Bola Sepak, TRW & Saya

Sunday, October 21, 2012



Gomo Kelate Gomo



Foot ball – Bola kaki?

Bolak Sepak sangat sinonim dengan lelaki - Anda setuju?

Tentunya, ramai yang akan mengiyakannya. Jarang-jarang kita temui, orang lelaki yang tidak meminati bola. Sangat-sangat jarang. Benarkah  atau sebaliknya?

Sukan yang menghantui – Fobia!

Saya juga adalah salah seorang insan yang dahuluinya meminati bola sepak. Hampir-hampir ketagih dan gila dengan bola sepak. Piala Malaysia, Piala FA, Piala Dunia dan hatta piala cap kampung pun saya ambil peduli.

Tapi, itu dahulu. Namun sekarang tidak lagi. Semenjak accident yang memfobiakan saya dengan bola sepak. Semasa tingkat satu dan dua, ramai kawan-kawan yang patah kaki, tangan dan terkehil tulang-tulang badan kerana bermain bola. – Permainan yang kejam, ganas dan tidak berperikemanusian. – Itu tanggapan saya.

Dan, ada suatu peristiwa yang terus menguburkan minat saya - terus - dengan bola sepak. (Namun terpaksa dirahsiakan agar ia berlalu pergi dengan aman.)

Tambahan pula hal ini, dimomokan pula dengan sentimen, bola sepak itu perancangan yahudi untuk melalaikan umat Islam. Ia menambahkan lagi jurang antara saya dan bola sepak.

Sehinggalah, hilang minat dan kecintaan itu beransur-ansur. Dan, sekarang apabila sebut bola sepak, futsal dan apa jua seangkatan dengannya : saya tidak memberikan respon yang mengujakan!. Jika ada ajakan untuk berfutsal, berbola-bola dan sebagainya – ia benar-benar mematikan mode saya.

Akhirnya, saya telah membangkukan diri saya. Kaki sudah tidak berbisa dalam menendang bola. Skill-skill dan  kemahiran-kemahiran bola sepak semakin luput dan tumpul ditelan zaman. Lantaran itu, saya beralih kepada sukan yang lain seperti badminton, bola tampar dan bola takraw.

Yang penting, riadhah dan bersukan itu mampu dilaksanakan.

Anda pula bagaimana?


Kejayaan Semalam. Perincian di sini



The Red Warrior (TRW)

Walau apa pun, saya ingin ucapkan tahniah kepada The Red Warrior (TRW) atas kejayaan mereka semalam. Tugas yang digalas berjaya dilaksanakan dengan kerjasama pasukan yang terbaik dan permainan semalam cukup bertenaga dan best!

TRW, - Kelantan - benar-benar membuktikan kehebatan mereka sebagai gergasi Pantai Timur apabila kemenangan ini mencatatkan sejarah yang tersendiri kejuaraan treble musim ini. 3-2 dengan menewaskan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) semalam membuatkan para penyokong TRW pulang dengan senyuman kepuasan dan penuh makna!

Satu nama yang gah saat ini, bah terus menaikan nama mereka apabila menjulang piala Malaysia bagi musim 2012. Hebat penangan TRW ini. Suatu signal buat kita semua, bahawa penangan bola sepak tanah air masih berbisa dan mampu mencipta fenomenanya yang tersendiri.

Tahukah kalian TRW kini menduduki ranking ke–142 kelab-kelab dunia? Ia mengalahkan dan mengatasi kelab elit dunia seperti Newcastle United (164), Galatasaray (168) dan Los Angeles Galaxy (210) yang turu disertai oleh David Beckham, ikon bola sepak dunia.

Itu suatu pencapaian yang membanggakan buat Kelantan dan seluruh rakyat Malaysia. Statistik terbaru itu dikeluarkan oleh International Federation of Footbal History and Stattistics (IFFHS). Rujuk di sini.

Tahniah sekali lagi.

Saya

Saya senyum sahaja. ^^

Bola sepak adalah bola sepak. Ia tetap bulat dan berbentuk sfera.
Sepak la kemana-mana, ia akan bergolek pergi juga.
Soalnya, adalah kita. Ke mana kita akan pergi selepas ini?

-------------

BroHamzah
Semua bola bulat dan sfera. Jadi, saya bukanlah kaki bangku sebenarnya.^^

2 comments:

BroHamzah October 21, 2012 at 7:35 PM  

Ahmad Kamil Abdul Aziz

Kamil, apa khabar lama tak jumpa? Jangan gomo kawe.

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP