Qudwah Hasanah Di Malam Hari

Wednesday, September 16, 2009

Tarbiyah Malam Untuk Sang Pencinta

Qudwah hasanah di Malam Hari

Oleh : BroHamzah

Kecintaan dan kehangatan menghidupkan malam telah ditunjukan secara serius, konsisten dan penuh ketekunan oleh Junjungan Mulia Muhammad SAW dan para Sahabat baginda.

Lebih-lebih lagi, ibadah di Malam hari ini terus digiatkan pada Malam Ramadhan Al-Mubarak

Usaha ini terus dilipat gandakan pada Malam Lailatul Qadr.

Malam ini jugalah Nabi SAW bersungguh-sungguh beribadat melebihi malam-malam Ramadhan yang lain. Disebutkan di dalam beberapa hadith :-

Hadis Pertama

Ertinya : Adalah Nabi SAW, beribadat dengan (lebih) bersungguh dan kuat di sepuluh malam terakhir Ramdhan, tidak sebagaimana baginda di malam-malam yang lain" ( Riwayat Muslim, no 1175 )

Hadis Kedua

Ertinya : "Adalah Nabi SAW beriktikaf padanya dan berusaha mencari malam al-qadar darinya (malam-malam ramadhan)" ( Riwayat al-Bukhari & Muslim)

Hadis Ketiga

Ertinya : " Apabila telah masuk 10 terakhir bulan Ramadhan, maka Nabi menghidupkan malam, mengejutkan isterinya dan mengetatkan kainnya (tidak menyetubuhi isterinya kerana amat sibuk dengan ibadat yang khusus)" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

Aneh, Rasulullah SAW yang banyak beribadah di Bulan-bulan lain terus giat meningkatkan tumpuan ibadah pada bulan ini. Kita pula bagaimana?

Doa Terpenting Semasa Lailatul Qadar

Doa itu tali penghubung “kasih” antara Allah SWT dengan hambaNya. Nilai doa itu adalah pengharapan, ketundukan dan penuh kepercayaan.

Di malam ini, banyakanlah berdoa. Tadahkan tangan mu yang selalu berlumuran dosa. Pejamkan mata menghadap Allah SWT dan tunduk la dengan perasaan yang berdosa dan penuh kehambaan. Lalu, bayangkan dosa-dosa yang mengotori hati. Bayangkan hati-hati kita yang kotor dan penuh kehitaman satu persatu.

Bayangkan jiwa kita yang lesu tidak bernyawa. Bayangkan Dosa kita kepada diri sendiri,kesalahan yang tidak terkira terhadap ibu bapa,kesilapan kepada kaum kerabat, tingkah laku yang kurang sopan terhadap jiran tetangga, dan kelakuan yang menyakitkan terhadap manusia di sekeliling. Bayangkan juga dosa kepada Rasulullah SAW dan paling utama dosa kita kepada Allah SWT.

Kemudian pohonlah dengan doa-doa pengharapan dan keampunan dengan bersungguh-sungguh. Mintalah kesejahteraan, kebahagiaan, keimanan dan keampunan daripada Allah SWT

Fokus dalam berdoa

Lihat doa yang diingini Allah s.w.t :-

وِمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Ertinya : "Dan di antara mereka ada orang yang berdoa: ""Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari siksa neraka" ( Al-Baqarah : 201 )

Di malam-malam akhir ramadhan ini target utama kita adalah mendapatkan keampunan Allah s.w.t. Inilah yang disebut dalam jawapan nabi s.a.w kepada Aisyah r.a :-

وقالت عائشة ـ رضي الله عنها ـ : يا رسول الله إن وافقت ليلة القدر، فما أقول ؟ قال: قولي: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

Ertinya : "Berkatalah Aisyah , Wahai Rasulullah, jika aku berkesempatan bertemu Malam Al-Qadar, apakah yang perlu aku katakan (doa) ? Bersabda Nabi : " Sebutlah doa " Ya Allah sesungguhnya dikaulah maha pengampun , dan amat suka memberi ampun, maka berikanlah daku keampunan"

Selain itu, mohonlah juga kesejahteraan kehidupan dunia. Pohonlah kejayaan yang diredhai Allah SWT dalam lapangan ilmu. Kemurahan rezeki untuk kebaikan seluruh insan. Kemudahan dalam berurusan dan pintalah segala-galanya dengan penuh pengharapan yang membulat serta keyakinan yang tinggi.

Tekun dan Usaha

Kita tidak menyembah Ramadhan mahupun Lailatul Qadr, kerana Allah SWT adalah sembahan mutlak yang hakiki

Kita ingin menjadi Hamba Rabbani bukannya Hamba Ramadhani.

Kita hajatkan keampuanan dan keredhaan Allah SWT bukannya pujian penduduk dunia yang suka mengadu domba

Kita rindukan haruman bauan Syurga, bukannya bau busuk dan terikan seksaan azab ahli Neraka Jahaman

Kita kata kita idamkan syurga, namun usaha yang ada hanya melepaskan batok ditangga.

Kita war-warkan kita takutkan neraka, namun kehidupan dan jalan hidup kita banyak menempah tiket ke sana.

Inilah kita, manusia yang berdosa. Suka berkata-kata, namun usahanya terlalu duka.

Gesaan dan Ajakan

Dengan rasa hina, kerdil lagi hina. Saya mengajak, mewar-warkan kepada semua pembaca , pengunjung, sahabat-sahabat, adik-adik, pak cik makcik, dan semua kita terus meningkatkan fokus beramal di malam-malam akhir Ramadhan dengan tekun, tekad dan usaha yang selayaknya untuk menjadi Mukmin bertaqwa, muslim beriman dan hamba yang soleh.

Ramadhan 1430 H, rintihan ku kerana dirimu akan meninggalkan jiwa-jiwa sang perindu

Tangisan ku mengenangkan akan pemergian mu

Bulan yang kurindui, kerana ia ada sesuatu

Ramadhan, aku pasti rindukan sentuhan ajaib mu

Buat hati ku yang gersang

Khusus untuk jiwa ku yang kontang

Dan untuk Sanubari ku yang kosong

Semoga ganjaran dan timbalan TAQWA menjadi milik kita semua. Pakaian yang baru diperagakan di pagi Syawal bukannya kerana warnanya yang memikat jiwa, tenunan yang kemas mempesona dan kesegakan si pemakaiannya tetapi yang baru itu tekad dan rasa bertuhan yang meningkat.

Baru dari segi syuur dan semangat untuk terus memperhambakan diri kepada Allah SWT

Kesegaran jiwa terus mekar dengan sentuhan keimanan

Merasai kenikmatan kemanisan berimankan Allah SWT tanpa ada rasa sangsi dan ragu

Dan kehidupan akan diteruskan dengan bekalan Taqwa sehingga akhir hayat dan mudahan inilah bekalan yang akan dibawa serta dipersembahkan di saat pertemuan dengan Allah SWT.

Semoga berakhirnya Ramadhan ini, perasaan cinta kita kepada yang Esa terus mekar dan subur.

Ya Allah, redhailah kami dengan amal ini.

Terimalah kami dengan rahmatmu

Mudahkanlah segalanya untuk kami mendekati diriMu di Malam Al-Qadr yang dijanjikan

Amin.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP