KEM JATIDIRI Membuka Dimensi Baru

Tuesday, February 9, 2010

Di sini Ia bermula


KEM JATIDIRI MEMBUKA DIMENSI BARU

Oleh BroHamzah

“ Ya Allah, Ya Tuhan ku ampunilah segala dosa-dosa, kesalahan-kesalahan, kesilapan-kesilapan, kelemahan-kelemahan dan kekurangan-kekuranganku dalam melaksanakan segala amanah yang dipertanggungjawabkan kepadaku.”

Pagi ini saya bangun dari tidur dengan rasa kesyukuran dan kehambaan kepada Allah SWT kerana masih diberikan peluang untuk meneruskan kehidupan. Kehidupan yang dipinjamkan oleh Allah SWT ini seharusnya dilalui dengan jalan dan cara yang hanya diredhai oleh Allah SWT. Alhamdulillah, dengan sedikit kefahaman yang ada, saya cuba memahami hakikat ini.

Pagi ini berbeza dengan pagi-pagi sebelum ini. Sebelum ini, saya akan mulakan pagi dengan MINDA saya adalah untuk menguruskan KEM JATIDIRI. Namun, hari ini semuannya telah berakhir. Segala aktiviti harian JATIDIRI sudah pun tamat dan Alhamdulillah kem yang sangat panjang tempohnya ini iaitu 47 hari telah pun sampai dipenghujungnya. Majlis Penutupnya telah pun berlalui dan saya yakin para Urusetia, Fasilitator dan peserta Kem JATIDIRI akan menjadikan segala kenangan indah dan pahit kem ini sebagai kenangan yang sukar dilupakan. Cuma, saya agak terkilan kerana tidak sempat untuk berada dalam Majlis Perasmian Penutup kerana ada beberapa urusan yang perlu diselesaikan segera di Sri Pantai ketika itu.

DIMENSI BARU

JATIDIRI telah membawa satu dimensi baru dalam pengurusan dan hubungan kerja bagi warga HALUAN dan KTD terutamannya dan khususnya bagi para AJK Pelaksana. Jika dilihat kepada kapisiti peserta, masa dan aktiviti kem ini JATIDIRI adalah kem yang sangat besar dan sangat luar biasa. Kenapa saya nyatakan begitu? Kerana kem ini memerlukan tenaga penggerak yang ramai, pengorbanan yang tinggi dan kesanggupan untuk menjalankan amanah yang besar. Tanpa bilangan tenaga penggerak sepenuh masa yang ramai, sudah tentu ia akan menjadi satu kesukaran dalam aspek pengurusan. Namun Alhamdulillah, tenaga sukarelawan yang sanggup berbakti dari KTD dan HALUAN telah membuktikan bahawa segala kesukaran itu dapat ditempuh walaupun banyak halangan dan cabarannya.

MINDA POSITIF
Pengorbanan, keikhlasan dan kesungguhan adalah kekuatan yang paling ketara tertonjol dalam kem ini.
Pengorbanan yang tinggi daripada Urusetia daripada KTD mahupun dari HALUAN termasuk HaluanSiswa dan Haluanita menjadi pendorong utama kem ini mampu dilaksanakan sehingga selesai. Pengorbanan ini adalah pengorbanan yang sukar diperolehi ditempat lain sekiranya ianya tidak dihubungkan dengan keimanan kepada Allah SWT

Keikhlasan dalam bekerja menjadikan kem ini dapat menyentuh hati ramai pihak walapun terlalu banyak cabaran yang mendatang. Saya selalu sebut kepada para peserta bahawa saya amat yakin kem ini penuh dengan keberkatan dan rahmat daripada Allah SWT. Ini kerana kita laksanakan kem ini adalah untuk kebaikan dan kebenaran untuk semua. Tunjangnya adalah keimanan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

Kesungguhan yang ditunjukan oleh urusetia dan fasilitator dalam menggerakan kem ini sangat-sangat mengagumkan saya. Sedaya upaya, mereka ingin lakukan yang TERBAIK. Kesungguhan para peserta yang terlibat baik putera mahupun puteri menggambarkan keseriusan mereka untuk melaksanakan tugasan aktiviti yang diberikan. Walaupun keletihan dan kepenatan, para peserta tetap mencuba sedaya upaya untuk memberikan yang terbaik. Terima kasih, adik-adik ku sekalian.

DISEBALIK SEMUA INI

Justeru, dikesempatan ini saya ini memohon jutaan kemaafan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan kem ini diatas. Urusetia Induk,Presiden HALUAN Malaysia Prof Madya Dr Abdullah Sudin yang sentiasa meniupkan semangat dalam menjayakan kem ini, Pengerusi KEM JATIDIRI yang budiman iaitu Tuan Haji Nasir Saat yang sentiasa peka dan selalu membantu untuk memberikan yang terbaik.

Urusetia sepenuh masa, Ketua Operasi En Zaini Ghazali, Kem Komandan Zulkifli Willi, Saudara Jumat Salleh, Timbalan Kem Kom Saudari Hanisah, Hidayah, Syazwani dan juga kepada semua Fasilitator daripada KTD. Urusetia Operasi yang gigih melalukan kerja seperti Umeir dan Saif, tahniah antum adalah yang terbaik.

Dan juga kepada semua ahli Haluan seluruh Malaysia yang hadir membantu setiap minggu, syukran dan syukran. Kerjasama kalian amat dihargai. Buat Warga KTD yang tidak jemu membantu juga terima kasih sebanyaknya.

PENAMBAHBAIKAN DAN CADANGAN

Sekiranya ada cadangan dan penambahbaikan yang ingin dicadangkan untuk kem yang akan dating, saya sangat mengalu-alukan. Silakan. Boleh emelkan ke brohamzh@yahoo.com atau berikan komen anda di blog saya ini. http://brohamzah.blogspot.com

Cadangan anda amat penting supaya peningkatan demi peningkatan dapat ditingkatkan sama ada dari segi pengurusan kem mahupun pengisian kem. Doakan agar KEM JATIDIRI siri 2 dapat dilaksanakan di masa hadapan.
Saya akan kongsikan pengalaman KEM JATIDIRI dari semasa ke semasa. InsyaAllah. Sekian

3 comments:

Bintu Khuzaimah February 10, 2010 at 2:30 PM  

salam.
suka membaca post kali ini=)
mohon izin dipostkan ke blog saya juga ye?=)

terry bogart February 10, 2010 at 3:33 PM  

yups..semoga sama2 mendapat keredhaanNya..

brohamzh February 10, 2010 at 4:34 PM  

Syukran kepada Bintu Khuzaimah dan terry bogart

Post a Comment

Followers

  © Blogger template The Beach by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP