Nasihat Penting Untuk Lepasan SPM 2010

Monday, April 4, 2011

Apa itu HIMEGA? Dapatkan info lanjut di sini dan di sini


Nasihat penting untuk lepasan SPM 2010
Oleh : BroHamzah

Selepas SPM 2002, saya menghabiskan masa waktu cuti SPM dengan 2 aktiviti : Pertamanya, mengambil upah daripada ayah saya mengecat rumah, dan Keduanya , hasil daripada wang itu saya gunakan untuk membayar yuran lesen memandu kereta dan motor.

Alhamdulillah, rumah saya – berjaya saya hiasinya dengan warna cat yang baru. Dan – saya berjaya memperolehi lesen memandu hasil daripada upah saya mengecat. Seingat saya jumlah membuat lesen memandu kereta dan motor ketika itu ialah RM 750. Alhamdulillah.

Abah saya tidak benarkan saya berkerja di tempat-tempat lain. Syarat yang dikenakan dengan mudah sahaja. Jika hendak berkerja, - pastikan tempat kerja itu dapat memelihara diri daripada terjebak dengan suasana yang tidak soleh, pekerjaan yang boleh memberikan kesannya yang mendalam kepada diri ( waktu itu abah saya cadangkan : mengajar) dan ia mendatang hasil sedikit duit poket buat perbelanjaan sendiri.

Selama 3 bulan lebih saya begitu, - dan ia adalah satu tempoh yang menyeronokan.(‘’,). Buat seketika, saya tidak memegang pen, buku pelajaran dan apa-apa yang berkaitan dengan akademik. Namun, minat saya kepada dunia buku tidak dapat memisahkan saya dengan alam buku yang sangat mengasyikan. – Banyak buku-buku yang sempat saya khatam saat itu.

Itu muqadimmah sahaja, untuk perkongsian kali ini. Saya ingin berkongsi khusus adik-adik lepasan SPM 2010 berkaitan satu program yang pada saya ia sangat-sangat mempengaruhi kehidupan saya sehingga kini.

Hijrah Menara Gading

Pernah dengar nama program ini? Saya sangat-sangat mengesyorkan untuk adik-adik hadir program ini. Saya masih ingat sewaktu saya menghadirnya pada tahun 2003. Alhamdulillah banyak maklumat, input, motivasi, panduan ke menara gading dan sebagainya saya perolehi. Program persediaan, persiapan dan anjakan sebelum melangkah ke menara gading. Sungguh! Ia adalah sesuatu yang menyeronokan dan mengujakan.

HIMEGA 11


Tahun ini pihak penganjur menyasarkan penglibatan 200 orang bakal penuntut IPT yang terdiri daripada lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), lepasan prauniversiti seperti Matrikulasi, Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) untuk menyertai Seminar Hijrah Menara Gading (HiMEGA) 2011. Seminar yang diadakan di peringkat nasional ini, direncanakan untuk dijalankan di Universiti Islam Antarabangsa (UIA), Gombak pada 22 hingga 24 April.

Jadi, tunggu apa lagi adik-adik. Manfaatkan peluang, kesempatan dan saat yang berharga ini. Saya nyatakan bahawa :- anda tidak akan menyesal. InsyaAllah, ada ole-ole yang akan anda perolehi.

Perkongsian.

Oya, bagi sesiapa para pembaca yang pernah mengikut program Hijrah Menara Gading pada tahun-tahun yang lepas, boleh kongsikan pengalaman anda di sini. Jangan malu dan segan – mudah-mudahan perkongsian anda akan menarik minat adik-adik kita untuk menyertai program yang hanya 1 kali untuk kita seumur hidup sebagai peserta. Kalau ada pun selepas ini, mungkin kita akan dijemput sebagai fasilitator atau urusetia pula. Jadi, saya alu-alukan buat kalian.

Pengalaman : Apa yang saya dapat daripada HIMEGA 2003 – BH

1)- Saya berkenalan dengan ramai senior ( abang-abang) yang banyak memberikan bimbingan akademik dan panduan hidup di alam kampus.

2)- Saya mendapat tips motivasi belajar daripada seorang tokoh akademik yang sangat bersemangat dan berhimmah tinggi : Prof Madya Dr Azizan Ahmad, Tuan Haji Noorazman Shamsudin dan Dr Ugi Suharto.

3)- Berkenalan dengan ramai kenalan baru yang datang dari seluruh Malaysia dan secara tidak langsung membina rangkaian persahabatan yang lebih erat, utuh dan mesra. Alhamdulillah.

4)- Pendedahan kerjaya dalam pelbagai bidang, cara untuk mengenali potensi diri dan kerjaya yang sesuai dengan diri kita. Dan disertakan dengan pelbagai program menarik seperti modul ice breaking, team building dan LDK yang membina keyakinan diri serta pemantapan jati diri.

Jadi adik-adik ayuh! – Jumpa anda di HIMEGA 11, UIA I 22 – 24 April 2011.

InsyaAllah.

Antara aspek penekanan dalam HIMEGA adalah seperti berikut :

Panduan untuk mencapai Kecemerlangan Akademik di IPT.
Merangsang kemahuan yang tinggi dan berkobar-kobar untuk mereka berjaya dalam pelajaran.
Kecemerlangan dalam Pemilihan kursus untuk Kerjaya.
Menyuntik semangat, keberanian dan keyakinan diri.
Pendekatan holistik dari aspek jasmani, spiritual, emosi, dan intelek.
Perkongsian pengalaman pelajar senior di IPT.

16 comments:

Azlin Azman April 4, 2011 at 2:11 AM  

salam. jika saya nak join, saya perlu daftar ke? atau terus ke sana?

Unknown April 4, 2011 at 3:48 AM  

wah.. bagusnya program ni :) patut dikongsi dan dihebah2kan. Saya share ya!

Muhammad Muzakkir April 4, 2011 at 5:00 AM  

cucu Hj Hassan : Isi borang di https://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dHk0SGNCczNtWXZEMXM4ZDNRY21HRXc6MQ

sh husna April 4, 2011 at 6:39 AM  

Assalamualaikum abg Ali.
ana nk minta izin ambil link post ni.
jazakallah..

BroHamzah April 4, 2011 at 4:58 PM  

1)- cucu hj Hassan

Wassalam, boleh daftar di link ya telah disertakan oleh Muhammad Muzakkir dibawah ini.

InsyaAllah. Semoga Allah permudahkan. Ajak kawan-kawan yang lain.

BroHamzah

BroHamzah April 4, 2011 at 5:00 PM  

1)- iqbalsyarie

Dipersilakan untuk hebahan. Terima kasih

BroHamzah

BroHamzah April 4, 2011 at 5:01 PM  

1)- Muhammad Muzakkir

Syukran Ustaz, atas bantuan anta.- Alhamdulillah

BroHamzah

BroHamzah April 4, 2011 at 5:03 PM  

1)- bintu syed

Walaikumusalam, insyaALlah dialu-alukan & dipersilakan. Terima kasih atas usahanya.

BroHamzah

Anonymous,  April 5, 2011 at 9:12 AM  

sme ke ngn progrm Perkampungan Menara Gading?? trikh sme...at uia gk...law yg uh sy da register~

BroHamzah April 5, 2011 at 9:12 PM  

1)- Anonymous

Nama program ini : Hijrah Menara Gading.InsyaAllah

Yildirim Fateh April 7, 2011 at 8:30 AM  

jom2..rugi sape xpegi....kan brohamzh?

BroHamzah April 9, 2011 at 7:55 AM  

1)- Shairazi Sharizan

Ya. Hadirkan diri anda, insyaAllah - ada sesuatu yang berharga buat kalian.

BroHamzah

BroHamzah April 9, 2011 at 7:56 AM  

1)- pemburu syuhada'

Dipersilakan. InsyaAllah

Yildirim Fateh April 9, 2011 at 7:55 PM  

xdapat nak pergi,,w/pun nak pergi..

BroHamzah April 10, 2011 at 1:18 AM  

1)- ss

Semoga ALLAH rahmati niat itu.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP