Lantunan Ayat-ayat Cinta

Wednesday, May 11, 2011


Cita-cita, impian dan hasrat untuk menghafal Al-Quran. Agar ruh Al-Quran menjiwai setiap relung perasaan, memberikan kekuatan kepada hati dan dizahirkan dalam amalan serta tindakan.


Oleh : BroHamzah

Saban waktu, aku lebih suka menyendiri
Melihat detik-detik waktu yang berlepas pergi
Sungguh, dunia ini dicipta penuh dengan keperitan yang menyentap hati
Sehingga, andai diriku tersungkur - ia sukar untuk bangkit kembali
Namun, sebagai hamba Ilahi yang hina lagi dhaif ini
Aku tahu, setiap yang berlaku didunia ini adalah didikan Ilahi

Dan, ketika itu suatu bisikan lembut menyapa sanubari
Sentuhan yang benar-benar dalam lagi bersemi
" Carilah kekuatan di lembaran kitab suci"
Kalimah itu berlegar-legar bahkan berulang-ulang kali..

Masih segar dalam benak fikiran dan minda saya, apabila emak menyatakan hajatnya : " Emak hajat kalau boleh di dalam keluarga kita ini ada ahli huffaz Al-Quran. Maksud mak, menghafal 30 juzuk Al-Quran. InsyaAllah - Cahayanya akan menyinari seisi keluarga kita." Hajat, impian dan hasrat emak ini sungguh mulia. Pernah mak sebut, jika tidak dapat semua - seorang pun tidak mengapa. Namun yang pentingnya ialah semuanya menjiwai, menghayati dan mengamalkan segala intipati kandungan Al-Quran dalam kehidupan. Siapa di kalangan kami yang akan mengerakan hasrat murni ini

Seorang mukmin harus membiasakan diri untuk membaca Al-Quran dengan pembacaan yang perlahan-lahan, penuh tadabbur (memperhatikan) dan khusyu'. InsyaAllah - dengan izin Allah SWT - akan terbukalah kunci-kunci pintu hatinya, bersinar dan terserlahlah cahaya Al-Quranul Karim dan terasalah kemanisannya di seluruh jiwa dan pelusuk dirinya. Bagaimanakah untuk mengagendakan jadual harian agar ia sentiasa terisi dengan Al-Quran?

Tanda kita mencintai Allah SWT ialah kita suka, gembira, seronok dan bahagia berdampingan dengan Al-Quranul Karim. Saban hari, masa yang ada diusahakan dengan bersungguh-sungguh untuk menatap Al-Quran, membaca dan melantunkan bacaan dengan penuh perasaan dan jiwa yang benar-benar hidup. Generasi Al-Quran adalah generasi yang kita idamkan dalam proses pendidikan ini. Generasi yang mencontohi generasi awal para sahabat yang digelar generasi Al-Quran yang unik. Mereka dididik dengan ruh Al-Quran sehingga apa yang terkandung di dalam kalbu (hati) mereka berupa keimanan yang mantap, keyakinan yang kukuh, ketulusan yang jernih dan kejujuran yang setia. Inilah kekuatan, kehebatan dan keunggulan mereka. Kekuatan yang tiada tandingan. Inilah kekuatan ruh Al-Quranul Karim.

Rumah tangga yang berkat, penuh rahmat dan keampunan Allah SWT adalah rumah tangga yang hidup dengan ruh Al-Quran. Perhiasannya ialah ayat-ayat cinta dari Ilahi yang bukan sekadar pergantungan di dinding-dinding mahupun sudut-sudut dekorasi rumah semata-mata tetapi ia menghiasi keperibadian dan akhlak setiap ahli rumah . Perhiasan inilah yang mengikat jiwa-jiwa ahli keluarga sehingga mereka saling cinta-mencintai antara satu dengan yang lain kerana Allah SWT. Rumah yang tidak kedengaran bacaan Al-Quran di dalamnya adalah rumah yang kelam, suram dan gelap tanpa cahaya. Bahkan ia juga umpama rumah yang usang menanti saat untuk roboh walaupun pada zahirnya ia indah bagaikan istana kaca.

Program menghafal Al-Quranul Karim harus direncanakan secara tersusun, sistematik dan terancang dalam setiap unit-unit di dalam institusi pendidikan. Samaada badan organisasi, persatuan, atau unit sekecil institusi keluarga - agenda membaca, menghafal, memahami dan mengamalkan Al-Quran harus ada. Bukan sekadar mengadakan sahaja, tetapi ia harus diwajibkan sebagai agenda terpenting pembangunan keinsanan dan kemanusiaan.

Nabi Muhammad SAW sentiasa berkekalan membaca Al-Quran dan memohon ke hadrat Allah SWT supaya menjadikan Al-Quran itu sebagai penawar dan pelembut bagi Baginda, menjadi sinaran kepada penglihatannya serta pengubat segala kekecewaan dan kedukacitaan Baginda. Al-Quran akan menciptakan kebahagiaan jiwa dan kedamaian di dalam dada. Kita bagaimana? Adakah Al-Quran menjadi pengubat dan penawar utama kepada setiap permasalahan yang hadir dalam kehidupan kita?

" ( Iaitu ) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ketahuilah, hanya dengan mengingati Allahlah, hati akan tenteram."

[ Ar-Ra'd 13 : 28]

Tenangkan diri kita dengan mendengarkan bacaan yang indah, lembut dan menyentuh hati dari kitab suci Al-Quran. Bacaan daripada qari-qari yang lembut, bagus dan merdu - dapat menghantarkan kita kepada keredhaan Allah SWT dan ketenangan. Ia juga akan dapat menimbulkan keyakinan, kesejukan dan ketenteraman di dalam hati kita. InsyaAllah. Luangkanlah masa dalam sehari semalam unntuk membuka radio, rakaman kaset , MP3 atau laptop peribadi agar kita dapat mendengar alunan ayat-ayat cinta Allah SWT yang dibaca oleh qari-qari yang dikagumi.

Komentar - Seorang Hamba
  • Kerasnya kehidupan dengan pelbagai ujian, musibah dan dugaan telah banyak mengeraskan dan menggelisahkan jiwa kita bahkan mengusik ketenangan yang ada. Maka, rendamkanlah kegelisahan dan kekacauan itu dengan keindahan alunan suci dan zikir kepada Allah SWT. InsyaAllah, rasailah kemanisannya.

  • Setiap hari, apabila keletihan, kepenatan dan kelelahan - Al-Quran akan dicapai, dibuka dan ditatap. Mata tertumpu kepada setiap huruf yang mengindahi kalamullah ini. Saat ini, segala rupa gangguan, kepedihan, ketakutan, ketidakupayaan dan keperitan - akan beransur hilang apabila mendengar firman Allah SWT. Hati terasa nyaman, segar, sejuk dan kembali segar. MasyaAllah - luar biasannya ayat-ayat suci ini.

  • Marilah menyempatkan diri membaca Al-Quran, baik ketika sibuk mahupun ketika masa terluang. Senandungkan Al-Quran di dalam rumah yang indah binaannya, di sudut-sudut lapang pejabat, di tepi-tepi sungai, di pinggiran hutan yang merimbun, di dalam kereta yang meluncur di kota raya, di masjid-masjid yang ukirannya mempesona dan di seluruh bumi milik Sang Maha Pencipta. Semoga kalimah-kalimah suci bergema di mana-mana.

BroHamzah
Pengkalan Chepa I Kota Bharu
12 Mei 2011
3.35 Petang

2 comments:

hamba Ilahi May 21, 2011 at 7:40 AM  

assalamualaikum ustaz,
ana izin copy paste gambar ye~
amat bermakna nak share dengan kawan2 yang lain~
syukran jazilan.

brohamzh May 21, 2011 at 8:51 AM  

hamba Ilahi

Walaikumusalam, dipersilakan. Semoga Allah rahmati saudara/i.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP