Kisah Benar : Surat-surat Suci

Sunday, April 29, 2012



Ia bukannya sebarangan "surat".




Kisah Benar : Surat-Surat Suci

Bismillah, terlintas dihati untuk berkongsi sebuah kisah dengan sahabat pembaca. Bukan kisah biasa-biasa, tetapi kisah yang pernah meninggalkan pengaruh dan bekasnya pada jiwa saya.

Begini kisahnya.

Ada sebuah keluarga yang sangat bahagia dan wajah ahli-ahlinya sentiasa dihiasi dengan keceriaan dan kegembiraan. Keluarga sederhana. Seorang ayah, seorang ibu berserta empat orang anaknya. Hidup mereka aman, tenteram dan saling kasih mengasihi.

Suatu hari, sang ayah terpaksa keluar merantau ke luar negara untuk mencari nafkah dan mempertingkatkan lagi pendapatan ekonomi keluarganya. Dirinya sedar, ahli keluarganya kian bertambah dan membesar. Akhirnya, dia membuat keputusan untuk merantau di negeri orang.

Maka, tinggallah si isteri dan anak-anaknya di rumah. Mereka sebenarnya begitu berat untuk berjauh dengan ayah mereka. Ini kerana, mereka sangat-sangat mencintai, mengasihi dan menghormati ayah mereka yang sangat penyayang itu.

Setelah berada di perantauan yang nun jauh di benua timur sana, sang ayah mulai menghantar surat kepada keluarganya yang dirindui saban waktu. Mana tidaknya, berpisah itu perit rasanya – tetapi apakan daya, dengan tujuan mencari sesuap nasi, pengorbanan ini harus dilakukan. Harapnya, agar surat itu mampu menjadi pengganti dirinya buat seketika.

Ahli keluarganya menerima surat pertama dengan penuh cinta dan suka. Berbunga-bunga hati mereka melihat surat daripada insan yang mereka sayangi tiba di perkarangan rumah. Sampul surat itu ditenung berulang kali. Dikucup-kucup sebagai tanda rindu. Wah! – Terasanya perasaan itu benar-benar terubat. Itulah penangan rindu! Masing-masing memeluk dan menciumnya bagaikan tidak mahu berpisah dengan surat itu.

Kemudian surat yang berharga itu, disimpan rapi dalam pembalut berwarna emas-keemasan yang indah sekali. Di samping itu, disembur dengan bauan pewangi yang sangat harum. Sekali sekala, sampul itu dikeluarkan dari pembalut untuk dibersihkan daripada debu dan habuk. Kemudian, ia akan disimpan semula dengan penuh penjagaan dan penelitian.

Hari demi hari berlalu, tibalah surat kedua, ketiga dan seterusnya daripada ayah mereka. Seperti biasa, surat-surat itu dijaga penuh rapi seperti surat pertama.

Beberapa tempoh masa pun berlalu. Maka, sang ayah pulang daripada perantauannya itu untuk menemui keluarga yang tercinta. Langkahannya dipenuh perasaan rindu yang membuak-buak ingin menatap setiap wajah ahli keluarganya dan terasa ingin memeluk mereka untuk melepaskan kerinduan.

Setiba di rumah.

Alangkah terkejutnya dia, apabila mendapati tiada seorang pun yang tinggal kecuali anak bongsunya. Dengan perasaan tertanya-tanya dan cemas dia bertanya :

Untuk mengetahui kisah selanjutnya, layarilah : 


0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP