Motivasi : Inspirasi Ke Puncak

Wednesday, April 20, 2011

Membara dalam jiwa : Motivasi diri full sentiasa!


Motivasi : Inspirasi Ke Puncak
Oleh : BroHamzah

Terasa ingin membakar semangat diri dan membangkitkan motivasi diri. Tidak mahu dihantui kelemahan, kemalasan, kelesuan, keletihan dan kepenatan yang membunuh jiwa yang membara.

Jadikan setiap minit suatu keajaiban dan setiap hari suatu kehebatan.

Waktu yang berlalu, ia tidak berulang kembali. Masa adalah kehidupan. Terfikir dengan sepenuh hati, bagaimana untuk melalui sisa-sisa kehidupan dengan karya yang benar-benar mengugah jiwa. Kini, benar-benar mendalami ilmu seni mengolah kehidupan dan kematian agar titik akhirnya membuahkan sesuatu yang menjaminkan kesejahteraan di akhirat sana.

Orang yang berjaya ; diredhai Allah SWT kerana keimanannya, disayangi keluarganya kerana kelembutannya, dicintai manusia kerana akhlaknya, dihormati masyarakatnya kerana manfaat yang diberikannya.

Kejayaan, kemenangan dan kecemerlangan – sentiasa melekat dan dekat di hati. Sungguh, selalunya rasa ingin memaksa diri untuk mengikuti semua jalan-jalan, lorong-lorong dan denai-denai yang telah dilalui oleh manusia yang telah berjaya.

Umar Bin Abdul Aziz berkata : “ Sungguh aku memiliki jiwa yang merindu. Jiwa yang merindui kepimpinan, maka aku mendapatkannya, merindui khalifah maka aku meraihnya, dan sekarang jiwa itu merindui syurga.”

Meniti jalan ke syurga adalah laluan dan kebiasaan orang-orang soleh. Terbaca kisah luar biasa mereka dalam kesungguhan, komitmen, keseriusan dan keazaman dalam melaksanakan amalan soleh. Diri ini kerdil – masih jauh daripada bayangan keperibadian mereka.

Orang yang berjaya mesti memiliki kekuatan pengamatan, memberi sepenuh konsentrasi, menjaga waktu, selalu menghayati dan memiliki wawasan yang jauh ke hadapan.

Cita-cita ialah jalan kejayaan, kesungguhan ialah kenderaannya.

Sesiapa yang memiliki cita-cita yang membakar, jiwa yang teruja, usaha yang giat dan kesabaran yang berterusan, maka dia memenuhi kriteria orang yang ulung.

Makanan yang paling lazat ialah makanan yang dimakan ketika lapar. Air yang paling nikmat ialah air yang diminum ketika kehausan. Tidur yang paling nyenyak ialah tidur dalam keadaan keletihan. Kejayaan yang paling indah ialah kejayaan sesudah melalui pelbagai rintangan dan pengorbanan untuk merealisasikannya.

Manusia yang sanggup melalui pengorbanan dan bersusah payah, dialah adalah manusia yang bersedia untuk melalui detik-detik kemenangan di hari muka.

P E S A N A N

Alhamdulillah - anda telah membaca kesemua coretan dan perkongsian di atas. Dan sekarang, fokus betul-betul. Baca yang telah diboldkan sahaja.

Apakah yang dapat anda simpulkan?



4 comments:

Fasihah Supian April 20, 2011 at 7:46 AM  

terima kasih atas peringatan, semoga kita semua berjaya dunia dan akhirat...

BroHamzah April 20, 2011 at 8:38 AM  

1)- Fasihah Supian

Alhamdulillah, sama-sama. Semoga bermanfaat.
Kejayaan dunia dan akhirat impian bersama.

BroHamzah

mawaddah najwa April 21, 2011 at 3:33 AM  

this article really inspired me. thank you! membaca di saat tenga down dengan sikap diri yang tak mampu melawan bisikan syaitan.
syukran . syukran.

BroHamzah April 21, 2011 at 9:20 AM  

1) mawaddahnajwa

Alhamdulillah, semoga ia bermanfaat. Kekuatan jiwa itu ia adalah pemberian Allah SWT. Dan mohonlah daripada-Nya.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP