Aku membina rijal dan pejuang - Al-Banna

Monday, February 28, 2011

Ikhwanul Muslimin - Anda kenal?


“ Aku membina rijal dan pejuang!” – Al Banna

Oleh : BroHamzah

Satu perkara yang sangat menarik untuk diperhatikan dan dinyatakan – susunan, ketentuan dan ketetapan Allah SWT – dari tercetusnya revolusi di Tanah Arab ialah dunia semakin tercari-cari jawapan akan satu hakikat, siapakah itu Ikhwanul Muslimin?

Satu dunia kian tersebar dan inginkan satu penjelasan, penerangan dan kenyataan. Siapakah Ikhwanul Muslimin? Jika dahulu, mungkin ia hanya terkenal atau banyak disebut-sebut dikalangan mereka-mereka yang aktif atau cakna akan isu gerakan Islam moden, kini hampir semua mata mulai tertumpu kepada IM.

Kenali Ikhwan. Sumber-sumbernya : English , Arabic , Bahasa Melayu , Ikhwatube.

Seorang ayah yang penyayang, cakna dan kasih kepada anak-anak

Saya mungkin tidak tahu secara mendalam dan terperinci tentang gerakan ini. Cuma dalam perkongsian pada kali ini saya terpanggil untuk berkongsi tentang seorang tokoh yang sangat akrab, dekat dan sinonim dengan IM. Tidak lain dan tidak bukan, tentulah as-Syahid Imam Hassan al-Banna.

Seingat saya, pertama kali nama beliau menyentuh cuping telinga saya ini ialah ketika saya tingkatan 2. Saya terbaca sebuku tentangnya, buku itu pun saya jumpa dalam sebuah bilik ketika saya demam berpanjangan. Saya ambil, dan bacanya.

Dan, saya terpegun dan kagum.

Beliau tegar, aktif, dinamik dan penuh bersemangat - menyampaikan, menyebarluaskan dan memperkukuhkan gerakan dakwahnya

Membaca kisahnya. Menarik! – Anda boleh membaca sebuah buku yang sangat menyentuh jiwa dan hati tentang sejarah, pendirian, prinsip perjuangan dan perjalanan kehidupan Hassan al-Banna. Buku tulisan Abbas Asisi, bertajuk Dakwah dan Tarbiyah daripada prespektif Hassan al-Banna.

Disenangi, disayangi dan dihormati - Oleh sahabat-sahabat seperjuanganya

Mencetak manusia yang luar biasa

Pengaruh , ketokohan dan kewibawaanya sangat memukau. Bukan sahaja, sahabat-sahabat beliau sahaja tetapi turut digeruni oleh musuh-musuh Allah SWT. Beliau mempunyai aura kepimpinan dan daya tarikan magnetnya yang tersendiri.

Bayangkan dalam masa beberapa tahun sahaja, pengasas gerakan Islam yang terbesar ini mampu melebarkan fikrah Islamiyah dan perjuangan dengan pantas dan merebak ke seluruh Mesir. Bahkan kini, bukan sahaja Mesir ia berkembang ke seluruh dunia.

Anda boleh membaca kisahnya dalam banyak buku dan sumber. Cuma saya berhajat kongsikan beberapa perkara yang memikat hati saya tentangnya. Salah satu, peninggalan dan karya yang ditinggalkan oleh Imam Hassan al-Banna adalah pengikut-pengikut atau anak didik yang sangat berkualiti dan meneruskan kesinambungan perjuangannya.

Boleh kita katakan:


“ Bangunan yang kuat dan berkesinambungan ini menunjukkan sebagian dari mahakarya Imam Syahid Hasan Al Banna.”

Saya tertarik dengan satu kisah yang diceritakan di dalam tulisan Dr. Muhammad Abdurrahman al Mursy Ramadan berkaitan manhaj Ikhwan dan beliau menyelitkan kisah berkaitan Imam Al-Banna

Kisahnya begini.

Suatu hari Imam Hassan al-Banna pernah ditanyakan suatu perkara,

“Mengapa anda tidak menulis ilmu yang luar biasa ini dan melahirkan buku-buku? .”

Beliau menjawab, “Sesungguhnya aku membina dan menciptakan para pejuang yang membawa kebenaran.”

Beliau membina rijal. Membina pemuda-pemuda dengan ruh Islam.

Imam Syahid sangat memperhatikan dan memberikan fokus yang istimewa kepada golongan pemuda, dan berhasil menjadikan mereka sebagai darah segar yang mengalir di tubuh umat Islam, yang mampu membangkitkan dan menggerakkannya.

Hassan al-Banna ditemuramah di pejabatnya

Dan, satu kisah lagi di saat-saat akhir hayatnya.

Di akhir kehidupannya, sekitar dua minggu sebelum kesyahidannya, -keadaan pada saat itu sangat genting-, salah seorang berkata, “Wahai Ustadz, banyak berita yang tersebar tentang engkau, dan tentang apa yang terjadi terhadap engkau. “

Imam Syahid berkata, “Apa yang akan terjadi? Apakah pembunuhan? Sesungguhnya kami mengetahui bahwa hal itu adalah kesyahidan, dan itu adalah cita-cita kami.

Seseorang bertanya lagi, “Bagaimana dengan dakwah?”

Imam menjawab, “Aku telah menyelesaikan tugasku dan aku telah meninggalkan para rijal (pejuang) dan aku melihat mereka dengan mataku bahwa mereka benar-benar rijal, maka aku akan mati dengan penuh ketenangan, dan yang aku inginkan adalah mati sebagai syahid.”

Cita-cita itu benar-benar terjadi , ia mendapatkan syahid. MasyaAllah. Alhamdulillah, walaupun Imam As-Syahid Hassan al-Banna telah tiada, perjuangannya diteruskan sehingga kini. Saya kongsikan kepimpinan IM bermula dari pengasasnya sehingga kini untuk kita lihat satu hakikat.




Mursyidul Am Pertama:
Hassan al-Banna (1928 - 1949)

Lihat wajahnya, terpancar di raut wajahnya ketenangan yang mendamaikan, semangat kepemudaan di matanya dan keperibadian yang menyejukan hati-hati disekelilingnya.

Satu kata-katanya yang sangat saya suka :

“ Andai diumpamakan ISLAM seperti sebuah bangunan using yang hampir roboh, maka aku akan berjalan ke seluruh dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin mengutip dengan ramainya bilangan mereka. Tapi aku ingin hati-hati yang ikhlas untuk membantu dan bersamaku membina kembali bangunan using itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah.”


Mursyidul Am Kedua:
Hassan al-Hudhaibi (1949 - 1972)

Salah seorang penulis Islam berkata mengenai beliau :

“Saya melihatnya beliau adalah sosok yang memiliki fanatik keimanan, berjiwa dan semangat muda, berani seperti pahlawan, bijaksana laksana syeikh, kaya akan pengalaman, penuh dengan cahaya iman, memiliki kasih sayang laksana orang tua, kecintaan laksana seorang al-akh, interaksi yang jujur laksana seorang sahabat, memiliki bimbingan laksana seorang guru, kebaikan yang memberikan teladan, keikhlasan sang murabbi, selalu memberi dengan penuh wibawa dan kharisma, akhlaq yang mulia, seakan sosok yang memiliki kesempurnaan, tampak pada wajahnya menghadapi kegamangan dakwah dengan penuh kesungguhan dan optimisme, dengan akhlaq yang mulia, penuh kasih sayang, cinta, wibawa, dermawan, ikhlas dan kebapakan”.


Mursyidul Am Ketiga:
Umar at-Tilmisani (1972 - 1986)

Beliau seorang yang zuhud. Hidup secara sederhana di sebuah apartmen yang berada di lorong-lorong sempit. Beliau memilih untuk sederhana walaupun berasal daripada keluarga yang berstatus tinggi dan kaya raya. Beliau fasih berkata-kata dan pandai berhujjah.

Pernah dipenjara selama 17 tahun. Satu kisah yang mengugah perasaan saya. Satu peristiwa, apabila beliau dibebaskan dari penjara pada tahun 1971, beliau bertanya kepada pengawai penjara :

“ Bolehkah saya menginap di sini satu malam lagi. Saya akan keluar pagi esok kerana saya sudah lupa jalan-jalan di kota Kaherah.”


Mursyidul Am Keempat:
Muhammad Hamid Abu Nasr (1986 - 1996)

Beliau, adalah antara nama Mursyidul Am IM yang jarang saya dengar. Namun, setelah membuat kajian dan pembacaan pelbagai sumber, masyaAllah beliau adalah salah seorang kepimpinan gerakan Islam yang hebat. Semoga Allah memberkati beliau dan usaha perjuangannya.


Mursyidul Am Kelima:
Mustafa Masyhur (1996 - 2002)

Beliau antara tokoh kepimpinan IM yang banyak menulis buku dan berkarya. Malah, penulisan bukunya banyak menjadi panduan kepada aktivis dakwah dalam bergerak untuk menyebarkan Islam. Antara bukunya ialah Bekalan di sepanjang jalan dakwah, Dakwah Fardiyah, Jalan Dakwah dan banyak lagi.


Mursyidul Am Keenam:
Ma'mun al-Hudhaibi (2002 - 2004)

Tidak banyak kisahnya yang saya tahu. Tetapi, beliau juga antara pimpinan Ikhwan yang sangat-sangat dihormati dan dikasihi.


Mursyidul Am Ketujuh:
Muhammad Mahdi 'Akif (2004 - 2010)

Beliau mulai berkecimpung dalam pergerakan Ikhwan dalam usia yang sangat muda iaitu 12 tahun. Fokus beliau saat itu ialah memberikan latihan berbentuk fizikal kepada anggota IM sebagai menyahut seruan Imam Hassan al-Banna.


Musyidul Am Kelapan :
Dr Muhammad Badi’ Bin Abdul Majid Saamy (2010 – kini)

Beliau dilihat sebagai kepimpinan Ikhwan yang akan memimpin IM di era medan yang baru dan mempunyai tugas dan tanggungjawab yang amat berat. Ikhwan Mesir akan berada dalam arena baru apabila mereka memutuskan untuk melibatkan diri dalam bidang politik secara rasmi. Pergerakan IM dilihat akan terus berkembang dan satu perkara – mereka juga akan menghadapi tentang yang lebih hebat dari sebelum ini.

Satu soalan?

Agak-agak anda, dengan setelah menatap wajah mereka ini - Adakah layak dan sesuai melabelkan mereka ini pengganas?

8 comments:

nadia mustafa March 1, 2011 at 2:42 AM  

MasyaAllah! artikel yang membuka mata saya tentang pentingnya kepentingan menyentuh hati dahulu, jika mahu menguatkan syiar Islam di dunia. Seperti apa yang di buat Nabi Muhammad.

sebagai contoh: Baginda boleh memilih untuk mendapat kuasa dari bidang politik mengikut kedudukan dan kenamaan keluarga dan keturunan baginda. Tetapi beliau mengubah dunia dengan menyentuh hati-hati para pengerak islam pada masa dulu untuk membina asas iman terlebih dahulu.

InsyaAllah, akan ada penggerak dan penyentuh hati di Malaysia juga nanti, Amin, insyaAllah

Sungguh, kebangkitan umat islam lebih cerah drpd terbitnya mentari besoknya (As-syahid Hassan Al-Banna)

فراس الزهرأ March 1, 2011 at 5:16 AM  

subhanallah.
kebenaran dan kabathilan umpama minyak dan air y takkan dapt disatukan.

hanya kebathilan y akan mengatakan mereka pengganas.

~firas az-zahra'

sherasan March 1, 2011 at 5:35 AM  

alhamdulillah..menarik post ini.
lebih jelas akan kepimpinan IM.

BroHamzah March 1, 2011 at 8:12 AM  

1)- nadia mustafa

Itulah yang diharapkan. Terima kasih atas komentar anda yang sangat bernas. Alhamdulillah.

BroHamzah

BroHamzah March 1, 2011 at 8:14 AM  

2) - firas az-zahra'

Yang haq akan hadir dan batil akan sirna.
Itulah janji Allah SWT.

BroHamzah

BroHamzah March 1, 2011 at 8:15 AM  

1) umat Muhammad

Semoga bermanfaat, dan kita boleh ambil pengajaran untuk diri kita.

Membuat kajian untuk diri kita dan pembangunan ummah.

BroHamzah

MK March 2, 2011 at 7:23 AM  

Salam ziarah, bro.
Satu perkara yang boleh dilihat pada gambar-gambar rijal itu, tanda sujud pada dahi...MasyaAllah...
Semoga kita semua dapat mencontohi mereka...

BroHamzah March 2, 2011 at 7:52 AM  

1)- MK

Wassalam, ya. Itulah kekuatan mereka.
BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP