Reaksi terhadap Konsert Adam Lambert

Wednesday, October 13, 2010

Mendedahkan Kemungkaran, tanggungjawab kita bersama

Reaksi Terhadap Konsert Adam Lambert

Oleh : BroHamzah

Saya tidak pernah mengenali siapa kah sebenarnya artis barat ini.

Dan, baru terdengar namanya apabila terdapat beberapa bantahan terhadap konsertnya oleh beberapa pihak sebelum ini. Dengar kata, akan berlangsung malam ini,(14 Oktober) di Stadium Bukit Jalil.

Adam Lambert, disebalik nama itu terdapat bayangan-bayangan kelakuan dan moral yang negatif yang menjadi amalan kehidupannya. Dan sudah pasti, kehadirannya akan memberi impak dan kesan negatif secara langsung kepada anak-anak remaja di tanah air yang tercinta ini.

Sedikit maklumat berkaitan artis ini. Lambert, 28, merupakan penyanyi pop, penulis lirik dan pelakon daripada California. Album bekas peserta American Idol itu, For Your Entertainment pada 2009 terjual sebanyak 198,000 selepas seminggu berada dalam pasaran.

Sokongan

Saya menyokong tindakan dan desakan untuk membatalkan, mengharamkan dan menghapuskan segala bentuk konsert atau apa jua hiburan yang tentunya akan melalaikan generasi muda di Malaysia termasuklah konsert ikon barat ini. Kepekaan, sensitiviti dan sikap respon terhadap perkara mungkar sebegini harus dilaksanakan sesegara mungkin dan pihak berwajib harus sedar bahawa ia harus dinilai, dan dibatalkan tanpa berfikir panjang.

Dalam sebuah hadis yang seringkali kita dengar, dan baca :

عن أبي سعيد الخدري

سمعت رسول الله یقول

من رأى منكم منكرا فليغيره بيده، فإن لم یستطع فبلسانه، فإن لم یستطع فبقلبه. وذلك أضعف الإیمان

رواه مسلم

Hadis diriwayatkan oleh al-lmam Muslim.


Daripada Abu Sa'id al-Khudrie r.a. beliau berkata: “ Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:
Barangsiapa di kalangan kamu melihat suatu kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengantangannya. Sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan lidahnya. Sekiranyadia tidak mampu maka hendaklah dia mengubahnya dengan hatinya. Yang sedemikian itu adalah selemah-lemah iman.

Di mana kita?

Suatu persoalan yang harus dijawab.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP