Manfaat dari KPU 2010

Monday, October 25, 2010

Konvensyen Pembangunan Ummah 2010. Semoga Allah redha dan rahmati usaha ini


Manfaat dari KPM 2010

Oleh : BroHamzah

Alhamdulillah, syukur kepada Allah SWT yang memberikan segala kesempatan dan peluang untuk meneruskan kehidupan ini. Dan – saya – juga ingin melahirkan rasa penuh kesyukuran kepadaNya kerana dengan keizinan dan ketentuaan-Nya saya dapat hadir ke sebuah program yang memberikan banyak pengalaman, input dan maklumat kepada diri saya.

Konvensyen Pembangunan Ummah 2010

Bertempat di Masjid Putra, Putrajaya Konvensyen Pembangunan Ummah 2010 anjuran HALUAN Malaysia dengan kerjasama Masjid Putra berlangsung dengan jayanya dengan izin Allah SWT. Secara keseluruhannya, saya amat-amat puas hati dengan perjalanan konvensyen pada kali ini. Pengurusan yang kemas, sistematik dan teratur. Dan, ahli jawatan kuasa yang peka, serta sentiasa bersemangat bertungkus lumus untuk memberikan yang terbaik dalam memastikan konvensyen pada kali ini berjalan dengan lancar.




Segolongan pemuda yang hadiri untuk mengutip manfaat dari Konvensyen




Mengenali Tokoh-tokoh Masyarakat

Kali ini, saya dapat mengenali dengan lebih rapat tokoh-tokoh yang ditampilkan dalam pembentangan kertas kerja konvensyen. Mereka-mereka ini sememangnya terkenal, sangat arif dan sangat berkemahiran dalam bidang kepakaran mereka masing-masing. Mendengar, mencatat, dan memahami buah fikiran, cetusan idea dan pandangan mereka adalah antara fokus saya dalam menghadirkan diri dalam konvensyen ini.

Mereka-mereka yang saya maksud itu ialah :

Pengerusi Permodalan Nasional Berhad, YABhg. Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid

( Beliau menyentuh berkaitan isu pembangunan ummah dan memberikan beberapa perkara yang harus ada dalam KPI untuk membangunkan ummah pada parameter yang sebenarnya).

Professor Pendidikan Institusi Pendidikan UIAM YBhg Prof Dato’ Dr Sidek Baba,

( Beliau menjelaskan keharusan untuk memahami espitemologi ilmu yang harus menjadi tonggok keilmuan dan Islam, harus menjadi dasar utama pendidikan)

Penasihat Global Civilizations Study Centre UK YBhg Dr Kamal Tawfik ElHelbawy,

( Perkongsian beliau, adalah berkisar ketamadunan dunia Islam dan Barat. Pembentang beliau menarik perhatian para hadirin kerana banyak membawa perkongsian kisah benar dari UK untuk dijadikan iktibar dan perkongsian pengalaman).

Pengerusi QSR Brands Bhd YBhg Tan Sri Dato’ Muhammad Ali Hashim,

( Tan Sri, berjaya memberikan satu dimensi dalam soal Jihad Bisnes. Saya kira, pembentangannya menarik, bertenaga dan dihiasi dengan slide yang menarik. Beliau menyarankan kepada kita bahawa, penglibatan dalam perniagaan adalah salah satu perjuangan yang harus dititikberatkan jika ingin membangunkan ummah)

Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia(IKIM) YBhg Datuk Nik Mustapha Hj Nik Hassan,

( Datuk, dalam penbentangnya mengajak para peserta konvensyen untuk memahami keadaaan ekonomi ummah melayu secara terperinci dan beliau menegaskan juga bahawa agenda memantapkan ekonomi ummat Islam harus dilihat secara kolektif dan bersepadu.)

Pensyarah Institut Sains dan Teknlogi Nasional (ISTN) Jakarta, Indonesia YBhg Prof Dr Ir Agus Priyono,

( Beliau berkongsi berkaitan pengalaman dakwah di Indonesia dalam soal membangunkan ummah. Pembentangan penuh bersemangat dan berjaya menghidupkan suasana dewan walaupun berada di sesi petang)

Presiden HALUAN Malaysia YBhg Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman

( Dr Abdullah, menegaskan bahawa dasar model pembangunan ekonomi harus kembali kepada model yang telah digariskan oleh Islam. Apa yang dilaksanakan bagidan Rasulullah SAW harus dilihat serius dan perlu digerakan dalam kehidupan merangkumi apa jua bidang)

Wakil TERAS , Ybhg Tn Hj Muhammad Azmi Bin Abdul Hamid

( Seorang tokoh masyarakat yang mempunyai identity tersendiri. Orangnya kelakar, bersahaja tetapi setiap tutur bicaranya mengajak semua hadirin berfikir secara serius, dan bertindak dengan penuh disiplin)

Wakil WADAH, YBhg Prof Dato’ Dr Mohd Yusof Hj Othman.

( Beliau banyak berkongsi pengalaman dalam soal peranan NGO dalam konteks pembangunan ummah di Malaysia. )

Itu serba sedikit ulasan saya mengenai tokoh-tokoh dalam konvensyen pada kali ini. Sebelum ini, hampir kebanyakan daripada mereka, hanya saya kenali nama dan sumbangan serta kepakaran mereka. Belum pernah berdepan dan menghadiri ceramah atau seminar yang disampaikan oleh mereka. Tetapi, pada kali ini saya berkesempatan. Alhamdulillah.


Manfaat yang berharga

Terdapat beberapa perkara yang saya perolehi sepanjang menghadiri konvesyen kali ini :

Pertama, ( Memperkayakan maklumat)

Cuba memahami isu-isu yang berkaitan dengan permasalahan ummah secara lebih mendalam, serius dan melihatnya daripada kaca mata prespektif tokoh-tokoh Negara. Saya kira, medengar dan mengambil kira pandangan mereka-mereka yang sudah lama berada dalam bidang sebegini adalah perkara yang penting dalam merancakan lagi segala usaha bagi menangani permasalahan yang berlaku di kalangan ummah pada hari ini.

Isu-isu seperti pembangunan ekonomi, pengurusan pendidikan, keadilan sosial, kerancakan dakwah, perlaksanaan sistem penyelesaian yang lebih efektif adalah perkara-perkara yang banyak diketengahkan oleh para pembentang kertas kerja.

Dan, saya kira sebagai orang muda dan generasi pewaris masa hadapan – para remaja, pemuda dan mahasiswa harus didedahkan dengan perkara-perkara sebegini. Ia akan mempercepatkan proses kematangan dan kedewasaan kerana hal-hal yang diperbincangkan adalah sesuatu yang besar, dan serius. Soal pembangunan ummah berkait rapat dengan soal pembentukan generasi muda. Tidak dapat tidak, para syabab, rijak, para fityan harus ke hadapan dalam soal pembangunan ummah.


Kedua, ( Memperluaskan jaringan sosial)

Interaksi dengan para peserta yang hadir dalam konvensyen pada kali ini menyemarakan lagi hubungan interaksi dan memperkembangkan jaringan sosial antara semua pihak. Antara, mereka yang telah sedia kita kenal dan juga bersama membina tali perkenalan dengan individu yang baru ditemu dalam konvensyen ini. Semoga titik asas kepada perkenalan dan persaudaraan adalah berteraskan keimanan dan aqidah islamiyah.

Pembangunan Ummah, ia harus diusahakan

Harapan saya, segala yang diperpanjangkan di dalam konvensyen ini akan memberikan banyak pendedahan dan cetusan idea daripada banyak pihak untuk meneruskan usaha-usaha ke arah membangunkan ummah yang akan mendaulatkan sistem Allah SWT dimuka bumi ini. InsyaAllah.

Mudah-mudahan, ia akan menyatukan hati, jiwa, dan pemikiran kita untuk bersama-sama mendapat kebahagiaan dunia dan akhirat.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP