Musang King

Monday, April 25, 2011

Anda kenal dan tahu mengenainya?

Musang King
Oleh : BroHamzah

Hujung minggu lepas, saya mendapat satu pengalaman yang baru. Berkenalan dengan musang king.Kenapa pelik sahaja bunyinya? Mesti ada yang tertanya-tanya. Saya ingin bersantai sejenak setelah kepenatan bermusafir jauh beberapa hari ini.

Alhamdulillah, Maha Suci Allah SWT – yang memberikan kesempatan, peluang dan ruang kepada saya untuk bermusafir untuk minggu ini. Musafir yang akan memberikan banyak pengalaman, perkongsian, cetusan dan gerak hati bersama sahabat saya. Cuma, saya hajat ingin berkongsi satu pengalaman dengan anda. Iaitu saya diberi keizinan oleh Allah SWT merasai Musang King.

Kuning, Manis, Lembut, Enak, Sedap, Halus dan Menggiurkan

Terkejut? Ya. Saya sempat singgah di sebuah kedai di tepi jalan semasa singgah di Raub, Perak.Musang king ini ialah sejenis buah durian. Durian Musang King. Ia turut dikenali dengan durian kunyit dalam bahasa Melayu, Raja Kucing Gunung dalam Bahasa Mandarin dan Mao Shan Won dalam Bahasa Kantonis. Ia dikatakan berasal daripada Gua Musang, Kelantan.

Apa istimewanya durian ini sehingga saya tergerak untuk berkongsi di sini. Saya agak terkejut apabila tauke durian itu memberitahu bahawa harga durian ini ialah RM 22 sekilo.

“ Ini musan king, sangat sedop oo.. Rugi lu kalau tak lak makan,” Kata tauke.

“ Harga RM 22 sekilo,” Katanya lagi.

“ RM 22?,” Getus hati saya.

Mahalnya. Tauke memberitahu kami – durian ini sangat sedap, isinya lembut, halus dan sangat popular. Mula-mula berbelah bagi untuk membelinya. Sebab mahal dan hanya mampu beli satu biji sahaja. Tetapi tauke memberi kami satu keyakinan :

“ Kalau sedap, lu punya. Tak sedap, gua punya,” Tauke memberi tawaran.

“ Ok, kami cuba,” Sahabat saya setuju. Lalu, tauke membuka durian itu di depan kami. Dan – warna kekuningan dan kelihatan lembut seperti aiskrim. Saya mengambil seulas dan menikmati rasanya. MasyaAllah, sangat-sangat enak. Terkesima seketika.

Kami makan hanya sebiji sahaja, tetapi ia sangat-sangat berbaloi. Inilah kali pertama dalam hidup, saya merasai kelazatan raja buah yang sangat-sangat enak ini. MasyaAllah. Ketika mencicip ulasan durian ke hujung bibir dan merasainya dengan lidah sendiri – saya bagaikan terdiam seketika. Hati benar-benar bersyukur kerana diberikan suatu peluang keemasan merasai nikmat Allah SWT ini.

Sedikit Info tentang Durian Musang King

Saya – dengan berbesar hati- mengesyorkan anda untuk merasai kelazatan, kesedapan, keenakan dan keasyikan rasa raja buah – durian Musang King. InsyaAllah, anda tidak akan rugi. Durian ini mendapat sambutan hangat sekitar Julai 2010. Dan menjadi semakin popular apabila setelah salah seorang jutawan dari Macau menghantar pesawat peribadinya ke Singapura untuk mendapatkan bekalan durian ini.

Apakah ibrah yang saya dapat?

Untuk mendapatkan yang terbaik, kita perlu membayar harga yang mahal. Melihat kepada diri kita, untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik dalam hidup ada harganya yang perlu dibayar . Apa pandangan anda tentang ini?Sama-sama kita kongsikan.

BroHamzah
25 April 2011 I 6.06 Petang
Kota Bharu, Kelantan

20 comments:

kasturi jiwa April 25, 2011 at 3:35 AM  

tak minat durian..tapi lepas baca entry ini,
----> =,=' ~huh

brohamzh April 25, 2011 at 3:48 AM  

1)- kasturi jiwa

Tak minat? Cuba Musang King, insyaAllah satu perubahan akan berlaku.

BroHamzah

kasturi jiwa April 25, 2011 at 4:07 AM  

insyaALLAH klu Musang King ada dekat Sabah nie.
sdgkan durian yg biasa jg blum kelihatan.
terima kasih saranannya ^^

cikNafiesa April 25, 2011 at 4:26 AM  

salam alayk,,mse bce entry nie teringin nk rse musang king,,ckap la kt umi nnt ble2 belikn,,rpe2nye mmang kbetuln ayh da beli n sy da mkan pn smalam,,time mkan 2 xrse ape2 lg tp lpas bce entry nie bru trgiur nseb baek ade lg di dpur bleh buat buka puase hr nie,,hehe
ibrah yg sy dpat kali nie Allah mmang sruh kta bnyak mmbace wlaupun bukan formal >.<
btw syukran jiddan kongsi info ini
jzkk =)

TheChekJah April 25, 2011 at 4:33 AM  

waaaa..... nak2... tengok pon dah terliur...

Afiq Tj April 25, 2011 at 10:01 AM  

Mahalnya..betul ke berbaloi kalau cuba durian ni abg ali?lagi sedap dari D24 dan IOI?huhu..

Em, statement last tu.."untuk mendapatkan yang terbaik kita perlu membayar dengan harga yang mahal.."

seperti kebahagiaan dunia akhirat..halawatul iman..dan syurga ya abg ali?

brohamzh April 25, 2011 at 3:40 PM  

1)- Kasturi Jiwa

Saudara/i orang Sabah ka? Boleh dapatkan di Gua Musang atau Raub jika datang ke Semenanjung. InsyaAllah.

BroHamzah

brohamzh April 25, 2011 at 3:42 PM  

1)- cikNafiesa

Alhamdulillah, susah sebenarnya nak dapatkan durian ini kecuali ditempatnya. Alhamdulillah, merasainya adalah sebahagian daripada nikmat yang Allah berikan.

Wallahualam
BroHamzah

brohamzh April 25, 2011 at 3:43 PM  

1)- The CheJah

Boleh dapatkan di Raub atau kedai-kedai buah yang terpilih di Malaysia. InsyaAllah

BroHamzah

brohamzh April 25, 2011 at 3:46 PM  

1) Afiq Tj

Ya. Sebelum makan durian MK, kami makan durian D 24 - alhamdulillah, sedap. Tetapi MS lebih sedap, enak dan lembut. Wallahu'alam. Boleh rasa, insyaallah.

Ya, ada hubungkaitnya. - Harga untuk mendapatkan sesuatu yang terbaik.

BroHamzah

.::: mr IQ :::. April 25, 2011 at 3:52 PM  

enta ni, menyebabkan ana rasa lapar pulak...

brohamzh April 25, 2011 at 3:55 PM  

1)- mr IQ

Afwan, jika lapar mudah sahaja akhi, Makanlah. ^^
BroHamzah

yaqut hulaif April 25, 2011 at 6:48 PM  

pertama kali dapat tahu tentang musang king, dusun buah ayah saya tak ada pun.ana pernah terbaca:

Syeikh Abdul Hamid Jassim al Bilali telah menulis:

“Umur itu laksana bazar atau pasar (ruang perniagaan) tempat jual beli pelbagai barangan, baik barang yang baik atau barang yang tak berguna. Orang yang berakal ialah orang yang memilih membeli barang barang berkualiti walaupun harganya mahal, kerana lebih baik dari barang yang tak berguna meskipun harganya murah.

brohamzh April 25, 2011 at 7:23 PM  

1)- yaqut hulaif

MasyaAllah, bagus sharing anta. Afwan, ana kekerdilan diri, siapakah Syeikh ini? Syukran atas perkongsian anta tentang kata-kata yang sangat bersesuaian dengan perkongsian kita ini.

Alhamdulillah.Terima kasih
BroHamzah

~ mQ ~ April 26, 2011 at 12:19 AM  

salam abg ali,

terima kasih krn memprknlkn sedara baru favourite ana,
pasni kasih akan bertkar tgn,
lebih mengasihi musang king drpd durian biasa, ^^

**

knp terasa mcm nk umpamakan musang king ni seperti wanita solehah ntah?

ana sendiri pun x tahu.
abg ali tahu? (",)

brohamzh April 26, 2011 at 2:48 AM  

1)- mQ

Wassalam, alhamdulillah. Semoga anta berpeluang untuk merasainya. Apa maksud nta tu? Mohon pencerahan dan penjelasan. Umpamakan MK dengan wanita solehah?

BroHamzah

~ mQ ~ April 26, 2011 at 8:57 AM  

Haha. xpa2.
biarkn ia berlalu..
sbb takut org tersalah tafsir pulak nnt. =)

brohamzh April 26, 2011 at 4:42 PM  

1)- mQ

Jika anta ada pandangan dipersilakan insyaAllah. Berikan penjelasan sejelasnya, mana tahu ada hikmah dan pengajaran yang boleh ditimba.

BroHamzah

anaKefli April 27, 2011 at 7:03 AM  

durian...teringin la pulak =)

brohamzh April 28, 2011 at 3:10 AM  

1)- anakefli

Cubalah,- insyaAllah sesuatu yang sangat mengujakan!

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP