Bercinta dengan Dakwah

Friday, April 1, 2011

Bercinta dengan Dakwah : Bekalan terbaik untuk bekalan akhirat


Bercinta dengan Dakwah
Oleh : BroHamzah

Cinta?

Ia adalah ungkapan, namun adalah yang lebih tepat dalam membicarakan soal cinta ini.
Cinta itu, ialah adalah soal perasaan, cetusan, getusan dan aspek dalaman.

Cinta adalah satu perasaan yang sangat sukar untuk diterjemahkan hakikatnya. Namun ia adalah suatu perasaan yang unik dan ia mampu menjadi seseorang itu daripada insan biasa kepada luar biasa.

Cinta juga bererti kemahuan, keasyikan, tarikan, kerinduan, dan keresahan yang wujud hasil daripada keterikatan perasaan kepada seseorang atau sesuatu. Cinta adalah penggerak yang menjadikan kita manusia yang terbaik dalam banyak perkara dalam kehidupan. Tidak kurang juga, cinta ini boleh membinasakan dan merosakan malah boleh menjadikan seseorang itu manusia yang sebaliknya.

Bicara perkongsian pada saat ini bukannya cinta biasa, tetapi apa yang ingin saya nyatakan ialah cinta terhadap jalan dakwah iaitu jalan menyeru kepada kebaikan dan mendekatkan diri kepada Allah SWT. Ianya bukannya sebarangan cinta malah terikatan jiwa dan ruh terhadap cinta ini sangat istimewa dan lain daripada lain.

Ada 2 (dua) pilihan ketika bertemu cinta, sama ada jatuh cinta atau membangunkan cinta. Jika saya, saya akan memilih yang kedua. Agar cinta saya nanti menjadi istana, tinggi mengapai syurga. Namun, jika cinta terhadap sesuatu yang istimewa maka saya ingin jatuh cinta dan juga membangunkan cinta terhadapnya sedalam-dalamnya. Cinta terhadap dakwah mulai berputik dengan jatuh cinta kepadanya dan disemarakan cinta ini agar terus mekar selamanya.

Bercinta dengan Dakwah

Jika dakwah adalah nafas-nafas yang terhembus setiap saat, maka jagalah agar ia tetap terhirup dan kita tetap hidup kerananya.

Jika dakwah dan tarbiyah adalah pedang-pedang yang siap dihunuskan, maka jadilah dalang-dalang yang akan memainkannya di medan laga.

Jika dakwah adalah jalan yang panjang, maka jangan berhenti sebelum kita temukan penghujungnya yang terang-benderang.

Jika dakwah adalah bunga, maka serbukanlah rekahnya agar ia terus menebarkan wangian ke seluruh penjuru dunia.

Jika dakwah itu adalah lambang kecintaan yang mendalam, maka benihkan dan semaikanlah perasaan itu agar ia menjadi sesuatu yang sentiasa dirindui dan disayangi sehingga ke akhirnya.

Lambang kecintaan

Tumbuhnya perasaan cinta ini, - bagi saya bukan ia hadir secara tiba-tiba atau ajaib. Ianyaa dalah perasaan yang hadir dalam lingkungan kehidupan ini secara bertahap dan ianya melalui satu proses yang panjang.

Kecintaan kepada dakwah akan terus subur dan hidup apabila jiwa dan hati kita sentiasa dihubungkan kepada Allah SWT dan dekat denganNya. Inilah rahsia untuk kesentiasaan untuk menghirup udara dakwah sepanjang hayat. Ia terletak pada kesolehan hati dan kesempurnaan jiwa yang bersih dan jernih.

Kecintaan kepada dakwah didasari dengan dasar yang sangat nyata, benar dan sahih. Dasar kecintaan ini adalah kecintaan yang mutlak kepada Allah SWT tanpa ragu-ragu dan syak. Ia terus berkembang subur dengan perasaan takut dan kecintaan yang sepenuhnya kepada Allah SWT.

Dan antara lambang kecintaan kepada dakwah ialah kesanggupan dan sifat mujahadah yang tinggi melawan nafsu nafsu dan memerangi gejala dosa dan mungkar secara konsisten. Ia berlaku secara penuh sedar, faham dan yakin.

Seorang Salaful Soleh. Maimun Bin Mahran pernah berpesan :

“ Apabila seseorang hamba Allah SWT melakukan dosa maka akan wujudlah di dalam hatinya satu titik hitam. Apabila dia meninggalkan dosa itu dan bertaubat bersinarlah semula hatinya. Apabila dia kembali melakukan dosa akan tumbuhlah semula titik hitam di hati itu sehingga hatinya berkarat.”

Ungkapan Fudhail Bin ‘Iyadh :

“ Bila engkau sulit untuk bangun di malam hari dan sulit berpuasa sunnah di siang harinya, ketahuilah engkau tengah terbelenggu oleh dosa-dosamu.”

Pesan seorang Ulama ;

“ Barang siapa yang ingin jiwanya bersih, maka bersihkanlah amal-amalnya. Barangsiapa yang membersihkan jiwanya, maka ia pasti dibersihkan, barangsiapa yang mengotori jiwa, maka ia akan dicemari.”

Tuan Haji Noorazman Shamsudin pernah menyebut dalam satu penyampaiannya ketika saya di IPT berkaitan Tarbiyah :

“ Tarbiyah bukan untuk tarbiyah, tetapi tarbiyah adalah (melaksanakan) untuk dakwah dan jihad.”

Muhammad Iqbal bermadah dengan bait-bait indah yang menyentuh rasa :

Bersihkanlah dirimu, lahir dan batinmu!
Hanya dengan kesucian ruh jua amanah dan risalah ini dapat engkau jalankan

Risalah dan amanah ini adalah suci
Dia tidak boleh dipegang oleh tangan yang kotor, jiwa yang berlumuran dosa dan noda
Hanyalah dengan kesucian ruh engkau dapat memikul tugas dan beban yang berat ini.

Sucikanlah dirimu, lahir dan bathin, baru engkau ajak manusia menempuh jalan kesucian
Thahirum Muthahir, suci dan mensucikan, itulah peribadi mukmin yang sejati

Tangan yang berlumuran darah maksiat tidak mungkin akan berbuat khairat kepada dunia dan manusia

Jiwa yang kotor dan penuh dosa tidak mungkin akan memberikan isi dan erti kepada dunia dan manusia.

Langkah dan proses untuk mencintai dan menggabungkan diri dalam dakwah ialah proses yang menuntut pengorbanan yang tinggi dan kesanggupan untuk bermujahadah serta berjihad dalam ruangan lingkup kehidupan seorang muslim dan muslimah yang sebenarnya.

Bekalan Kecintaan Terhadap Dakwah

Inilah bekalan yang terbaik untuk dibawa pulang di saat hari pertemuan dengan Allah SWT. Tidak bekalan yang lebih baik, daripada bekalan dakwah yang isinya ialah taqwa. Tanpa kecintaan yang sebenarnya terhadap dakwah illallah ini, sudah tentu kita tidak akan mempunyai keghairah untuk sentiasa bersama dengannya. Bergerak dan hidup untuk dakwah yang suci dan menyucikan ini.

Abdullah Nasih Ulwan dalam sebuah bukunya yang sangat baik untuk ditatapi iaitu Madrasah Para Duat dibawah tajuk “ Rohaniyah Dai” menekan tentang pentingnya bekalan taqwa kepada para dai. Katanya : “ Apabila engkau melangkahi jalan tersebut ( jalan dakwah), engkau akan merasai tiupan sepoi-sepoi bayu keimanan, membekali sengkau dengan bekalan ketakwaan, menyinari jiwamu dengan sinaran kerohanian dan jadilah engkau insan yang soleh, mukmin yang bertaqwa, muslim yang warak dan lelaki yang ikhlas.”

Firman Allah SWT dalam Surah Al-Anfal yang bermaksud :

“ Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertakwa kepada Allah, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan Allah sememangnya mempunyai limpah kurnia yang besar.”

( Al-Anfal 8 : 29)

Ya Allah, bimbingilah aku dan ampunilah segala dosa kami

Ya Allah, matikanlah kami pada jalan ini dengan penuh keredhaan dan rahmat Mu

Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada ummat ini seluruhnya untuk terus mengembangkan serta mendaulatkan syariatmu.

Ya Allah, tanamkanlah rasa cinta yang mendalam dalam diri kami untuk terus mencintai deen Mu dan dakwah ini.

Munajat : BroHamzah & Zaujah

Penutup : Komentar seorang hamba

1) Saya teringat kata-kata seorang Murabbi saya : “Allah tidak perlukan kita untuk menggerakkan dakwahnya tetapi kita yang mengharapkan rahmatNya supaya dipilih untuk berada di jalan yang mulia ini. Kalau semua kita nak meninggalkan dakwah ini maka Allah akan gantikan dengan kaum lain yang mungkin tidak pernah kita kenal.”- Justeru, bergabung dengan dakwah adalah pemilihan Allah SWT & berusaha dengan doa, gerak daya bersungguh-sungguh dan tawakkal kepada-Nya : adalah pilihan kita untuk membumikannya.


2)- Dakwah adalah satu reaksi kepada keimanan. Jika wujud satu suasana yang bertentangan dengan keimanan – maka keimanan itu akan bertindak untuk mengubah suasana agar ia selaras dengan tuntutan keimanan. – My Zaujati. ( Alhamdulillah)

8 comments:

Unknown April 2, 2011 at 12:22 AM  

dikatakan dakwah itu sendiri adalah cinta.

"Allah tidak perlukan kita untuk menggerakkan dakwahnya tetapi kita yang mengharapkan rahmatNya supaya dipilih untuk berada di jalan yang mulia ini. Kalau semua kita nak meninggalkan dakwah ini maka Allah akan gantikan dengan kaum lain yang mungkin tidak pernah kita kenal.”

tapi kitalah umat terakhir. siapa lagi kalau bukan kita yang menggerakkan dakwah ni. beringat-ingat. jzkk..

Ar-Rasyid April 2, 2011 at 12:31 AM  

Alhamduillah..article yang menarik dan penuh bermakna..mohon share untuk santapan rohani ya akhi :-)
jazakllh..

BroHamzah April 2, 2011 at 1:19 AM  

1)- Fareha Azhar

Kita ummat Muhammad SAW. Ummat dakwah.
Menuju redha Allah.

BroHamzah

BroHamzah April 2, 2011 at 1:20 AM  

1)- Ar Rasyid

Dipersilakan, insyaAllah

BroHamzah

BroHamzah April 2, 2011 at 6:25 PM  

1)- iman airie

Alhamdulillah, moga bermanfaat.

BroHamzah

.::: mr IQ :::. April 3, 2011 at 4:59 PM  

aduss...
hati ku sunguh kotor.. layakkah?

(sajak mohamad iqbal tu, betul2 menusuk hati)

BroHamzah April 3, 2011 at 9:47 PM  

1)- mr IQ

Bersih,jernihkan dan putihkan hati.
Itulah kejayaan hakiki.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP