Cinta di Syurga - Ia mengasyikan

Tuesday, March 22, 2011

Bidadari syurga - Bagaimanakah rupanya?


Artikel dibawah adalah sebahagian daripada artikel Himmah saya yang terkini dalam Langit Ilahi yang bertajuk " Mari bermimpikan syurga!." Semoga bermanfaat. Untuk artikel penuh boleh layari website : ( Jangan lupa register atau log in terlebih dahulu ya)


Cinta di Syurga – Ia mengasyikan

Perasaan ingin dimiliki, dicintai dan mencintai telah menjadi fitrah manusia. Bayangkan saat-saat kita berada dalam buaian detik-detik terindah bersama cinta.

Keharumannya, keindahannya, keseronokannya, kenikmatannya dan segala-segalanya penuh kemanisan yang tidak terungkap oleh bicara kata.

Inilah kebahagiaan. Ramai yang mencari kebahagiaan – sehingga sanggup mengorbankan dunia, maruah, harga diri dan kehormatannya. Bagi saya, orang yang mencari kebahagiaan dan cinta di dunia, ia tidak akan menemukan di alam fana itu – tetapi ia akan menemukannya di syurga.

Ya. Di syurga.

Di sinilah cinta yang sebenarnya.

Bahagia yang hakiki. Bahagia yang sejati. Bahagia yang benar-benar ori.

Jangan tertipu dengan khayalan cerita-cerita romantika cinta dan kisah-kisah mabuk kasih – kerana ia tidak pernah ada di dunia.

Kita hanya akan menemukannya di syurga.

Siapakah mereka itu? Adakah bidadari syurga atau wanita dunia?

Isteri saya ada berkata , dia sangat cemburu dengan bidadari syurga. Saya tersenyum sahaja. Kerana apa? Mungkin bidadari syurga itu begitu cantik, menarik dan menawan. Namun menurut ulama wanita dunia yang masuk syurga itu lebih cantik daripada bidadari syurga. Malah, wanita solehah akan di”transfer” menjadi ketua bidadari di syurga.

Bukan itu sangat mengujakan anda, wahai wanita-wanita sekalian?

Firman Allah SWT yang bermaksud :

“ Sesungguhnya Kami menciptakan mereka (bidadari-bidadari) dengan langsung Dan Kami jadikan mereka gadis-gadis perawan. Penuh cinta lagi sebaya umurnya.”

( Al-Waqiah : 35-37)

Ibnul Qayyim RA berkata : “ Jika ia memasuki istananya – yakni wanita penghuni syurga dari penduduk dunia – segala sesuatu di syurga menjadi terang, dan jika ia berbicara dengan suaminya, suaminya akan terbuai hingga lupa pada syurga, dan terpaut dengan isterinya.”

Justeru, bagi lelaki sekalian tingkatkan kualiti dan amalan diri agar kita benar-benar bersih untuk memasuki syurga.

Bagi wanita, anda punyai banyak ruang, kesempatan dan ruang untuk menjadi ketua bidadari yang sangat mempesonakan, indah senyumannya dan mengasyikan di syurga kelak. Lengkapilah keperibadian anda dengan ciri-ciri wanita solehah.

Agar kita dapat merayakan cinta di syurga bersama pasangan hidup masing-masing. Bercinta bukan terbatas di dunia, tetapi bercinta sehingga ke syurga.

Alangkah nikmatnya, syurga!

Saya sangat terkesan dengan hadis Rasulullah SAW ini apabila menceritakan tentang penghuni syurga, kata nabi :

“ Hati mereka berada dalam hati yang satu, mereka tiada berselisih dan tiada saling membenci.” [ Hadis Riwayat Bukhari Muslim ]

Komentar seorang hamba

(1) - Wanita dunia yang solehah - ia memiliki tempat yang mulia di dalam syurga. Usah bimbang wahai para wanita, kecemburuan yang fitrah itu akan diganjari dengan sesuatu yang sangat berharga sekiranya anda memelihara kesucian diri, kehormatan diri dan kemuliaan diri di dunia lagi. InsyaAllah.

(2) - Fitrah perasaan cinta yang dicari tanpa bermatlamatkan syurga dan keredhaan Allah SWT , akan membuatkan ramai manusia tersasar jauh keaslian cinta itu sendiri. Mengganggap cinta dalam ruang lingkup yang sepi dan tidak menjangkau sehingga ke alam akhirat akan menyebabkan ramai yang kecundang dengan perasaan cinta ini.

(3) Pelihara dan simpanlah perasaan cinta ini untuk yang selayaknya. Bercintalah dengan panduan syara' dan merayakannya sehingga ke syurga kelak.

2 comments:

BaiTiL a'tiQa March 23, 2011 at 8:19 AM  

Salam juang,
Mencari kelebihan - kelebihan atas sesuatu amalan untuk mencari lebih keghairahan dalam beramal...
N3 bermanfaat....

"usaha atas iman"

brohamzh March 23, 2011 at 3:53 PM  

1)- Baitila'tiQa

Salam kembali, alhamdulillah. Ia adalah usaha-usaha menuju ke arah kebaikan, kebenaran dan mendekatkan diri kepada cita-cita yang murni.

Alhamdulillah, segalanya daripada Allah dan kita jua akan kembali kepada-Nya suatu masa nanti. Semoga Allah SWT melimpahi kita dengan rahmat dan kasih sayang-Nya.

BroHamzah

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP