Kehilangan

Tuesday, November 10, 2009

Kehilangan Islam Yang Kelam ,Yang Akan Kembali Bersinar

Kehilangan
Oleh : BroHamzah

Setelah memiliki sesuatu yang amat kita hargai dan sayangi, sudah tentu ia akan menyenangkan dan menggembirakan hati kita. Namun, apabila Allah SWT menarik balik pemberian sesuatu nikmat itu daripada jagaan dan pemilikan kita, kita pasti akan merasai kehilangan. Teringat kata-kata seorang Hukamak : “ Manusia seringkali menghitung nikmat yang telah tiada.”

Saya masih teringat satu kursus yang berbentuk kem yang saya ikuti semasa Tahun satu di IPT. Kem ini berbentuk Islamik dan banyak pengisiannya ke arah pembentukan Kefahaman Islam yang sebenar. Salah satu pengisian slot ceramah yang sangat saya tersentuh adalah satu penyampaian yang disampaikan oleh seorang Murabbi saya dalam proses Tarbiyah ini iaitu Sir Rosdi Baharom. Dan pada ketika itu tajuk yang disampaikan ialah Konsep Kesedaran Islam yang sebenar. Dibawah huraian tajuk ini ada satu tajuk kecil iaitu Kehilangan.

“ Jika kita hilang satu barang yang sangat kita sayangi dan hargai dalam hidup, apa yang kita rasai?Kita rasa seolah-olah dunia ini kelam dan jiwa kita resah kerana kita kehilangan sesuatu yang sangat penting dalam hidup.” Kata-katanya penuh dengan sentuhan kejiwaan.


“ Hari ini kita sebenarnya kehilangan sesuatu yang sangat penting dalam kehidupan tamadun kemanusian. Kita kehilangan Islam sebagai satu cara hidup!.” Tegasnya

Hari ini kita kehilangan Islam yang seharusnya menjadi satu cara hidup dan kita bernaung di bawah cahaya kebenarannya. Kita kehilangan keperibadian-keperibadian mukmin contoh yang hidup yang mampu menjadi contoh kepada sesiapa sahaja. Kita kehilangan akhlak Islamiyah yang seharusnya menghiasi kehidupan ini di dalam pergaulan masyarakat. Kita kehilangan kekuatan Iman yang menjadi sumber kekuatan utama Mukmin dalam menghayati dan menjiwai Islam di dalam kehidupan yang sebenar.

Saat saya diuji dengan kehilangan barang-barang yang saya miliki, ketika itu baru lah saya memahami erti kehilangan yang sebenar. Apatah lagi jika kita kehilangan suatu khazanah yang benar-benar berharga dalam ketamadun Islam iaitu cara hidup Islam itu sendiri.

0 comments:

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP