Menanti Sebuah Harapan

Monday, May 31, 2010

Harapan demi harapan


Menanti sebuah Harapan
Oleh : BroHamzah
http://brohamzah.blogspot.com

31 Mei 2010, seharian saya menanti dengan penuh debaran setiap berita berkaitan Konvoi Freedom Flotila ( Lifeline for Gaza). Setiap web, serta media maya yang boleh dicapai, akan saya cuba layari untuk mendapatkan maklumat terkini. Bermula minggu lepas , saya dengan begitu penuh berminat mengikuti setiap perkembangan berkaitan LL4G ini tanpa jemu. Sentiasa memberi dokongan padu dan cuba menyebarkan maklumat berkaitan seluasnya.

Bagi saya, konvoi ini membawa satu misi yang sangat jelas, terang, dan nyata. Konvoi kemanusiaan yang membawa bantuan ke Gaza ini telah mendapat perhatian banyak pihak yang prihatin dan peka akan isu Palestin. Saya ingin mengucapkan syabas kepada badan-badan NGO yang terlibat terutamanya yang menjadi penggerak utama iaitu IHH yang berpusat di Turki. Anda telah mengerakan sesuatu yang hebat. Anda tidak hanya berkata-kata seperti kebanyakan badan-badan kemanusiaan yang ada, seperti Negara-negara atau mana-mana pertubuhan yang hanya mampu mengendangkan semboyan tetapi hakikatnya ia tidak membawa ke mana-mana.

Mereka telah melakukan sesuatu yang luar biasa yang sebelum ini dikatakan mustahil. Alhamdulillah, usaha ini memberi suatu gambaran yang positif kepada perkembangan ketamadunan manusia. Saya melihat, Israel sebenarnya bukannya takut kepada konvoi, mana-mana pimpinan, negara atau desakan suara dunia. Tetapi yang sebenarnya menjadi ketakutan mereka ialah asas yang meggerakan konvoi ini. Semangat keimanan, keyakinan dan jihad mulai menyerap dalam nadi para aktivis kemanusiaan ini. Lihatlah munajat, doa dan pergantungan mereka kepada Allah SWT, terutamanya bagi yang beragama Islam.

Inilah menjadi kegerunan mereka. Sejarah ummat Islam itu, dibangkitkan melalui suatu dasar yang sangat jelas. Ia akan mengerakan seluruh semangat ummat dengan teras yang sangat kukuh, kuat dan teguh. Teras dan dasar inilah yang menjadi igauan mereka.

Kekuatan keimanan kepada Allah SWT secara menyeluruh, pergantungan kepada janji-janji Allah SWT dan syuur cintakan syahid serta jihad menjadi perkara yang mendominasi para aktivitis kematian. Tanpa gementar, takut malah penuh keberaniaan dalam menyatakan pendirian mereka adalah muqadimmah kemenangan Islam.

Apa kesudahan? Kita terus menanti dengan penuh debaran. Dalam waktu terdekat, seharusnya ummat Islam menyatakan pendirian mereka secara terang-terangan terhadap sikap Zionis Israel yang kejam, biadap dan tidak berperikemanusiaan ini. Doa, munajat dan apa jua sumbangan harus kita laksanakan sebagai tanggungjawab kepada umat Islam di Palestin.

Kita menanti sebuah harapan dan keajaiban.

Berikut adalah sumber-sumber yang boleh dicapai untuk mengikuti perkembangan terkini berkaitan Freedom Flotillah LL4G ini

http://haluanpalestin.haluan.org.my/
http://www.lifeline4gaza.org/
http://twitter.com/sahabatalaqsha
http://www.harakahdaily.net/v2
http://www.haluan.org.my/v3/

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP