Apa Perkembangan Mesir Sekarang?

Tuesday, February 22, 2011

Medan Tahrir - rakyat memilih jalan untuk perubahan!

Apa Perkembangan Mesir Sekarang?

Oleh : BroHamzah

CORETAN 1

Selepas tumbangnya kerajaan rejim Ben Ali dan kemudiannya Hosni Mubarak, aura kebangkitan ini merebak ke negara-negara Arab yang lain. Sesuatu yang menarik untuk dianalisis, diamati dan dikupas. Negara yang katakan sedang hebat bergelora dengan semangat suara rakyat, antaranya :

Muammar al-Gaddafi

Libya

Kini, hebat diperkatakan mengenainya. Tentangan, kebangkitan dan demostrasi rakyat terhadap pemerintahnya iaitu Muammar al-Gaddafi yang berkuasa bermula pada tahun 1969. Beliau dikatakan sebagai pemimpin yang paling lama berkuasa di Afrika dan Arab. Kenapa, rakyat bangkit menentang pemerintahannya? Apakah beliau ini satu pakej dengan Ben Ali dan Husni Mubarak?

Ayuh, kita kenali siapakah pemerintah Libya yang dikatakan pemerintah yang gemar berfesyen dan ada style yang tersendiri.


Libya bergelorak, apa kesudahannya?



Turun, turun, turun : Suara rakyat !




Sidang Akhbar penubuhan parti Ikhwan

CORETAN 2

Satu perkembangan terkini dari bumi Anbiya' Mesir. Pihak pembangkang terbesar kerajaan Mesir iaitu Ikhwan Muslimin memutuskan untuk menubuhkan parti politik sebagai persediaan dan persiapan mereka dalam menghadapi Pilihanraya Umum Mesir yang bakal diadakan dalam tempoh terdekat. ( 6 bulan mendatang).

Keputusan ini diumumkan oleh Mursyid Am (Presiden) nya, Dr Mohd Badie kepada sidang akhbar. Dan nama parti politik yang akan mereka tubuhkan ialah “ Parti Kebebasan dan Keadilan”. Kata beliau, keputusan ini bukanlah baru, bahkan ia adalah keputusan Majlis Syura sejak dahulu yang memutuskan bahawa jemaah Ikhwan Muslimin akan menubuhkan sebuah parti politik untuk jemaah tersebut. Jelas beliau, penubuhan parti politik ini juga adalah sebagai menyambut harapan dan semangat umat Mesir sendiri ke arah memiliki masadepan yang lebih baik dan gemilang serta mengembalikan peranan, kedudukan dan kepimpinan Mesir itu sendiri yang telah diukir oleh sejarahnya yang terbilang.

Ada ura-ura menyatakan, mereka akan mendapat tentangan yang hebat dan campur tangan pelbagai pihak untuk menidakan hasrat mereka ini. Namun, mungkin hal ini dapat direalisasikan dengan perkembangan politik Mesir muttakhir ini. Harapan ini kelihatan bersinar di ufuk sinar bercahaya wajah Mesir yang baru.

SUMBER SINI DAN SINI

Husni Mubarak : Apa khabar keadaanmu?

CORETAN 3

Selepas tumbang, dan ranap empayar kekuasaannya - kedua-dua diktator rejim pemerintahan yang dijatuh ditangan rakyat mereka sendiri – Husni Mubarak dan Ben Ali dikhabarkan mengalami kemurungan dan tekanan yang teramat sangat. Akhirnya, Husni Mubarak jatuh sakit dan Ben Ali dikhabarkan sedang koma.

Bayangkan, tekanan yang hebat yang menyesakan dada kedua-dua mereka. Suara kebencian, cemuhan dan ancaman untuk mereka. Biar hebat mana pun kezaliman sesuatu pemerintah, akhirnya ia akan menemui saat akhir hayatnya – sama ada mati terhormat dengan penuh kemuliaan atau dipijak penuh kehinaan. Ya, yang pastinya kezaliman tidak akan bertapak lama di hati rakyat.

Ben Ali : Ke manakah senyumanmu yang manis ini?


4 comments:

BroHamzah February 22, 2011 at 1:50 AM  

1)- Hamba Ilahi

Fasa mereka sudah sampai, setelah 80 tahun berjuang. Medan mereka kini berubah, dan berhadapan dengan realiti yang berbeza.

Medan Politik, satu dimensi baru bagi perjalanan dakwah IM. Satu kupasan yang perlu dinilai dengan berhemah.

BroHamzah

Izzati Hashim February 22, 2011 at 9:16 PM  

sudah tiba masanya IM menunjukkan yang mereka mampu membawa perubahan di Mesir khususnya.

Kalau selama ini mereka yang memperjuangkan IM ditindas, ditangkap dan kemudiannya hilang begitu sahaja. Mungkin kali ini sudah tiba masanya untuk mereka bangun bersuara, menegakkan kebenaran.

p/s : satu kupasan yg menarik. thanks broHamzah (=

BroHamzah February 22, 2011 at 10:57 PM  

1)- Izzati Hashim

Allah SWT akan memenangkan ISLAM. Itu keyakinan dan janji yang kita imaninya.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP