Tazkiyatun Nafs

Wednesday, July 14, 2010

Bersihkanlah hati sebersih air yang suci lagi jernih


Tazkiyatun Nafs – ( Koreksi Diri )
Oleh : BroHamzah

Setiap detik berlalu, kita laluinya dengan perasaan dan jiwa.
Kehidupan yang hidup, segar dan bermakna adalah kehidupan yang diwarnai dan disertai dengan jiwa dan hati yang sentiasa hidup serta dekat dengan Allah SWT.
Namun, ada sesuatu yang sentiasa menjadi penghalang kepada kesegaran hati iaitu dampak dosa, noda dan maksiat.

Apa kesannya?

Semua kemaksiatan merupakan faktor yang menyebabkan hati teracuni, sakit, tenat, lesu dan hancur. Ia merupakan penyebab hati sakit dan penyebab hati berkehendak selain kehendak Allah SWT. Bahaya kemaksiatan terhadap hati, sama seperti bahaya racun terhadap badan. Para mukmin muslim tidak harus membiarkan diri terjebak ke dalam kancah kemaksiatan, kerana ia akan mematikan potensi pemeliharaan kemukminan dan kemuslimannya, dan yang lebih besar kemungkaran Allah SWT akan memayungi kehidupannya.

Kemaksiatan itu mampu memberikan pengaruh yang sangat berbahaya terhadap hati dan badan, baik di dunia mahupun akhirat. Kesannya terhadap individu muslim itu mampu melumpuhkan sistem ketahanan dirinya terhadap godaan syaitan dan bisikan tipuaan dunia.

Dosa, noda dan maksiat yang menggunung akan membutakan hati. Ia akan menyebabkan ketajaman hati untuk menganggap kemaksiatan sebagai sesuatu yang buruk, keji, jijik, kotor dan harus dikikis daripada dirinya.

Ibnu Abbas berkata : “ Sesungguhnya kebaikan itu penyebab wajah bercahaya, hati bersinar, rezeki dilapangkan, dan dicintai oleh semua makhluk. Sesungguhnya pula kemaksiatan penyebab wajah hitam, hati gelap gelita, rezeki sempit dan dibenci oleh semua makhluk.”

Kemaksiatan juga akan menjatuhkan kewibawaan dan kemuliaan pembuatnya, baik di sisi Allah SWT mahupun di sisi manusia.

“… barangsiapa dihinakan Allah SWT, maka tidak seorang pun yang memuliakannya..”

( Al- Haj : 18)

Ia akan memadamkan api semangat yang membara dan terpendam di dalam hati. Seseorang individu akan menjadi pemalas, hilang keghairahan hidupnya, dan tidak memiliki semangat dalam kehidupan.

Bilal bin Sa’ad berkata : “ Janganlah kamu memperhatikan kecilnya dosa atau kemaksiatan, tetapi perhatikanlah besarnya Dzat yang kamu bermaksiat kepada-Nya.”

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP