Liku-liku Perjuangan

Tuesday, May 25, 2010

Inilah perjuangan


Liku-liku Perjuangan
Oleh : BroHamzah

“Kita harus miliki jiwa yang besar akhi!,” Itu pesanan akhir sebelum saya berangkat pulang ke Kota Bharu. Pesan daripada seorang sahabat yang sangat saya hormati.

Kehidupan kita yang tersingkat ini, adalah kehidupan yang harus diwarnai dengan warna-warna perjuangan. Inilah perjuangan yang hidup kerana hidup ini perlu kaya dengan kerja-kerja agung dan pendek angan-angan.

Setiap daripada kita sebenarnya, sedang mengukir sejarah hidup tanpa disedari. Sebagai seorang yang sedar, dan mempunyai kefahaman untuk mendapat keredhaan Allah SWT, jalan pilihan untuk dilalui ialah jalan yang mempunyai perjuangan yang nyata dan jelas.

Ia sedang membina biografi kehidupannya sendiri yang hanya akan menjadi saksi di hari perbentangan amalan di hadapan Allah SWT. Sebagai mukmin, amalan yang paling mulia adalah berada dalam saff perjuangan memelihara, memperjuangkan dan membangkit deen Allah SWT dalam kehidupannya.

Amir Syamsul Ma’ali Qabus mengatakan :


“ Membangun biografi yang manis itu harus dengan bersusah payah. Dan melakarkan kenangan yang indah itu harus dengan berusaha keras.”

Amr bin al-Ash radhiyallahu ‘anhu berkata :


“ Kalian harus bercita-cita meraih perkara-perkara yang besar, bukannya perkara-perkara yang kecil.”

Amirul Mukmini Mu’awiyah radhiyallahu’anhu berkata :


“ Barangsiapa mencari sesuatu yang besar, pemikirannya akan terbayang kepada kebesarannya.”

Inilah semangat yang membara yang kita impikan. Betapa sesungguhnya, orang yang bersemangat itu terus bergerak menuju titik harapan dengan penuh keyakinan dan rasa percaya kepada dirinya sepenuhnya tanpa ragu-ragu mahupun was-was. Dengan bermodalkan kekuatan keimanan yang kental, keluasan ilmu dan kearifan hikmah ia mengharungi berbagai samudera tentangan gelombangan kesulitan, kepayahan, kesukaran tanpa menyerah kalah dan apatah lagi berputus asa.



Syuyukh Tarbiyah yang saya hormati, Cikgu Mohd Abduh Zainal Abidin selalu mengobarkan semangat dengan kata-kata yang menyentuh jiwa :


“ Tiada istilah putus asa dalam jiwa seorang mukmin. Kita harus mencari sebab untuk kuat. Ayuh Syabab, bangkitkan semangat antum dan laksanakan kerja ini !!.”

Seorang penyair Arab bermadah


Biar aku menggapai kemuliaan yang belum pernah aku gapai
Tetapi nilai kemuliaan itu tergantung pada tingkat kesulitan dan kemudahan dalam mendapatkannya


Jalan ini adalah jalan kesukaran, dihiasi segala bentuk rupa kesulitan namun nilainya sangat berharga kerana dibayar dengan kemuliaan dan kebahagian.

Firman Allah SWT di dalam Al-Quran :



“ Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah Mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.”


( Al-Isra’ 17 : 19)



Inilah jalan kemuliaan yang didambakan. Jalan kemuliaan yang memberikan kebahagiaan. Namun, lalui yang harus ditempuhi adalah laluan yang dipenuhi dengan ranjau yang berduri yang menusuk diri. Laluan jalan ini akan ditaburi kaca-kaca dan duri-duri yang tajam lagi bersegi, dan hanya mereka-mereka yang mempunyai jiwa yang besar, berpandangan jauh, bersemangat jitu dan bermatlamat jelas akan terus menempuhi dengan kesabaran dan keazaman yang tinggi.

Sepinya Jalan ini


Muhammad Ahmad Ismail al-Muqaddam berkata dalam bukunya Meraih Cita-cita dengan semangat membara :


“ Wahai orang yang bersemangat, jangan takut kepada kesepian, kerana jalan menuju kemuliaan memang sedikit kawan.”



Sesungguhnya orang yang bersemangat adalah orang yang mencari kemuliaan, bukan mencari kesenangan, atau kekayaan, atau populariti , atau kekuasaan, atau kemegahan dan kebesaran dunia. Jiwanya yang kecil itu dibakar oleh kemahuannya yang besar untuk meraih keredhaan Allah SWT.


Ia sedar akan kerumitan dan kepayahan jalan ini. Ia sangat-sangat sedar semakin besar cita-citanya semakin sedikit yang membantunya, dan jalan menuju kepada kemuliaan itu memang sedikit kawan.

Sufyan bin Uyainah mengatakan :



“ Tempuhlah jalan kebenaran, dan jangalah merasa kesepian oleh sedikitnya orang yang berpihak kepadanya.”

Sulaiman ad- Darani mengatakan :




“ Seandainya semua orang ragu berada dalam kebenaran, akulah satu-satunya orang yang tidak.”

Seorang Salaful Soleh berkata :




“ Kesendirianmu dalam setia meniti kebenaran, adalah bukti bahawa kamu benar-benar serius menitinya.”

Sesungguhnya buah kemuliaan iman yang dirasai oleh seorang Mukmin sejati adalah kesedarannya bahawa dalam Islam terdapat kekuatan sejati yang bermula dengan keyakinan kepada jalan kebenaran, memiliki jiwa yang besar lagi luar biasa dan kesanggupan kesepian di tengah-tengah kelompok yang menolak kebenaran. Inilah individu yang luar biasa, jiwanya hebat untuk melaksanakan tuntutan keimanan ke atas dirinya.

Pesan Ustaz Sayid Qutub rahimahullah yang sangat bermakna ;


“ Sahabat,
Teruslah berjalan
Jangan menoleh ke belakang
Kerana jalan yang telah kamu lalui telah berlumuran darah
Jangan menoleh ke sana ke mari
Tataplah terus mengapai langit.”

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP