Titik & Nokhtah Kehidupan

Sunday, August 5, 2012







Titik & Nokhtah Kehidupan

.
………
…………….
…………………………………….

Pada titik-titik itu, kita amati dunia kita jauh berbeza.
Apa yang kita alami, tidak semua orang rasai.
Apa yang kita lalui, tidak semua insan kecapi.

Justeru, bagaimanakah kita boleh mengharapkan orang lain
memahami diri kita dan kehidupan kita?

Mengharap kepada manusia, kita selalunya kecewa.

Lalu, siapakah lagi yang boleh kita sandarkan
dalam hayat yang sangat singkat ini?

Titik-titik kehidupan kita sentiasa bergerak, berubah dan beralih arah.
Andai kata, statik dan pasif itu pilihan hati -  kita adalah manusia yang tidak memahami
sunnah perubahan demi perubahan.

Ketika manusia-manusia lain bangkit membina potensi diri, berubah menuju kejayaan dan
melangkah untuk lebih “maju” –
kita hanya pasrah dengan takat-takat yang ada.

Kita kata : “ Cukuplah, biar biasa-biasa.”
Kita suka : “ Kira ok la ini, buat apa susah-susah.”
Kita sangka : “ Inilah nasib aku, nak buat macamana.”

Terus, kita dengan diri kita. 
Dengan diri yang entah apa-apa.

Ya Allah Ya Rabbi, berikanlah aku hidayah, taufiq dan Inayah untuk
aku terus berubah menuju cahaya-Mu.
Bimbinglah dan tunjukanlah aku jalan kebenaran-Mu.
Tetapkanlah aku pada jalan-Mu yang benar.
Tetapkanlah aku pada al-Haq.
Ameen Ya Rabbil Alamin

BroHamzah
Belajar Memahami Agar Difahami
Ramadhan : Bulan Transformasi. - 
Bagaimana hendak menggerakannya?



0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP