Mengenali Keperibadian Al Marhum UDMZ

Tuesday, September 21, 2010

Sahsiah dan keperibadiannya tetap hidup subur dihati-hati mereka yang pernah bersamanya

Mengenali Keperibadian Al Marhum UDMZ

Oleh : BroHamzah

Sepanjang saya melalui kehidupan ini, banyak perkara yang saya timba, belajar dan pelajari daripada seorang insan bergelar murabbi atau pendidik. Dan salah seorang yang banyak mengajar saya erti kehidupan dan kefahaman Islam yang sebenarnya ialah al marhum Ustaz Dahlan Mohd Zain(UDMZ).

Kali pertama, saya mengenali insan yang sederhana kehidupan dan penuh dengan jiwa yang luhur ini ialah ketika menjejakkan kaki ke Ma’had Attarbiyah Al-Islamiyah (MATRI) pada tahun 1998. Saya mengenalinya sebagai mudir atau pengetua sekolah saya. Dan bermula saat itulah, secara saya tidak sedar saya sebenarnya mulai dididik di dalam suasana keislaman di MATRI yang diasaskan oleh almarhum UDMZ.

Al Marhum UDMZ, terkenal dan tersohor dihati para pelajar dan anak didiknya kerana keilmuannya yang tinggi, sahsiah diri yang menyentuh hati, kesungguhan dalam mendidik, melaksanakan apa yang dituturkan dan paling menonjol ialah sikapnya yang sangat “meraikan” tetamu serta sesiapa sahaja yang menziarahinya di rumah. Keseniaannya dalam membina hubungan dan memelihara jalinan hubungan dengan anak didik, sahabat handai dan sesiapa sahaja, adalah satu bentuk kesenian yang tidak dimiliki oleh semua orang. Inilah keunikan yang ada pada al marhum UDMZ.

Akhlak, sahsiah dan sikapnya itulah yang menjadikan beliau “terkenal”. Beliau bukanlah siapa-siapa. Bukan daripada keturunan raja mahupun sultan. Bukannya, seorang ahli politik atau artis yang sememang popular di mata masyarakat umum. Bagi saya, sikapnya yang tidak suka meninggikan diri, menjaga hati sesiapa yang berada disampingnya, sentiasa berhikmah dalam mendidik dan tenang dalam berbicara adalah kekuatan utama keperibadian dirinya.

Perkongsian di alam maya

Saya kongsikan dibawah, blog-blog yang menceritakan secara tidak langsung berkaitan al marhum UDMZ dan pengalaman mereka bersama al marhum. Kebanyakannya adalah bekas pelajar al marhum UDMZ di MATRI. Semoga kisah yang mereka kongsikan ini bukannya untuk dibangga-banggakan, dicanang-canangkan keterlaluan atau meninggi-ninggikan insan yang berjasa ini. Sekadar perkongsian kisah dan riwayat hidup insan yang telah mendidik, mengasuh, mengorbankan diri serta mampu bersabar “mentarbiyah” mereka sehingga menjadi insan yang berjaya. InsyaAllah.

Kembali seorang mujahid ke pangkuan “ oleh Insyeerah, bekas pelajar MATRI kini menuntut di UIA.

Beliau telah kembali dengan bahagia.” Oleh Afdholul Rahman, ketua pelajar MATRI 2010. Antara individu yang rapat dan akrab dengan al marhum UDMZ.

Perkongsian : Perginya UDMZ” Oleh Nawal Abd Kadir, bekas penuntut MATRI.

Syeikh Dato Ustaz Dahlan Mohd Zain” Oleh Abu Ridwan, pengendalian blog Usrah Keluarga

Al-Fatihah Ustaz Dahlan Mohd Zain.” Oleh Mughirah Shu’bah, bekas pelajar MATRI. Kini belajar di UIA Gombak.

Perginya mudirku Ustaz Dahlan Mohd Zin.” Oleh Muhammad Fakhrudin, lepasan pelajar MATRI.

Artikel berkaitan al marhum UDMZ oleh Hilal Asyraf, bekas pelajar MATRI dan juga merupakan seorang penulis muda yang sangat berbakat.

Istimewa khas mengenang Ustaz Dahlan” ( Hilal Asyraf)

Murabbiku Ustaz Dahlan Mohd Zain telah tiada” (Hilal Asyraf)

Perginya seorang pejuang” Oleh Ahmad Nabil Jamil, bekas pelajar MATRI kini menuntut di UIA.

Belasungkawa Al Marhum Ustaz Dahlan Mohd Zain.” Oleh Muhammad Hafizuddin Shukri.Bekas pelajar MATRI SPM 2002. Beliau merupakan rakan satu batch dengan saya.

Aku, MATRI dan Ustaz Dahlan” Oleh Ustaz Azhar Abdullah, bekas pelajar Marhalah Khassah MATRI. Kini berkerja di Jabatan Mufti Negeri Perlis.

Pemergian Qaid barangkali aku ditakdirkan tidak melupakan tarbiyah” Oleh Ustaz Syahabudin bekas marhalah khassah MATRI, kini menuntut di Universiti Al Azhar Mesir.

Ustaz Dahlan w1431h2010m” Oleh Brother Syed Hafiz.

UDMZ” Oleh Ikhwan Zaini


Anda boleh melihat suasana gambar pengkembumian al marhum UDMZ di sini. Gambar oleh Muhammad Nazim Uzir, bekas pelajar MATRI dan kini menuntut di USIM.


Semoga apa yang dikongsikan ini memberikan gambaran kepada kita mengenai tokoh murabbi yang banyak mendidik ini. InsyaAllah.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP