Manisnya "Gula-gula" Ta'aruf Suami Isteri

Tuesday, May 22, 2012



Kenapa perlu benar-benar kenal pasangan kita?

Ada yang bertanya, kenapa perlu tahu, teliti dan mengamati perbezaan antara lelaki dan perempuan? Salah satu jawapannya ialah – inilah pintu untuk kita lebih mengenali, memahami dan menjiwai pasangan kita.

Sungguh, lelaki dan perempuan itu amat berbeza. Maha suci Allah SWT yang menjadikan semua ini. Satu langkah yang paling praktikal, waras dan amat cocok dilakukan ialah kita sedar bahawa lelaki dan perempuan itu adalah makhluk yang berbeza dan punyai minat untuk mengetahui, mendalamnya dan merespon  secara aktif, penuh tanggangjawab dan berhemah sebagai tindakan reflektif terhadap perkara ini. Serius, lelaki dan perempuan berbeda dari segi biologi, emosi hatta cara berfikir pun. Ya ka begitu?

Sama ada kita tahu, sedar atau tidak – titik inilah yang akan membawa kepada penghubungan titik-titik yang berbeza itu kepada suatu keserasian, sepersefahaman dan kesecocokan. Ia adalah jalan-jalan yang harus ditempuhi oleh pasangan suami isteri dalam menempuhi bahtera rumah tangga.

Corak hidup yang ada jurang perbezaan mungkin kerana faktor yang pelbagai. Ada kerana latar belakang keluarga yang berbeza, lifestyle hidup yang berbeza, pandangan hidup yang berbeza, budaya harian yang berbeza, selera makan yang berbeza, cara merespon sesuatu yang berbeza, pandangan serta pendapat yang berbeza dan macam-macam lagi. Oleh itu, mengenali pasangan itu memerlukan pertimbangan dan kesabaran yang super duper tinggi. Inilah cabaran yang termanis dalam rumahtangga. Perlu tip top kesabarannya  yang menjulang ke atas.

Satu hari saya bersembang-sembang dengan murabbi, katanya :

“ Biasanya sepasang suami isteri mengambil masa sehingga 10 tahun untuk mengenali pasangan masing-masing secara lebih mendalam. Bahkan, ada yang lebih daripada itu,”

“ 10 tahun?,” Getus saya.

Ya. 10 tahun.

Kenapa begitu lama?

Nota : - Betulkah pandangan seorang teman saya ini?

Ada yang memilih “bercouple” sebelum apa-apa ikatan dengan alasan untuk lebih mengenali bakal pasangan hidup. Katanya ia adalah cara terbaik untuk tahu, kenal dan membuat penilaian kepada “bakal” pasangan hidup.

Namun, apabila berkahwin. Segala-galanya berubah. Dia itu seolah-olah insan yang tidak pernah dikenali. Wataknya lain daripada sebelum berkahwin. Tanpa sedar, rupa-rupanya itu adalah sekadar lakonan di alam penuh manis gula-gula nafsu.

Jika begitu, apakah cara yang betul, sah, benar dan terbaik yang diiktiraf oleh syara untuk membuat sesi asas mengenali bakal pasangan ketika proses merisik, bertunang sehingga ke jinjang perkahwinan? Suatu persoalan.

Hujung Nota : - Gula-gula Cinta

Di antara kemanisan hidup, ialah mengenali pasangan kita selepas akad nikah yang sah. Jiwa lebih percaya, sangkaan itu disuburi dengan taqwa dan kejujuran terbina dengan pandangan kasih sayang. Dan, terpenting sentuhan jiwa itu amat terasa apabila semakin sayang dan dekat dengan Allah SWT.

Esok, kami bermusafir lagi. Tentunya dengan bermusafir banyak perkara yang boleh dita’arufkan kerana sesi perkenalan antara suami isteri tidak pernah habis dan kering.

BroHamzah
23 Mei 2012
Manisnya gula-gula ta’aruf suami isteri. Ia selamat kerana tiada kolestrol maksiat, kadar gula kesangsian yang rendah dan tidak merbahaya.

1 comments:

~Setanggi Syurga~ May 23, 2012 at 10:07 AM  

terlebih manis lagi bahagia..

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP