Trainer Islamik - Mencari ERTI Sebuah Perkongsian

Sunday, November 8, 2009

Perkongsian - Kunci Untuk Memberi Seikhlas Hati

Trainer Islamik – Mencari ERTI Sebuah Perkongsian

Oleh : BroHamzah

Hari ini saya baru sahaja selesai menjalani Kem Kesempurnaan Ibadah bersama pelajar-pelajar Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Kuala Perlis.Sebuah kem yang banyak memberi pengalaman baru dan pengajaran untuk terus mempertingkatan perkongsian serta kemahiran dalam mengendalikan sesebuah program berbentuk kem. Tanpa bantuan Fasilitator, saya dan beberapa orang rakan diamanahkan untuk menjalankan program yang melibatkan 150 orang pelajar. Saya mengambil peluang ini sebagai CABARAN. Dan saya sememangnya sukakan cabaran.

Sememangnya dalam mengendalikan kursus sebegini, akan timbul pelbagai perasaan dalam diri saya. Rasa gementar, takut, berdebar-debar, seronok, ceria dan bersemangat. Perasaan yang bercampur baur ini akan terus dirasai sehinggalah saat-saat program berakhir. Kekadang dalam jiwa kita, kita bimbang akan kritikan, teguran dan komen para peserta dan orang yang berada dalam program kendalian kita. Bagi saya ini suatu perasaan yang normal.

“ Kita sebenarnya tidak dapat memuaskan hati semua pihak sama ada peserta, urusetia dan penganjur, Jika ini lah perasaan yang ada, kita sudah berada dalam titik tolak sebuah kegagalan. Yang mesti kita lakukan ialah melaksanakan segalanya dengan cara TERBAIK.” Ujar saya kepada seorang teman.

Namun, disana adalah erti dan makna yang lebih bererti kepada saya. Dengan kem sebegini, saya belajar untuk memberi dan berkongsi.

Saya bercita-cita untuk menjadi seorang Trainer Islamik professional. Niat saya ialah untuk berkongsi segala ilmu dan pengalaman kepaa para peserta yang mengikut kursus dan kem dibawah kendalian saya. Dan saya jadikan semua kem yang saya ikuti sebagai medan amal untuk memberi dan memberi.

“ Anta tau, apa yang ana dapat dengan memberi,” Soal saya kepada seorang sahabat yang dikasihi.

“ Apa dia?”, katanya sambil tersenyum.

“ Kepuasan dan Kebahagiaan,” Ujar saya sambil mengukirkan sebuah senyuman kepadanya

Dengan mengiatkan diri dalam kem sebegini, saya sememangnya dapat menyampaikan dan berkongsi segala perasaan, pengalaman, pengetahuan dan ilmu yang sedikit ini kepada semua orang. Inilah nilai keutamaan yang saya letakkan dalam hidup saya. Bagi saya, inilah medan yang akan membuahkan amal soleh untuk saya jadikan bekalan sebelum hari pertemuan dengan Allah SWT.

“ Jadilah Dirimu Untuk Memberi Sebanyak-banyaknya, bukan untuk Menerima Sebanyak-banyaknya!”

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP