan ke lubuk hati orang yang beriman. Mereka tetap teguh dikala orang lain dalam kegoncangan."~ As Syahid Syed Qutb

Dakwah Nyata

“ Dakwah bukanlah falsafah yang kering dan bicara butiran kalimah indah, tetapi ia merupakan lontaran perasaan yang menghayati dan menjiwai erti Dakwah IlaLah.”~ Tuan Haji Rosdi Baharom ( Murabbiku)

Matlamat Akhirat

" Sesiapa yg menjadikan akhirat HARAPANNYA , Allah akan menjadikan rasa cukup di dalam hatinya serta mempersatukannya, dan dunia akan datang kepadanya dalam keadaan menyerah diri. Tetapi siapa yang dunia menjadi HARAPANNYA, Allah akan menjadikan kefakiran berada di depan matanya serta mencerai-beraikannya, dan dunia tidak akan datang kepadanya kecuali sekadar apa yang telah ditetapkan baginya." ( Riwayat al-Tirmizi)

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP