Harus Memiliki 3 "Kunci" Sebelum Bernikah

Wednesday, May 9, 2012


Kunci terpenting dalam mendirikan rumah tangga ialah
 memiliki kunci hati sendiri

Bismillah, perkongsian ini dimajukan.

Paparan berita di media cetak, elektronik dan maya hari ini serba sedikit menarik perhatian kita sejenak. Tajuknya yang mungkin sensitif  bagi sebahagian kita, tetapi itulah realiti yang ada. Menurut kajian yang dibuat oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN) seramai 2.5 juta penduduk di negara Malaysia yang berumur 25 tahun ke atas tidak berkahwin dengan beberapa faktor yang dinyatakan.






Saya terfikir dan merenung seketika pagi tadi. Akal berfikir jauh seolah-olah mengamati realiti itu. Ya. Sebenarnya soal jodoh, perkahwinan dan pembentukan keluarga itu sangat-sangat dekat dengan kita semua. Semua orang punyai impian, hasrat dan harapan untuk melalui fasa-fasa itu bukan?

Anda pula bagaimana?

Tengah harinya, saya seperti biasa keluar makan tengahari bersama rakan-rakan di kedai makan beramai-ramai. Biasalah, banyak juga perkara yang kami sembang-sembang dan bual-bualkan. Tiba-tiba, salah seorang daripada kami berkongsi sesuatu.

“ Sebelum berkahwin, biasanya seseorang itu perlu ada tiga “kunci”,” Kata seorang sahabat saya. Ajuan pertanyaan kepada kami semua yang ada.

“ Apa tiga kunci itu?,” Sampuk seorang daripada kami.

“ Haa.. cuba teka,” Katanya.

Semua berfikir-fikir sambil berusaha menjawab. Bicara kami diteruskan sambil menikmati juadah rojak ayam dan nasi ayam di kedai D’Bagan yang sangat menyelerakan.


Terus dia berkata :

“ Pertama, kunci pejabat,”

“ Kedua, kunci kereta,”

“ Ketiga, kunci rumah,”


Kemudian dengan spontan saya berkata, :

“ Ada satu lagi, cuba teka?,”

“ Kunci Syurga!,” Ada yang cuba menambah.


Saya tersenyum sambil menyuap makan ke mulut.

“ Ada satu lagi, tahu apa dia ?,”

“ Kunci spare!,” Kata Saya.

Masing-masing ternaik kening dan riak muka sedikit teruja. – Smile -






Kita, kita dan Perkahwinan

Saya menerima beberapa perkongsian, pertanyaan dan diskusi daripada beberapa orang adik-adik dan sahabat-sahabat agar dapat share sedikit berkaitan alam rumah tangga. Menariknya, ada dikalangan mereka begitu bersemangat untuk melangkah ke fasa persediaan untuk mendirikan rumahtangga serta alam pertunangan. Alhamdulillah, ia adalah suatu mind setting yang baik.

“ We get married to increase our iman,” Itulah kata-kata Hisham Al-Awady yang memikat hati saya.

Sebelum mendirikan rumahtangga, itulah yang tertanam dalam jiwa saya bahawa perkahwinan yang akan dilalui itu adalah untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Alhamdulillah, antara perkara yang saya perolehi yang paling ketara selepas berkahwin ialah ibadah yang lebih khusyuk dan tenang.

Fasa-fasa yang dilalui dalam kehidupan bermula daripada bayi, kanak-kanak, remaja dan seterusnya melangkah ke alam dewasa menjadi sesuatu yang akan dilalui bagi setiap insan di dunia ini. Fasa-fasa ini adalah titik perubahan yang meninggalkan pengaruh, kesan dan bekas kepada setiap manusia yang mengalaminya.

Begitu juga, dalam konteks alam rumah tangga. Setiap manusia yang normal, secara fitrahnya memiliki hasrat dan keinginan untuk mendirikan rumah tangga. Impian untuk mempunyai pendamping hidup, peneman dan insan yang dikasihi serta disayangi secara lebih dekat itu dengan suasana hidup secara bersama. Mereka ingin dikat serta berkongsi hidup secara halal, suci, bersih dan sah. Namun, suatu persoalan yang harus jelas tertanam dalam benak kita ialah apakah sebenarnya tujuan kita mendirikan rumahtangga ini?

Sejujurnya, saya sendiri tidak pasti sebelum ini adakah saya benar-benar bersedia atau tidak di saat melangkah kaki ke alam rumah tangga. Namun, dengan ilmu serta pengalaman yang amat-amat sedikit dan terbatas saya melalui dengan penuh usaha untuk lakukan yang terbaik serta meletakan sepenuhnya pergantungan hanya kepada Allah SWT. Kepada-Nya jualah diri ini kembali.

Dan, selain itu juga hasilnya ialah tanggapan saya tentang dunia perkahwinan sebelum berkahwin amat berbeza dengan tanggapan saya tentang alam perkahwinan selepas melaluinya.

Mungkin benarlah, apa yang murabbi saya sebut : “ Lalui dunia perkahwinan dengan persepsi yang sederhana, dan di saat-saat melaluinya teruslah belajar dan belajar serta perbaiki diri dengan niat untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT.”

Justeru, apakah yang seharusnya kita lakukan?

Wallahu’alam, berdasarkan bual bicara bersama mereka-mereka yang telah lama dalam fasa ini – bersedialah bersungguh-sungguh sebelum melangkah ke alam berumah tangga. Ia meliputi minda, hati, fizikal dan rohani. Saya ringkaskan ia berdasarkan apa yang pernah dikongsikan oleh murabbi saya melalui cetusan pandangan oleh Sheikh Hisham al-Wady. Katanya 3 kunci persediaan yang harus ada bagi bakal pengantin sebelum mendirikan rumah tangga iaitu :

(1) Memahami dan mendalami Deen Islam sebagai cara hidup
(2) Mengamati dan fahami perbezaan antara lelaki dan perempuan (Serius : Hal ini sangat-sangat penting & ramai yang terlepas pandang)
(3) Mengutip kefahaman sedalamnya tentang dunia perkahwinan itu sendiri

Dan, antara persediaan dan persiapan yang paling penting ialah persediaan kejiwaan. Di sinilah titik kekuatan yang paling utuh dan ampuh dalam menghadapi segala ujian, dugaan dan cabaran alam rumahtangga kelak.

Di masa mendatang, saya berhajat untuk kongsikan buku-buku serta bahan bacaan yang amat sesuai untuk dijadikan rujukan sebagai persiapan sebelum mendirikan rumahtangga. InsyaAllah, ia akan disusun, dirumuskan dan dikongsikan nanti.

Sekadar itu sahaja yang mampu saya kongsikan saat ini, semoga ianya bermanfaat.

Nota : Setelah setahun berkahwin, saya lebih berhati-hati dan cermat dalam menulis tentang dunia perkahwinan. Di sana terdapat banyak perkara yang semakin hari semakin banyak perkara yang saya timba, belajar dan telusuri. Banyak perkara yang saya tidak tahu, tidak tahu dan tidak tahu. Setiap hari ada debaran bagi pasangan suami isteri yang mendirikan rumah tangga. Itu perasaan saya. Wallahu’alam.

BroHamzah
9 Mei 2012
Semakin Hari Semakin Sayang - Menuju Usrah Cinta 

11 comments:

Anonymous,  May 9, 2012 at 9:42 AM  

asslmkm abg 'ali...
syukran di ats prkongsian ini...
mnnti post2 yg bakal dikeluarkn :)
moga Allah prmudhkn nta...
wallahu a'alam...

Anonymous,  May 9, 2012 at 12:02 PM  

asslmkm abg 'ali...
satu prsoaln :)

bagaimana untuk mengamati dan fahami perbezaan antara lelaki dan perempuan?

dan

apakah bahan bacaan untuk mengutip kefahaman sedalamnya tentang dunia perkahwinan itu sendiri?

mohon perkongsian...syukran :)
maaf, sbb byk susahkn nta :)
wallahu a'alam

Muhd Iqbal Samsudin May 9, 2012 at 1:36 PM  

terima kasih atas perkongsian-perkongsian ini.

Jaakallahukhair :)

BroHamzah May 9, 2012 at 5:34 PM  

Fathi Ridhuan

Walaikumusalam, alhamdulillah. Itu yang termampu ana kongsikan.

Berkaitan yang anta ajukan itu, nanti ana cuba perincikan nanti. InsyaAllah.

BroHamzah

BroHamzah May 9, 2012 at 5:34 PM  

Muhammad Iqbal

Semoga bermanfaat. Ayuh siapkan diri.

BroHamzah

Kak hanan,  May 10, 2012 at 6:15 AM  

Assalamu'alaikum;
Akak telah berkahwin lebih 2 dekad. Alhamdulillah, perkahwinan diatur jamaah. Niat berkahwin untuk mendirikan rmhtangga muslim dan da'wah dan akak yakin Allah akan bantu. Namun konflik tetap wujud kerana perbezaan lelaki dan wanita itu sendiri. Maknanya jika berkahwin dengan pasangan lain pun, akan timbul masalah yang sama! Ambil masa yang lama untuk terima dan fahami perbezaan fitrah ini. Alhamdulillah, sering kena kembali kepada matlamat asal perkahwinan tadi, maka dapat kekuatan untuk harungi ujian dalam rmahtangga. Kita ada sesuantu lebih besar yg nak dicapai, jadi masalah rmahtangga rasa kecil dan jadi asam garam saja. Dulu masa baru berkahwin tak rasa nikmat honeymoon, rupa2nya Allah reservekan, lebih lama kahwin lebih saling mencintai dengan suami, insyaAllah

Hazman,  May 10, 2012 at 7:49 AM  

(2) Mengamati dan fahami perbezaan antara lelaki dan perempuan


tak faham~

BroHamzah May 10, 2012 at 11:15 PM  

Walaikumusalam, Kak Hanan

Alhamdulillah, syukran atas perkongsian akak. Kami yang muda-muda dan baru bertatih dalam dunia perkahwinan memerlukan coretan dan sharing daripada akak yang telah lama dalam alam ini. Semoga perkongsian ini bermanfaat buat semua.

BroHamzah

BroHamzah May 10, 2012 at 11:17 PM  

Hazman

Point kedua itu, ialah mengenal, memahami dan tahu tentang asas penting perbezaan antara lelaki dan perempuan.

Dua-dua makhluk Allah ini sangat-sangat berbeza. Dan apabila tahu asas perbezaan ia akan memudahkan proses mengenali, memahami dan mampu mengendalikan sikap serta cara pasangan masing-masing setelah hidup bersama.

BroHamzah

nurul April 7, 2013 at 8:28 PM  

salam, sudah adakah post yang memberi perincian tentang buku yg sesuai sebagai persedian iman+tsaqafah sebelum menuju bait duat?

kalau ada mohon share :) jzk

Anonymous,  November 9, 2014 at 7:55 AM  

Aslm wbt..

Jazakallah khairan atas perkongsian yg Allah izin amat bermanfaat..

Cuma bolehkah sdr hamzah jelaskan lagi mengenai persediaan kejiwaan..?

terima kasih

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP