Wawancara Bersama Murabbi - Tokoh Guru Perlis 2006

Wednesday, September 22, 2010

Allahyarham Dato' Kaya Bakti Ustaz Dahlan Mohd Zain - Penerima Anugerah Tokoh Guru Perlis 2006

Wawancara Bersama Murabbi – Tokoh Guru Perlis 2006

Oleh : BroHamzah

Dibawah adalah petikan daripada wawancara (temu bual) Ustaz Wan Mohd Nahar Othman bersama Allahyarham UDMZ, yang pernah disiarkan di dalam Majalah HALUAN pada tahun 2006, bersempena pengisytiharan Allahyarham Dato’ Kaya Bakti Al-Fadhil Ustaz Dahlan Bin Mohd Zain (UDMZ) sebagai penerima Anugerah Tokoh Guru Perlis 2006. Semoga setiap yang tersiar mendapat faedah, manfaat dan ibrah untuk kita kongsikan. InsyaAllah.

“Pendidik membawa sahsiah yang tinggi, tidak berlaku apa yang dikatakan “double standard” dalam tingkah laku dan profesion pendidik.” – Allahyarham Ustaz Dahlan Mohd Zain

Soalan : Idea menubuhkan MATRI?

UDMZ

Sebenarnya idea penubuhan MATRI ialah sama-sama berkhidmat melalui profesion perguruan bagi melahirkan insane cemerlang, gemilang dan terbilang.

Soalan : Apa yang mendorong untuk mendirikan MATRI?

UDMZ

Pendorong untuk mendirikan MATRI ialah kita sama-sama faham bahawa profesion perguruan yakni mengajar dan mendidik tidak dapat dapat dijalankan dengan berkesan kecuali di sekolah, di institusi pengajian bertaraf formal. Maka, di atas hakikat inilah MATRI ditubuhkan untuk memberi para pelajarnya pelajaran dan pendidikan yang sistematik dan berkesan, Insya-Allah.

Soalan : Anak-anak semua berjaya, ada pensyarah, doktor dan lain-lain. Apa penekanan dalam mendidik mereka?

UDMZ

Pada saya, pertama kita perlu faham perbezaan di antara mendidik dengan mengajar. Kedua, mendidik berhadapan dengan naluri-naluri manusia yang berbagai. Pendidik perlu lebih bersabar menghadapi karenah anak murid yang berbagai-bagai.

Ketiga, pendidik perlu menjadi contoh ikutan kepada anak murid. Keempat, pendidik membawa sahsiah yang tinggi, tidak berlaku apa yang dikatakan “double standard” dalam tingkah laku dan profesion pendidik. Kelima, pendidik perlu meletak target untuk dicapai dalam pendidikan.

Keenam, pendidik juga perlu banyak berikteraksi dengan para pelajar bagi memberi contoh yang praktikal kepada mereka. Ketujuh, pendidik perlu sentiasa berdoa kepada Allah SWT agar anak-anak murid diberi taufiq dan hidayah oleh Allah di dalam hidup mereka. Ini antara beberapa ciri yang mesti dimiliki oleh seorang guru dan pendidik.

Seorang Pendidik harus menunjukan sahsiah terpuji kepada para pelajarnya.

Soalan : Bagaimana membahagikan masa antara kerja dengan keluarga di peringkat awal dulu?

UDMZ

Sama-sama kita tahu bahawa masa adalah hidup kita. Oleh itu, kita perlu menjaga masa untuk menjaga hidup kita. Kita orang Islam, Allah telah pun memberitahu di dalam Surah al-Ashr yang bermaksud : “ Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali mereka yang beriman dan mengerjakan amal soleh, berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”

Apabila panduan ini kita ikuti, maka tiada ada masalah sangat untuk pembahagian masa bekerja dan masa dengan keluarga. Setiap anggota keluarga perlu memahami bahawa mereka mempunyai tanggungjawab masing-masing dan membahagikan masa antara kerja dan rumah tidak terlalu rigid, boleh diselesaikan dengan memahami tanggungjawab dan keutamaan kerja masing-masing.

Soalan : Mengapa memilih guru?

UDMZ

Sebenarnya, mengajar dan mendidik manusia menjadi orang yang berguna di sisi Allah SWT adalah sebaik-baik pekerjaan. Ia adalah kerja yang sangat mulia. Ia merupakan amal soleh dan akan menjadi ibadah sekiranya dikerja dengan niat yang ikhlas kerana Allah SWT, tanpa berlaku kecuaian dalam melaksanakan kerja-kerja tersebut.

"MATRI ditubuhkan untuk memberi para pelajarnya pelajaran dan pendidikan yang sistematik dan berkesan." Allahyarham UDMZ

Soalan : Apa cabaran dalam mendidik pelajar?

UDMZ

Sebenarnya, untuk mengeluarkan produk-produk industri tertentu mungkin mudah, tetapi mengeluarkan insan yang berpendidikan dengan Deen Allah memang sukar. Kerana kita berdepan dengan naluri manusia yang berbagai-bagai. Untuk mendidik naluri-naluri itu supaya berfungsi dengan betul dan seimbang memang suatu yang sukar dan mencabar berbanding pengeluaran produk-produk industri tertentu dan sebagainya.

Soalan : Perkara yang paling manis bertugas sebagai guru?

UDMZ

Suatu yang manis sewaktu bertugas sebagai guru ialah kecemerlangan pelajar dalam akademik dan sahsiah. Juga apabila saya dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaik-baiknya dan mengetahui anak didik saya berjaya dalam bidang akademik serta sahsiah mereka.

2 comments:

Anonymous,  September 22, 2010 at 8:29 PM  

Slam..

Tahniah saudara..

boleh tinggalkan email utk berurusan..

http://ikhwanzaini.blogspot.com

BroHamzah September 22, 2010 at 9:20 PM  

Wassalam
Email, saya - brohamzh@yahoo.com

Syukran

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP