1 Syaaban, Satu Harapan

Saturday, July 2, 2011

Bulan Syaaban, ia memberikan sesuatu signal buat diri ini

1 Syaaban, Satu Harapan


Assalamualaikum warahmatullah buat sidang pembaca sekalian. Alhamdulillah lafaz syukur kepada Allah SWT yang masih memberikan “peluang” untuk kita terus hidup dimuka bumi ini.

Pagi ini, saya bangun dan menyedari satu perkara. Hari ini telah masuk ke satu tarikh yang memberikan peringatan dan sebuah harapan.

1 Syaaban. Bermakna kehadiran kepada penantian Ramadhan kian hampir. Bulan Barakah semakin menjelma. Penantian setahun kini mendekati kemuncaknya.

Ia memberikan satu harapan yang bercahaya dan bersinar cerah. Ia memberikan “signal” yang jelas dan nyata kepada saya sendiri.

“ Wahai diri, adakah kamu sebenarnya telah bersedia dan ready untuk menjejaki bulan Ramadhan?,”
“ Bagaimana persiapan minda, jiwa dan fizikal di bulan sebelum ini?,”
“ Bersediakan untuk “menikmati” keindahan Bulan Ramadhan?,”
“ Adakah sesi warming up untuk memanaskan jiwa telah dimulakan?,”

Soalan-soalan itu bertubi-tubi memecahkan lamunan saya yang panjang. Terawang-awang di minda di ufuk Subuh yang hening.

Saya tertunduk sepi. Jujur kepada diri dan hati.

“ Belum”
“Bahkan, belum membuat apa-apa”

Saya memujuk nurani dan jiwa sendiri.

“ Masih ada harapan buatmu, Syaaban ini persiapkanlah segalanya. Mudahan-mudahan Allah SWT membuka pintu harapan buatmu”

Saya meneliti, mengamati dan membaca semula coretan saya sendiri. Warming Up Mengejar Piala Taqwa.

InsyaAllah, satu harapan baru buat saya.
InsyaAllah.

Komentar Seorang Hamba

(1) Marilah dengan waktu yang berbaki – satu bulan ini – kita melakukan persiapan dan persediaan yang benar, bersungguh-sungguh dan berfokus untuk menghadapi Ramadhan.

(2) Persiapan adalah kata kunci bagi meraih kejayaan yang sebenarnya di bulan Ramadhan. Jiwa, nurani dan hati yang dibersihkan dengan tarbiyah ruhiyah yang sebenarnya akan membawa suatu pengembaraan rohani yang luar biasa di dalam pengembaraan nurani di sepanjang bulan Ramadhan.

(3) Sedarlah wahai diri, bulan Syaaban ini Allah SWT berikan dirimu peluang dan harapan yang tinggi untuk mendekatkan diri kepada-Nya. Peliharalah dirimu daripada segala bentuk maksiat dan dosa. Semoga Allah SWT memandangmu dengan pandangan cinta, kasih dan rahmah.

(4) Isteri saya berkongsi sesuatu dengan saya, katanya : " Dosa yang paling tidak perasan (sedar) ialah merasakan diri tidak BERDOSA!," - Saya tersentak. Inilah persiapan utama yang harus digerakan. Menghilangkan, membersihkan dan mengikis segala dosa-dosa saya. Jawapannya ialah dengan "taubat".

4 comments:

Aku Anaemia July 2, 2011 at 7:39 PM  

salam...subhanallah...ana juga tersentak dgn kata2 zaujah enta" Dosa yang paling tidak perasan (sedar) ialah merasakan diri tidak BERDOSA!,"
syukran untuk kalian berdua...

Nazihah@Jiha July 2, 2011 at 11:39 PM  

Salam alaik

bersyukur masih diberi peluang untuk merasai bulan yg penuh kebaikan dan rahmat ini.

mudahan kita dpt hidupkan Syaaban dengan memperbanyakkan ibadah.

BroHamzah July 4, 2011 at 5:08 PM  

Aku Anaemia

Wassalam, peringatan untuk diri kita semua. InsyaAllah

BroHamzah

BroHamzah July 4, 2011 at 5:09 PM  

Nazihah@Jiha

Walaikumusalam. Harapan yang menggunung untuk meraih ketaqwaan di Bulan Ramadhan.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP