Tersentak!

Saturday, March 5, 2011

Tersentak

Oleh : BroHamzah


Tersentak dengan tazkirah oleh Murabbi saya, Nasir Salleh :

" Islam tidak akan dibangunkan oleh mukmin yang bangun selepas azan Subuh!"

Saya merenung panjang dan terus hilang dari mengantuk ketika sesi kuliah Subuh itu, lantas jari saya mengambil pena dan mencatatnya di buku.

Saya bagaikan mendapat satu pukulan yang kuat dan peringatan ini benar-benar menusuk perasaan serta sanubari saya.

“ Dalam sejarah, jika kita lihat generasi yang memperjuangkan Islam adalah generasi yang bangun awal di pagi hari.”

“ Apa yang mereka buat, mereka menyendiri, bermunajat, berdoa, membaca kalamuallah dan mendirikan solat malam.”

Kita bagaimana?

Menyemak semula, artikel saya yang lepas. Semoga saya adalah orang pertama yang menyegerakannya.

7 comments:

Qawiem Khairi March 5, 2011 at 5:14 AM  

salam abg ali yg dikasihi,
moga berbunga sentiasa, (",)
bertemu kita insyaAllah,
dlm masa terdekat lg.

nadia mustafa March 5, 2011 at 1:16 PM  

“Bila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita diperkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia!”-Ustaz Pahroi. Sama-sama mengingat diri, InsyaAllah

Syed Ahmad Fathi March 6, 2011 at 2:42 PM  

berusaha lah untuk segar di awal pagi.

BroHamzah March 6, 2011 at 11:19 PM  

1)- MQ

Berbunga di taman yang indah.

Semoga kita bertemu nanti.

BroHamzah

BroHamzah March 6, 2011 at 11:20 PM  

1) nadia mustafa

Terima kasih atas ingatan.

BroHamzah

BroHamzah March 6, 2011 at 11:21 PM  

1)- Syed Fathi

Ayuh segarkan diri sentiasa dan sepanjang masa

BroHamzah

w.a.m,  March 31, 2011 at 3:25 AM  

benar, hari trasa hebat tatkala bgun mndhului subuh lbh2 lg jika sempat bertahajjud pd pd-Mu Ya Rabb..

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP