Selingan Di Alam Maya Ini - Belajar bersajak

Sunday, April 10, 2011

Kepada Allah SWT , segala perasaan dan rasa hati ini dicurahkan.



Sajak : Selingan Di Alam Maya Ini
Oleh : BroHamzah

Suatu saat, ada satu sajak saya yang lama telah ditunjukan kembali oleh zaujah saya kepada saya. Katanya, ia dipetik daripada blog lama saya. Saya hampir melupainya. Alhamdulillah, saya membaca kembali sajak tersebut. Simple dan biasa-biasa sahaja.

Dalam - ruangan - itu, ia mengingatkan kepada cetusan, rasa hati dan getusan hati saya pada suatu masa dahulu.

Wanita yang ku KASIHI
adalah pencinta Tuhannya
yang mengalir cinta, takut dan harap
yang menguasai perjalanan hidupnya
setiap masa
sehingga Dia memanggilnya.

Perempuan yang aku RINDUI
adalah perempuan yang di wajahnya
terpancar sinar nur Ilahi
lidahnya basah dengan zikrullah
di sudut hati kecilnya
sentiasa membesar Allah

Wanita yang aku CINTAI
yang menutup auratnya
dari pandangan mata ajnabi
kehormatan dirinya menjadi mahal
biarpun namanya tidak terkenal di bumi
nilainya tetapi di langit, ia disanjung tinggi

Perempuan yang aku SAYANGI
bersyukur dengan apa yang ada
yang bersabar dengan apa yang tiada
cinta kepada hidup yang sederhana
yang tidak bermata dunia.

Wanita yang aku SUKAI
adalah sejuk mata memandang
dek terlihat keluhuran akhlaknya
menjadi sumber ketenangan jiwa
bila hati bergelora

Perempuan yang aku IDAMI
adalah yang mengingatkan hatiku
kepada Ar-Rahman, Ar-Rahim
bila rohku melupai janji pada Ilahi

Wanita yang aku SANJUNGI
menjadi dian pada dirinya sendiri
menjadi pelita kepada bakal putera-puteriku
untuk meneruskan perjuangan
di kemudian hari

Dia yang solehah temanku yang paling akrab.

BroHamzah
Sajak penuh harapan, doa & munajat
Oktober 2006

Pesanan Pena :

1) Saya mohon maaf kerana belum memberikan respon dan maklum balas berkaitan slot Cerna Minda. Tidak sangka terdapat banyak komentar, pandangan serta hujjah yang sangat-sangat bernas daripada kalian semua. InsyaAllah - dengan izinNya - saya akan kongsikan nanti.

2) Semoga kita sentiasa memperbetulkan dan memperbaharui niat dalam apa jua tindakan yang kita lakukan dalam hidup ini. Sangat bimbang ia akan merosakan dan membinasakan amalan. Marilah kita semua saling ingat-memperingati, lengkap-melengkapi dan bantu-membantu antara satu dan yang lain. InsyaAllah - BH, Rumah Belia PJ

6 comments:

Qawiem Khairi April 10, 2011 at 8:00 AM  

salam abg ali,
wah2, (",)
ayat-ayat cinta yg penuh hikmah,
ada sanbungannya x abg ali?

ya2,
setuju dgn pesanan pena di atas..

.::: mr IQ :::. April 10, 2011 at 5:50 PM  

wah, abg ali pandai bersajak la...
best, penuh makna.
semenjak dah kawin, makin mantop je abg Ali ni... uhuhu

BroHamzah April 10, 2011 at 7:29 PM  

1)- MQ

Wassalam, ini sajak lama la akhi. Sekitar tahun 2006. Dah lama.

Sambungan, ana ini bukan jiwa puitis seperti anta, tetapi kekadangan berhasrat untuk menukilkan seperti itu dipena.

BroHamzah

BroHamzah April 10, 2011 at 7:30 PM  

1)- mr IQ

Ia hanya nukilan biasa, belajar bermain bahasa dan susuna ritma keindahannya.

BroHamzah

SINCERE SERVANT April 11, 2011 at 5:29 PM  

Wahai yang bermain kata dengan sajak yang indah ini...
apakah telah anda temui 'perempuan' seperti di atas?
jika belum semoga saling mendidik dan terdidik ke arah itu, insya-allah.

-SerVanT-

BroHamzah April 11, 2011 at 7:36 PM  

1)- Puan Servant.

Satu seruan dan ingatan yang menyentak kalbu!
- Mencarinya di sisi hati dan sanubari.

('',)

-BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP